شهروند آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست ‌وزیر محافظه ‌کار کانادا، در گفتگوی آخر سال خود با شبکه‌ ی تلویزیونی «گلوبال نیوز» بخش مهمی از سخنان خود را به موضوع مهاجرت اختصاص داد.

به گزارش تورنتو استار از اتاوا، هارپر گفت کانادا دیگر نباید مهاجرین را به طور «منفعل» بپذیرد و باید سیاست مهاجرت خود را منطبق با کمبودهای بازار کار کانادا کند.

هارپر گفت دولتش «تغییراتی نسبتا بنیادین» در نظام مهاجرتی کشور به وجود آورده است.

استفن هارپر نخست وزیر کانادا در گفت وگو با گلوبال نیوز

نخست ‌وزیر محافظه‌ کار تاکید کرد با افزایش سنِ جمعیت کانادا کمبود کارگر در کشور بیشتر هم می ‌شود. او گفت کانادا مشخصا باید کارگران ساخت و ساز، دانشمند و مهندس بپذیرد. این گفتگو، که صبح یکشنبه‌ ی هفته‌ ی گذشته پخش شد، توسط داونا فریزن، مجری «گلوبال نیوز» انجام شد.

از دیگر مسائل مطروحه در گفتگو بحران در سوریه، کشتار بهت ‌آور ۲۰ کودک در آمریکا و باورهای مذهبی خود نخست ‌وزیر بود.

هارپر، که یک پسر و یک دختر دارد، گفت در ظرفیت شخصی توان دنبال کردن ماجرای کنتیکت، که در آن ۲۰ کودک و شش کارمند مدرسه به قتل رسیدند، نداشته است.

نخست ‌وزیر کانادا که به باورهای اوانجلیکی خود معروف است و عضو کلیسایی در این سنت مذهبی است گفت مرتبا دعا می ‌کند تا از خداوند خواستار «قوا و خردورزی» شود. هارپر اما تاکید کرد با توجه به تنوع موجود در کانادا می ‌کوشد «دیدگاه ‌های مشخص الهیاتی» خود را بر کل کشور تحمیل نکند. او گفت در زمان رویدادهایی مثل تراژدی کنتیکت است که این تفکر که «قدرتی خیر نهایتا مراقب تمام ما هست» می ‌تواند آرامش ‌بخش باشد.

هارپر بار دیگر تاکید کرد روزهای رژیم بشار اسد در سوریه به شماره افتاده اما گفت نگران است دولتی که جایش را می‌گیرد درگیر جنگ مذاهب و آشوب شود.