بی بی سی: مراسم چهلم ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویسی که در بازداشت درگذشت، روز پنج‌شنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۱ (۱۳ دسامبر ۲۰۱۲) در قبرستان رباط کریم با حضور گسترده نیروهای امنیتی برگزار شد.

بعد از مرگ آقای بهشتی، گزارش هایی در مورد شکنجه شدن او در جریان بازداشتش منتشر شد و مادرش نیز گفت که فرزندش به قتل رسیده است.

به گفته یک منبع آگاه، با پایان مراسم امروز، نیروهای امنیتی به سمت خانواده ستار بهشتی حمله کردند. این منبع آگاه با اعلام این خبر به بی‌بی‌سی فارسی گفت:” با پایان مراسم، ماموران به خانواده ستار بهشتی حمله کردند و خواهر و مادر او را مورد ضرب و شتم قرار دادند به طوری که روسری از سر خواهر ستار افتاد. همچنین تلاش کردند که برادر ستار را بازداشت کنند، اما با مقاومت مردم محلی نتوانستند او را با خود ببرند. اما یکی از اهالی که برای کمک به خانواده رفته بود توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.”

این در حالی است که سحر بهشتی، خواهر این وبلاگ‌نویس، امروز در گفت و گو با سایت کلمه ابراز امیدواری کرده بود که مراسم چهلم متفاوت از مراسم خاکسپاری و هفتم وی برگزار شود.

مادر ستار بهشتی در مراسم چهلم فرزندش

او همچنین گفته که این خانواده به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی هستند و تنها خواسته مادر او “قصاص عامل قتل فرزندش” است.

گوهر عشقی،مادر ستار بهشتی نیز پیشتر در گفت و گویی از تهدید شدن دختر خود توسط نیروهای امنیتی خبر داد و گفته بود: “دخترم را تهدید کردند و بهش گفتند اگر به خودت رحم نمی کنی حداقل به بچه ۶ ماهه ات رحم کن.”

مادر ستار بهشتی همچنین درخصوص شائبه مرگ فرزندش گفته بود: ” ستار ۳۵ سالش بود و سالم. نه بیماری قلبی داشت که می گویند قلبش گرفته است و نه هیچ مشکل دیگری داشت. سه شنبه ای بچه ام را بردند سه شنبه هفته بعدش گفتند بیا و جنازه اش را بگیر. آخر من چطور می توانم باور کنم که مرگ او طبیعی بوده است.”

مرگ این وبلاگ‌نویس واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت، تا آنجا که مجلس ایران نماینده‌ای را مسئول پیگیری این پرونده کرد.

همچنین در آخرین اظهارنظر مقامات قضایی ایران غلامحسین محسنی‌ اژ‌ه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت که تعدادی از مأموران پلیس سایبری ایران در ارتباط با پرونده ستار بهشتی در بازداشت هستند و تأیید کرده که در این پرونده “تاکنون ضرب و شتم و بددهانی مشخص شده است”.

مادر ستار بهشتی

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با توجه به گزارش هفت نفره پزشکان گفته که محتمل ترین علت منجر به فوت آقای بهشتی “پدیده شوک” است.

او گفت که پزشکان اعلام کردند این شوک می تواند روانی یا فیزیکی باشد که “من از آنها پرسیدم اگر فیزیکی بوده آیا آثاری از خود به جا نگذاشته است که آنها اعلام کردند آثاری در این زمینه دیده نشده است.”

این در حالی است که آقای محسنی اژه‌ای پیشتر اعلام کرده بود که روی جسد آقای بهشتی آثار کبودی وجود داشته است.

مقام های قضایی تایید کرده اند که ستار بهشتی در روز نهم آبان توسط پلیس سایبری تهران دستگیر و به زندان اوین تهران منتقل شد، اما چهار روز بعد در حالی که در بازداشتگاه پلیس نگهداری می شد، درگذشت. پس از انتقادهای مطرح شده از پلیس فتا و پیگیری برخی از نمایندگان مجلس ایران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران تصمیم گرفت سرهنگ محمدحسن شکریان، رییس پلیس فتای تهران را از کار برکنار کند.

اما بعد از مدتی اعلام شد که برکناری رئیس پلیس فتا ارتباطی با مرگ این وبلاگ نویس ندارد.