شهروند آرش عزیزی قیمت اخذ گذرنامه ‌های کانادایی در سال جدید با افزایشی قابل توجه روبرو می ‌شود.

به گزارش کندین پرس، اداره‌ ی گذرنامه‌ ی کانادا ضمن اعلام این خبر گفت بدون این افزایش قیمت از پس مخارج معمول خود هم بر نمی ‌آید تا چه برسد مخارج اضافه که به دلیل بهبود ویژگی ‌های امنیتیِ نسل جدید گذرنامه ‌ها لازم شده است.

قیمت اخذ گذرنامه ی ۵ ساله از ۸۷ به ۱۲۰ دلار افزایش خواهد یافت. از ژوئیه ‌ی ۲۰۱۳ به بعد، اخذ گذرنامه ‌ی ۱۰ ساله نیز با قیمت ۱۶۰ دلار ممکن خواهد بود.

دریافت پاسپورت گران می شود

از مارس ۲۰۱۴ به بعد جایگزینی گذرنامه ‌ای که گم یا دزیده شده نیز ۴۵ دلار خرج برخواهد داشت (کاری که در حال حاضر رایگان است.) اداره ‌ی گذرنامه گفت به طور متوسط سالی ۵۵ هزار نفر گزارش گم یا دزیده شدن گذرنامه‌ ی خود را می‌ دهند.

افزایش مخارج بخصوص برای کسانی که خارج از کشور اقدام می‌ کنند سنگین ‌تر خواهد بود. خارج ‌نشین‌ ها برای دریافت گذرنامه‌ ی پنج ساله باید ۱۹۰ دلار (به جای ۹۷ دلار سابق) خرج کنند و برای گذرنامه ‌ی ۱۰ ساله، ۲۶۰ دلار.

هزینه ‌ی گذرنامه ‌ی کودک برای داخلی ‌ها نیز با ۲۰ دلار افزایش به ۵۷ دلار می ‌رسد و برای خارجی ‌ها به ۱۰۰ دلار.

اداره ‌ی گذرنامه گفت در حال حاضر با صدور هر گذرنامه ۵ دلار از دست می ‌دهد و این خرج را با مازاد بودجه ‌هایی که از قبل ذخیره کرده تامین می‌کند. اما این مازاد موجود در سال آینده تمام می ‌شود. این اداره در ضمن تاکید کرد نزدیک به ده سال است که هزینه ‌ی اخذ گذرنامه در کانادا یکسان مانده است.

در ماه اکتبر امسال بود که جان برد، وزیر امور خارجه،‌ اعلام کرد کانادا در نسل جدید گذرنامه ‌ها از فن ‌آوری الکترونیکی و تصویرهای جدیدی بهره می ‌گیرد تا جعل مدرک دشوارتر از پیش شود. گذرنامه ‌های الکترونیکی جدید در ظاهر تفاوت چندانی با قبلی ‌ها ندارند اما چیپی الکترونیکی در آن‌ها هست که اطلاعات صفحه‌ ی دوم گذرنامه در آن ذخیره شده است.

فن ‌آوری مشابهی در چندین کشور دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این چیپ، مامورین مرزی می ‌توانند اعتبار گذرنامه را کنترل کنند.

در حال حاضر، کانادا تنها کشور «گروه هشت» است که گذرنامه ‌های الکترونیکی برای عموم مردم منتشر نمی‌ کند. گذرنامه ‌های اینچینی البته از سال ۲۰۰۹ مورد استفاده‌ ی دیپلمات‌ ها بوده است.

اداره‌ ی گذرنامه در بیانیه ‌ی خود اعلام کرد از این‌که هزینه ‌ی گذرنامه بخصوص برای سالمندان و کم در آمدها سنگین خواهد بود با خبر است اما چاره ‌ای نیست. این اداره گفت شهروندان برای سفر به آمریکا همچنان می‌ توانند از کارتِ «نکسوس» (NEXUS) استفاده کنند و افزود: «این قشر از مردم در ضمن می ‌توانند تصمیم بگیرند سفر نکنند.»

در حال حاضر شهروندان آمریکا برای تجدید گذرنامه‌ ی خود ۱۱۰ و برای اخذ گذرنامه ‌ی جدید ۱۳۵ دلار آمریکا هزینه می‌ کنند. در بریتانیا، اخذ گذرنامه‌ ی جدید معادل ۱۱۷ دلار هزینه دارد.