تغذیه و بهداشت خانواده

 طبق آمار سال ۲۰۱۲ در آمریکا ۵۳۳۶۴ نفر مسن تر از یکصد سال وجود دارند که ۸۰ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند. این رقم به معنی این است که از هر ۱۰ هزار نفر، دو نفر بالای صد سال عمر دارند. جالب این که ۱۹ نفر از هر هزار نفر در آمریکا مسن تر از ۷۰ سال هستند و از افراد مسن تر از صد سال چند نفری هم ۱۱۰ سال دارند. طبق این آمار، در سال ۲۰۱۲ در آمریکا ۸۳ درصد افراد بالای صد سال، سفیدپوست هستند، در حالی که درصد سفید پوستان آمریکایی حدود ۷۲ درصد می باشد. آمریکای لاتینی تبارها یا اسپانیایی زبان های مسن تر از یکصد سال رقمی حدود ۶ درصد را به خود اختصاص می دهند در حالی که ۱۶ درصد بافت جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.

تعداد زنان بالای صد سال بیش از مردان است

در اینجا باید اضافه کرد که ۳۵ درصد افراد مسن تر از یکصد سال در خانه های سالمندان زندگی می کنند و فقط درصد کوچکی از آنها با اقوام و فامیل خانواده هستند و بقیه آنها در منازل مختلف و خانواده های غریبه پانسیون هستند. به علت وجود تسهیلات زندگی ۸۶ درصد آنها در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند و ایالت کالیفرنیا، نیویورک و فلوریدا به ترتیب مقام های اول تا سوم را از نظر میزبانی این افراد به خود اختصاص داده اند.

افزایش نابینایی به علت بیماری قند

بعضی از بیماری های مزمن چشم مانند آب مروارید و غیره بیشتر در افرادی که به بیماری قند دچار هستند به وجود می آید و صدمه ای به قدرت دید چشم وارد می کند که با عینک ترمیم و درمان نمی گردد و باید به وسیله عمل جراحی آن را معالجه کرد.

آمار جدیدی از وزارت بهداری آمریکا نشان می دهد که فقط در ۵ سال گذشته بروز نابینایی در افرادی که به بیماری قند دچار هستند ۲۰ درصد افزایش یافته است. بنا به نظریه محققان دانشگاه جان هاپکینز تقریباً اکثر این موارد را افرادی تشکیل می دهند که توجهی به کم شدن قدرت بینایی خود ندارند و در کنترل قند خون سهل انگاری می کنند که در نتیجه به علت یکی از عوارض بیماری قند، بینایی یا دید خود را از دست می دهند.

هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا که مرتباً برای کنترل قند خون و معاینه چشم به متخصص مراجعه می کنند و به موقع در بروز و کنترل حرکت بیماری های مورد بحث چشم اقدام نموده و در نهایت با جراحی شفا حاصل می کنند از عملکرد چشمان خود راضی بوده و زندگی طبیعی دارند.

باز هم از خواص جدید قهوه

یکی از ژورنال های معروف پزشکی آمریکا مقاله جالبی از گروهی از محققان آمریکایی را به چاپ رسانده و خاصیت دیگر قهوه را گزارش می کند. این گروه معتقدند که نوشیدن بیشتر از چهار فنجان قهوه کافئین دار می تواند امکان بروز سرطان حفره دهان را کاهش دهد. به عبارت دیگر افرادی که هر روز مقداری قهوه می نوشند ۵۰ درصد کمتر از دیگران به سرطان های حنجره (گلو) و حفره دهان مبتلا می شوند.

قهوه یکی از رایج ترین نوشیدنی های دنیا است و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های قوی، پلی فنول ها و کافئین است که هر کدام نقشی مسلم در پیشگیری سرطان دارند. سرطان های حفره دهان از نظر میزان بروز دهمین مقام را بین سرطان های مختلف به خود اختصاص می دهد. در این بررسی بزرگ دانشمندان از پرونده های پزشکی بیشتر از یک میلیون نفر از آمریکایی هایی که در یک پروژه تحقیقات سرطان شرکت کرده بودند، استفاده کرده اند. این تحقیقات علمی حدود ۳۰ سال به طول انجامیده و پس از تجزیه و تحلیل روش های زندگی، عادات غذایی و شغل افراد تحت مطالعه به این نتیجه رسیده اند که مصرف قهوه می تواند امکان بروز سرطان های حفره دهان را کاهش دهد. نتایج این بررسی این هفته در ژورنال Epidemiology آمریکا به چاپ رسیده است.

ویتامین D از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند

افرادی که از نعمت اشعه خورشید برای ساختن ویتامین D بدنشان برخوردار هستند کمتر به عارضه پوسیدگی دندان ها دچار می شوند. این تیتر مقاله ایست که گروهی از پژوهشگران در ژورنال تغذیه آمریکا به چاپ رسانده اند. این پژوهشگران بیشتر از ۳ هزار کودک را زیر پوشش قرار داده و برای مدت طولانی عادت غذایی، مقدار زمانی را که کودکان در معرض تابش اشعه خورشید قرار داشتند و ویتامین D مصنوعی که دریافت می کردند به دقت بررسی کرده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که ویتامین D لازم و کافی بدن می تواند امکان بروز عارضه پوسیدگی دندان ها را به نصف موارد پیش بینی شده تقلیل دهد. ما می دانیم که چند سالی است خواص ویتامین Dدر پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض توسط دانشمندان کشف گردیده و هر روز خبرهای جدید دیگری از این نظر منتشر می شود. در چند سال گذشته صفحه تغذیه و خانواده شهروند قدم به قدم اخبار پزشکی دنیا مخصوصاً خواص ویتامین D را به اطلاع شما خوانندگان عزیز رسانده و در آینده نیز در جریان نتایج بررسی های مورد بحث قرار خواهد داد.

غذای شور یکی از علل مهم چاقی کودکان

دانشمندان آمریکایی با مطالعه ۴۳۰۰ کودک ۲ تا ۱۶ ساله دریافتند که خوردن غذای شور و نمک زیاد یکی از علل مهم ازدیاد وزن کودکان است و این علت مسلم خود سبب ازدیاد مصرف نوشابه های شیرین می شود و به سرعت بر میزان آب موجود در سلول ها افزوده و موجب چاقی می شود. این کودکان هر روز حدود ۳۹۰ میلی گرم سدیم از طریق غذاهای از پیش تهیه شده مانند هات داگ و همبرگر و غیره دریافت می کنند و به علت گرایش به نوشیدن نوشابه های شیرین که یکی از عادات و یا عارضه شورخوری است بیش از حد معمول چاق می شوند. نظریه ارتباط بین مصرف غذای شور و گرایش ناخودآگاه به نوشابه های شیرین قبلاً مطرح شده بود ولی در مطالعه بزرگ علمی صحت و چند و چون عملکرد آن معلوم نبود.

کودکان از بدو تولد هیچ مزه مخصوصی را ترجیح نمی دهند ولی اگر مثلاً مصرف غذاهای شور و شیرین بخشی از تغذیه آنها را تشکیل دهد دیگر مشکل می توان آنها را از مصرف این دسته از غذاها منع کرد. به عبارت دیگر عادات غذایی والدین و اعضای خانواده در دوران کودکی فرزندان به سرعت تأثیر گذاشته و برای همیشه ادامه خواهد یافت.

حقایقی چند درباره سیگار

سیگار سمی است مهلک که هر ساله ظاهرا بیشتر از یک تریلیون نخ از آن به مصرف می رسد و حدود ۴۰۰ بیلیون درآمد تولید می کند، در حالی که ضرر و زیان مصرف سیگار و عوارض و بیماری های مربوط به آن چندبرابر مبلغ ذکر شده خرج روی دست مسئولان بهداشت، بیماران و خانواده و جامعه می گذارد.

ـ سیگار و دود سیگار حاوی بیش از ۵۰ نوع مواد سرطانزای شناخته شده است.

ـ برای تغییر طعم و بوی سیگار، به توتون آن مقداری اوره (یکی از ترکیبات موجود در ادرار) اضافه می کنند.

ـ به طور متوسط کسی که مصرف سیگار را در دوران جوانی شروع کرده ۱۴ سال کمتر از دیگران عمر می کند.

ـ سیگار حاوی ۴هزار نوع ماده شیمیایی است و دود سیگار به علت فعل و انفعالات بین بعضی از مواد شیمیایی موجود در سیگار هم حدود ۲۰۰ نوع ماده شیمیایی تولید می کند که تمام آنها برای سلامتی بدن مضر می باشند.

ـ نیکوتین سیگار ۱۰ ثانیه پس از اولین استنشاق دود سیگار وارد سلول های مغز می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com