شماره ۱۲۰۶ ـ پنجشنبه ۴ دسامبر ۲۰۰۸
بحث بیمه های اتومبیل از آن جهت برای هر یک از ما مهم است چون ناخودآگاه آن را در سبد هزینه های خانواده ناهمگون دانسته و اگر میزان آن را با حق بیمه های پرداختی که قبلا در ایران می پرداختیم مقایسه کنیم، آن را بسیار متفاوت هم خواهیم یافت.

قطعاً آگاهی دارید که حق بیمه های اتومبیل در سراسر کانادا یکسان نیست و هر ایالتی از قوانین و مصوبات خود تبعیت میکند.


در کانادا ۴ ایالت هستند که در آن ها بیمه های اتومبیل از حمایت دولت برخوردار است و به محض گرفتن پلاک اتومبیل راننده و دارنده اتومبیل در سه ایالت تا مبلغ ۲۰۰ هزار دلار و در یک ایالت در مقابل ۵۰ هزار دلار در قبال اشخاص ثالث پوشش بیمه ای دارند.


ساسکاچوان / مانیتوبا و بریتیش کلمبیا سه ایالتی هستند که از آنها نام بردیم و کبک ایالت خاصی است که سقف تعهدات آن پایینتر از دیگر ایالات کانادا است و این مطلب به رویه متفاوت قضایی در کبک مربوط میشود.

البته با توجه به رویه های قضایی و رای های صادره هر کسی در آن چهار ایالت میتواند برای آسایش خاطر تا سقف یک میلیون دلار اقدام به خرید پوشش اضافی از شرکتهای بیمه خصوصی بنماید که از آن به بعد میبایستی حق بیمه را خود پرداخت نماید.


توجه داشته باشید که در انتاریو هم بیمه اجباری تا سقف ۲۰۰ هزار دلار است، ولی شرکتهای بیمه با دسترسی به آمار و رای دادگاههای متفاوت به رقم یک میلیون دلار رسیده و آن را حاشیه مطمئنی برای خریداران بیمه تشخیص داده اند.

با توجه به تجمع ریسک و تعداد کسانی که در انتاریو زندگی میکنند، حق بیمه اتومبیل جزو یکی از گرانترین ایالتهای کانادا محسوب میشود.



عوامل موثر در تعیین حق بیمه عبارتند از:


مدل /نوع اتومبیل/ سابقه رانندگی، میزان تصادفات، اعتبار مالی، سن، نژاد، وضعیت تاهل و تجرد /مسافت / نوع استفاده از ماشین و نوع بیمه‌ای که خریداری میفرمایید و از همه مهمتر مکان زندگی که قرار است اتومبیل در آن بیمه شود.


شرکت‌های بیمه
از تعرفه ای استفاده میکنند که نرخ بیمه آن اتومبیل در مقایسه با اتومبیل‌های دیگر سنجیده می‌شود.

به طور کلی بر اساس آمار ‌میزان تصادفات یک اتومبیل در حق بیمه‌ای که می‌پردازید موثر است. پس قبل از خرید یک اتومبیل به آزمایش تصادف آن توجه کنید تا هم در تصادفات متحمل خسارات کمتری شوید و هم حق بیمه کمتری بپردازید.

در این میان ماشینهایی که از امنیت بیشتری برخوردارند حق بیمه کمتری هم میپردازند.


در مورد بیمه سرنشین امنیت مسافران حرف اول را در تعیین حق بیمه خواهد زد. پس به طور طبیعی اتومبیل‌هایی با اندازه بزرگ از مطلوبیت حق بیمه بهتری بهره مند هستند.

در یک تصادف احتمالی امکان نجات سرنشینان به اندازه و وزن اتومبیل بستگی دارد.

اگر سابقه رانندگی شما خوب باشد و بیش از سه الی شش سال جریمه نشده و تصادفی هم نداشته باشید و با شرکت بیمه ای که هستید رابطه قراردادی خوبی ایجاد کرده باشید، حتی اگر در تصادف ساده‌ای شما هم مقصر باشید در این صورت مطمئن باشید نرخ حق بیمه شما افزایش نخواهد یافت. اکثر شرکتهای بیمه با دریافت حق بیمه کمی بیمه گذار مقصر خود را در تصادف اول مشمول بخشودگی مینمایند.

بجز عوامل گفته شده البته دلایل بیرونی از قبیل تورم، قوانین جدید و بالا رفتن ضریب خسارت کل جامعه هم تأثیر مهمی در افزایش نرخ حق بیمه دارند. شرکت بیمه ممکن است در مورد تصادف اول گذشت نماید اما در صورتی که بار مالی تصادف سنگین باشد و شخصی مجروح شود قطعا قوانین بیمه دارای عواقب قانونی زیادی برای راننده خواهد بود.


در اینگونه موارد بایستی حتما “آستانه صدمه پذیری” Threshold مصدوم در دادگاه اثبات شود و چنانچه طرف مقابل فوت کند یا از معلولیت ذهنی یا بدنی به نحوی رنج ببرد که قادر نباشد به زندگی روزمره خود ادامه دهد ورثه یا وکلای مصدوم حق اقامه دعوا بر علیه راننده خاطی را خواهند داشت.


فرهاد فرسادی ـ کارشناس ارشد بیمه



ایمیل نویسنده:

farsadi@cirmco.com