سه شنبه ۲٨ آذر ۱۳۹۱

آداپ: کمپین امضای سازمان عفو بین الملل به مناسبت روز جهانی حقوق بشر با همکاری انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) روز شنبه ۸ ام دسامبر ۲۰۱۲ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهر ونکور کانادا برگزار گردید.

در این کمپین مواردی از نقض حقوق بشر در جهان از سوی سازمان عفو بین الملل انتخاب شده بود که شهروندان کانادایی با اشاره به کیس مورد نظر با امضای نامه هایی از حکومت های مرتبط خواستند به نقض حقوق بشر پایان دهند.

کمپین عفو بین الملل درباره ی نقض حقوق بشر در آذربایجان ایران

در قسمت آذربایجانی ها در ایران شرکت کنندگان در نامه ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران ناراحتی خود را از ادامه ی حبس سعید متین پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی در زندان اوین تهران و فردین مرادپور فعال حقوق مدنی بازداشتی در زندان تبریز ابراز داشتند. در نامه ی تهیه شده آداپ همچنین نسبت به شرایط نامناسب و نگران کننده این دو زندانی سیاسی آذربایجانی در زندان و بی توجهی مقامات ایرانی به شرایط آنها ابراز نگرانی شده است. امضا کنندگان نامه از رئیس قوه قضائیه ایران خواستار آزادی بی قید و شرط متین پور و مرادپور از زندان شدند.

سعید متین پور از ۲۰ ام تیر ۱۳۸۸ و فردین مرادپور از ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ به ترتیب در حال گذراندن دوران محکومیت هشت و شش ساله خود در زندان می باشند.

سازمانهای بین المللی حقوق بشر از جمله عفو بین الملل، گزارشگران بدون مرز، کمیته بین المللی مدافع روزنامه نگاران، فرانت لاین، و انجمن جهانی قلم متین پور را زندانی عقیده و وجدان نامیده و خواهان آزادی بی قید و شرط وی می باشند.

آداپ همچنین معتقد است فردین مرادپور فعال مدنی ۲۱ ساله نیز زندانی عقیده و وجدان می باشد که تنها به دلیل دفاع از حقوق بشر آذربایجانی ها در ایران زندانی شده است.

در این مراسم همچنین همراه با نمایش عکس هایی از وضعیت مناطق زلزله زده آذربایجان، بیانیه آداپ در خصوص شرایط سخت زلزله زدگان و این که با گذشت چهار ماه پس از زلزله و در حالی که برف منطقه را می پوشاند و ده ها هزار نفر کماکان در چادرها بسر می برند در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفت.

در جریان مراسم روز جهانی حقوق بشر صدها نسخه از بروشوری که حاوی مطالبی از وضعیت آذربایجانی ها و تبعیضات اتنیکی چون ممنوعیت آموزش به زبان مادری و سیاست های نژاد پرستانه اعمالی علیه آنان در ایران بود، در بین شرکت کنندگان پخش شد.