هفته ـ مونترال: جمعه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ کاخ دادگستری مونترال محل جدال یک ایرانی ‌تبار مونترالی با بانک TD، یکی از بزرگترین موسسات مالی کانادا، بود.

به گزارش هفته چاپ مونترال موسسه عظیم مالی TD Bank Group از مدتی پیش اقدام به بستن حساب ‌های بانکی برخی از مشتری ‌های ایرانی‌تبار خود کرده بود و در پی این روند حساب بانکی یکی از چهره‌ های سرشناس جامعه ایرانی مونترال نیز بسته شده ‌است. او علیه این عمل بانک تی. دی به اعتراض برخاست و بانک را به دادگاه کشاند.

نزدیک به هفت ماه از آغاز ارسال نامه ‌های بانک تی دی به مشتریان ایرانی ‌تبارش می‌ گذرد؛ نامه ‌هایی که تی دی طی ‌آنها اعلام کرده‌ به خاطر تحریم‌ های موجود علیه جمهوری اسلامی دیگر حاضر به دادن سرویس ‌های بانکی به این گروه از مشتریان ‌اش نیست.

آقای شهروز محمودیان، وکیل مدافع شاکی بانکِ تی دی به هفته گفت: «این عمل ضد حقوق بشری علیه تعدادی از شهروندان ایرانی ‌تبار کانادا صورت گرفته و نگرانی ‌های زیادی را از جوانب گوناگون برانگیخته است. اما متاسفانه اقدام حقوقی پیگیر در این رابطه صورت نگرفته بود. طبق اطلاعی که دارم موکل من اولین فردی است که تصمیم غیر‌منطقی و ضدحقوق بشری بانک TD را به چالش کشیده است.»

آقای حسین پورشفیعی این چالش را با بانک تی دی آغاز کرده است. او دوم دسامبر ۱۹۷۲ به کانادا آمد و آغاز ماه دسامبر ۲۰۱۲ حضور وی در کانادا ۴۰ ساله شد. به این ترتیب او نزدیک به ۴ دهه است که شهروند کاناداست. شهروز محمودیان، وکیل مدافع پورشفیعی ادامه می‌دهد: «ما موفق شدیم در مرحله اول یک Injunction علیه بانک بگیریم که موفقیتی بزرگ و در نوع خود بی ‌سابقه بود.»

روز جمعه شاکی ایرانی تبار بانک تی دی به اقدام حقوقی جدی ‌تری علیه بانک دست زد که در صورت موفقیت، بانک مذکور دیگر نمی ‌توانست تا پایان دعوای حقوقی، از دادن سرویس بانکی به این شهروند کانادا خودداری کند. اما درخواست شاکی پذیرفته نشد، گرچه متن حکم صادره حاوی نکاتی مثبت به نفع شاکی است.

شهروز محمودیان در لایحه ارائه شده به دادگاه درخواست کرده بود دو حساب بانکی مربوط به موسسه مالی (صرافی) موکلش بازگشوده شود.

به گفته وکیلِ شاکی عملیات تجاری موکل وی به طور کامل مطابق قوانین جاری کانادا بوده و در هیچ نقطه ‌ای قوانین مربوط به تحریم ایران را نقض نکرده است و بانک تی دی هم به جز یک عبارت کلی هیچ جزییاتی درباره اینکه کدام عملیات قوانین تحریم را نقض کرده، ارائه نداده است.

یک وکیل حقوق بشری که به عنوان تماشاگر در جلسه دادگاه حضور داشت به هفته گفت: «این حرکت بانک تی دی به طور روشنی تبعیض ‌آمیز بوده و به نظر می ‌آید تنها دلیل بسته شدن حساب ‌های این گروه از ایرانیان نه رفتار خلاف قانون آنها بلکه یک تصمیم و اراده سیاسی دال بر ایجاد فشار علیه یک گروه از شهروندان کانادایی است که تبار ایرانی دارند. این وکیل حقوق بشری ابراز نگرانی کرد که این فشارها در آینده ممکن است به بخش‌ های دیگر جامعه کانادایی‌ های ایرانی تبار امتداد یابد.»

شهروز محمودیان، که با یکی از معتبرترین موسسات حقوقی مونترال همکاری دارد می‌‌گوید: «این مبارزه ‌ای است که تازه آغاز شده. آقای حسین پورشفیعی این شهامت را به خرج داده و پا پیش گذاشته برای کاری که دیگر آسیب ‌دیدگان به آن اقدام نکرده ‌اند. ما به این مبارزه خود برای احقاق حق ادامه خواهیم داد.» محمودیان در پایان تاکید کرد: «گرچه این یک پرونده شخصی است اما موفقیت آن موفقیتی برای کل جامعه ایرانی ‌تبار کانادا محسوب می‌ شود» وی ابراز امیدواری کرد که دیگر آسیب ‌دیدگان این عمل ضدحقوق بشری نیز به حرکت در‌آیند تا در این چالش سهم جامعه ایرانی موفقیتی هرچه بزرگتر باشد.