فرصت جدید مهاجرت:

تحصیلات دانشگاهی شرط نیست

شهروند- آرش عزیزی: کانادا در سال آینده ۳۰۰۰ کارگر حرفه‌ای ساخت و ساز می‌پذیرد. در حالی که بازی ‌های پان آمریکن قرار است در سال ۲۰۱۵ به تورنتو بیایند و کانادا می‌رود تا به پنجمین بازار بزرگ جهان برای صنعت ساخت و ساز بدل شود، اتاوا می‌کوشد کارگران حرفه ‌ای خارجی که لزوما تحصیلات دانشگاهی ندارند جذب کند.

این فرصت مهاجرتی جدید «Federal Skilled Trades Program» نام دارد و از ۲ ژانویه‌ ی سال آینده افتتاح می‌شود.

تحت این برنامه متقاضیان در رشته‌هایی همچون برقکاری، جوشکاری، مکانیک ‌های سنگین و لوله ‌کش می‌توانند تقاضای اقامت دائم دهند. جیسون کنی، وزیر مهاجرت، دوشنبه‌ی این هفته گفت آن دسته از کارگرانی که در حال حاضر به طور غیرقانونی در کانادا هستند نیز می‌توانند اقدام کنند اما به این شرط که یا پیشنهاد کاری از کانادا داشته باشند و یا مدرکی کانادایی.

کنی در سخنان خود در میسیساگا گفت: «سه چهار دهه است که ورود کارگران ساخت و ساز حرفه‌ای به کانادا از طریق برنامه‌ی کارگر ماهر ما عملا غیرممکن بوده است چرا که تمرکز این برنامه بر تعلیمات آکادمیک و تحصیلات رسمی دانشگاهی بود.»

کنی افزود: «تنها ۳ درصد از کارگران ماهر انتخابی در واقع در رشته‌های ساخت و ساز تعلیم دیده بودند. در عین حال که ما کمبودهایی شدید در این حرفه‌ها داریم.»

کانادا نیاز به کارگر در عرصه ساخت و ساز دارد

طبق گزارشی که آکسفورد منتشر کرده است کانادا تا سال ۲۰۲۰ پنجمین بازار بزرگ جهان در زمینه‌ی ساخت و ساز خواهد بود. تنها چین، هند، ژاپن و آمریکا در این زمینه پیش خواهند بود. مایکل اتکینسون، رئیس انجمن ساخت و ساز کانادا، گفت کشور تنها برای جایگزینی کارگران بازنشسته تا سال ۲۰۲۰ به ۳۲۰ هزار کارگر جدید نیاز دارد. اتکینسون گفت نیمی از این میزان باید کارگران خارجی باشند. او تاکید کرد: «ما دوست داریم قادر باشیم به خواسته ‌های کار خود با نیروی کار داخلی پاسخ دهیم اما این کار اصلا ممکن نیست.»

صنعت ساخت و ساز در تورنتوی بزرگ به طور سنتی شمار بسیاری از کارگران غیرقانونی را جذب کرده است. کنی گفت این افراد نیز می‌توانند با این برنامه راه قانونی شدن را طی کنند اما به شرط این‌که اول از کشور خارج شوند و در ضمن پیش ‌نیازهای برنامه ‌ی کنونی را داشته باشند از جمله مهارت زبانی.

وزیر مهاجرت گفت دولت قصد دارد این برنامه را در آینده افزایش دهد اما در سال اول تنها ۳۰۰۰ نفر را خواهد پذیرفت.