به نقل از مجله موسسه ملی سرطان، در ۲۸ نوامبر۲۰۱۲، مطالعه بزرگی نشان داد بهره مندی از داروهای ضد درد غیر استروئیدی مانند مصرف روزانه آسپرین با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن کبدی همراه است.

در این مطالعه جدید،  به مدت ۱۰ تا ۱۲ سال به بیش از ۳۰۰،۰۰۰ نفر از ۵۰ تا ۷۱ ساله، آسپرین و داروهای ضد التهابی به مواد مخدر (Nonsteroidal anti-inflammatory drugs) داده شد. در آن زمان، بیش از ۴۰۰ شرکت کننده از بیماری کبدی مزمن درگذشتند و ۲۵۰ مبتلا به سرطان کبد تشخیص داده شد. در مقایسه با افرادی که داروهای ضد درد غیر استروئیدی را مصرف نکردند، افرادی که آسپرین  استفاده نمودند۴۵ درصد کمتر به بیماری کبدی مزمن دچار شدند و همچنین ۴۱ درصد احتمال مرگ کسانی که سرطان کبد در آنها تشخیص داده شده بود، کمتر بود.

این درحالی بود که در کسانی که آسپرین مصرف نکرده بودند ۲۶ درصد کمتر احتمال داشت تا از بیماری های مزمن کبدی بمیرند. اگر این یافته ها تایید شود، پزشکان می توانند به راه های جدید برای جلوگیری از بیماری های مزمن کبدی و سرطان کبد برسند.

نتیجه این آزمایشات توسط Vikrant Sahasrabuddhe،  و همکارانش از بخش اپیدمیولوژی و ژنتیک سرطان در موسسه ملی سرطان صورت گرفت. البته در عین حال، مطالعات، علت و اثر ارتباط بین مصرف آسپیرین و کاهش خطر ابتلا به مشکلات کبدی را هنوز اثبات نمی کند.

پژوهش های قبلی مرتبط با التهاب مزمن به بیماری کبدی، معلول فرایندهای سلولی است که می تواند توسعه سرطان را در پی داشته باشد. در حالی که تحقیقات دیگر نشان داده است که آسپرین و انواع دیگری از داروهای ضد درد غیر استروئیدی ممکن است کمک به کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را در پی داشته باشد.

دکتر Isra levy و دکتر Carolin Pim، هر دو از گروه اپیدمیولوژی و پزشکی عمومی در دانشگاه اتاوا، در سرمقاله مجله فوق اشاره کردند که هر چند مطالعه پتانسیل پیشگیری از روش های جدید مانند استفاده از NSAID ارزشمند است، لازم است تا تمرکز بر بهبود شیوه های پیشگیری، صورت گیرد. علل شناخته شده از وقوع بیماری های مزمن کبدی و سرطان کبد، هپاتیت B و C، عفونت ویروس و مصرف الکل است، ناگفته نماند ارتباط با چاقی و دیابت همچنین مطرح شده است.

امروزه واکسن برای ویروس هپاتیت B به راحتی امکانپذیر است، اما استراتژی های موثر برای کاهش هپاتیت B  و هپاتیت C همیشه در دسترس نیست. این دو پزشک همچنین اشاره کردند که سوء مصرف الکل و چاقی مسائل پیچیده ای هستند که نیاز به مداخلات در سطوح فردی و سیستم سلامتی دارند.

***

هیچ یک از بیماری های سخت، با اطلاع قبلی به سراغ ما نمی آیند، بنابراین اخذ بیمه بیماری های سخت، مانند همیشه در کنار مطالب مربوط به سلامتی، توصیه می شود. این بیمه با پرداخت یکجای مبلغ قرارداد، بلافاصله پس از تشخیص پزشک، می تواند مشکلات مالی دوران درمان فرد بیمار( مانند وام، اجاره، هزینه های متداول ماهیانه و …)  را از بین ببرد. طبعا در این برهه، باید تمام توجه بیمار به ” معالجه” سپری شود و “عدم تامین اقتصادی” می تواند در این مسیر، گاه مشکلاتی حل نشدنی بیافریند. اگر امروز از نعمت سلامتی برخورداریم، ضمن شاکر بودن آن، دوران بیماری را دور از واقع، غیر قابل رخداد و پیش آمدی تنها برای همسایه نپنداریم.

 

منبع: مجله موسسه ملی سرطان

ترجمه ای از نوشته (Robert Preidt)

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbi