شهروند آرش عزیزی برای سومین سال پیاپی (و ششمین بار در طی هفت  سال اخیر) نماینده ‌ی کانادا برای کسب جایزه ‌ی بهترین فیلم خارجی زبان در جوایز اسکار به فهرست ۹ فیلم نهایی راه یافته است. حالا از میان این نه فیلم، چهار فیلم حذف می ‌شوند و پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی عازم لس آنجلس می ‌شوند.

فیلم «جادوگر جنگی»، محصول کبک و ساخته ‌ی کیم نوین، کارگردان ویتنامی‌ تبار اهل مونترال، داستان سرباز کودکی در کنگو را بازگو می ‌کند. به گزارش سی بی سی، برگزارکنندگان اسکار فهرست ۹ فیلمی را که ۵ نامزد از میان ‌شان انتخاب می‌ شود روز جمعه ‌ی هفته‌ ی گذشته اعلام کردند.

کارگردان ویتنامی تبار کانادایی در کنار بازیگر فیلمش

از آن‌جا که جایزه‌ ی مذکور به فیلم ‌های «خارجی‌ زبان» (و نه صرفا خارجی)‌ اعطا می ‌شود، نماینده‌ ی کانادا امسال هم طبق معمول از کبک و فرانسوی ‌زبان است. از سال ۱۹۷۱ که کانادا برای این جایزه نماینده معرفی کرده است تمام فیلم ‌ها فرانسوی بوده ‌اند مگر دو مورد:‌‌ «آب» به کارگردانی دیپا مهتا که زبانش هندی بود و «آتانارجوات» از زاخاریاس کوناک که به زبان اینوئیت بود.

«جاوگر جنگی» پیش از این در مسیر جشنواره ‌های بین ‌المللی به موفقیت ‌های بسیاری رسیده است. این فیلم نامزد خرس طلایی در جایزه ‌ی برلین بود و در همین جشنواره دو جایزه نیز کسب کرد. در جشنواره «ایندپندنت اسپریت» نامزد بهترین فیلم بین ‌المللی، به عنوان محصول جمهوری دموکراتیک کنگو، بود؛ در جشنواره ‌ی تریبکا جایزه ‌ی بهترین فیلم روایی و بهترین بازیگر زن را دریافت کرد؛ در جشنواره ‌ی ونکوور نیز نامزد بهترین فیلم کانادایی بود.

نمایی از فیلم

کیم نوین روز جمعه در گفتگو با سی بی سی نیوز رسیدن به فهرست نیمه ‌فینالیست‌ ها را «افتخاری بزرگ» برای خود خواند. او بخصوص گفت این‌که در کنار کارگردانی همچون میشل هانکه‌ ی اتریشی قرار گرفته برایش سرشار از افتخار است چرا که برای هانکه احترام بسیاری قائل است.

فهرست نه فیلمی که در واقع نامزدِ نامزدی شده ‌اند به ترتیب الفبا از این قرار است:

۱- اتریش – «عشق»، به کارگردانی میشل هانکه

۲- ایسلند – «عمیق»، به کارگردانی بالتازار کورماکور

۳- دانمارک – «رابطه ‌ی سلطنتی»، به کارگردانی نیکولای آرسل

۴- رومانی – «آن سوی تپه‌ها»، به کارگردانی کریستیان مونگیو

۵- سوئیس – «خواهر»، به کارگردانی اورسولا مه‌یر

۶-‌ شیلی – «نه»،‌ به کارگردانی پابلو لارائین

۷- فرانسه – «Intouchables» به کارگرانی الیویر ناکاچه و اریک تولدانو

۸- کانادا – «جادوگر جنگی»، به کارگردانی کیم نوین

۹- نروژ – «کن-تیکی»، به کارگردانی جوآکیم رانینگ و اسپن ساندبرگ

در مجموع، ۷۱ کشور امسال فیلم‌ های خود را معرفی کرده بودند که تنها این نه مورد به این مرحله راه یافتند.

نماینده‌ ی کانادا در هر دو سال گذشته به فهرست نهایی ۵ نامزد راه یافته است. کانادا تنها یکبار فاتح این جایزه‌ ی اسکار شده و آن نیز به «تهاجمات بربرانه»، ساخته‌ ی دنی آرکان، در سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد.  سال گذشته، «موسیو لازار»، نماینده‌ ی کانادا، به فهرست ۵ فیلم نهایی راه یافت اما در مقابل نماینده ‌ی ایران، «جدایی نادر از سیمین»، ساخته‌ ی اصغر فرهادی، شکست خورد.

امسال، ایران «یک حبه قند»، ساخته‌ ی رضا میرکریمی، را به عنوان نماینده‌ ی خود انتخاب کرده بود اما مدت کوتاهی پس از این انتخاب، مقامات دولتی اعلام کردند در اعتراض به ماجرای فیلمِ کارگردان مصری‌ تبار مقیم آمریکا در توهین به مسلمانان، اسکار را تحریم می‌کنند.

ستاره‌ی ۱۴ ساله

داستانِ «جادوگر جنگی» حول زندگی دختر ۱۲ ساله ‌ای می‌گردد که توسط شورشیان وادار به تیراندازی به والدین خودش می‌ شود و سپس توسط آن‌ ها به عنوان سرباز کودک به خدمت گرفته می‌شود.

بازیگر نقش اول فیلم، راشل اموانزا، دختر ۱۴ ساله، است که در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفته است. اموانزا در ماه فوریه ‌ی جایزه ‌ی خرس نقره ‌ایِ جشنواره ‌ی برلین برای بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد تا اولین نفر از آفریقای سیاه باشد که به این افتخار نائل می‌آید. او در ماه مارس نیز در جشنواره ‌ی تریبکای نیویورک، فاتح جایزه‌ ی بهترین بازیگر زن شد.

در روز ۱۰ ژانویه فهرست ۵ نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی ‌زبان به همراه سایر نامزدی ‌های اسکار اعلام می ‌شود.

نوین در پاسخ به این‌که چه شانسی برای راه ‌یابی به مرحله‌ ی نهایی و بالاخره فتح اسکار دارد به قوت رقیبانش در سال حاضر اشاره کرد.

او افزود: «تنها چیزی که می ‌توانم بگویم این است که ما از فلسفه ‌ی چه گوارا استفاده کردیم: واقع ‌بین باش و غیرممکن را طلب کن.»

مراسم اعطای جوایز اسکار در روز ۲۴ فوریه ‌ی سال آینده در لس آنجلس برگزار می‌ شود.