شهروند آرش عزیزی: پایان سال از جمله فرصتی است برای روزنامه ‌نگاران تا نگاهی به سال گذشته کنند و خبرسازترین ‌ها را انتخاب کنند. این هم انتخاب خبرسازترین ‌های سال گذشته در کانادا به انتخاب خبرنگار شما. ما سعی کردیم دیدگاهی سراسر کانادایی اتخاذ کنیم اما اگر تعداد چهره ‌های مرکزی در آن زیاد است شاید تا حدودی از عاقبت ناگزیر هرگونه فهرست‌سازی در این دومین کشور بزرگ جهان باشد که خبرهای گوشه و کنار از چشم‌ ها پنهان بماند.

جایگاه اول – جنبش دانشجویی کبک

دیگر یک جنبش باید چه کار می‌کرد تا پرخبرترین سال قرار بگیرد؟‌ بی‌ اغراق نیست اگر بگوییم کمتر رویدادی در تاریخ کانادا اینقدر در سطح جهان خبرساز شده است. خبرنگار شما خود می‌ تواند در مورد این موضوع شهادت بدهد چرا که شاهد شناخت و حمایت مردم از این جنبش (و یا مخالفت ‌شان با آن)‌ نه تنها در انتاریو و کبک که حتی هزاران کیلومتر دورتر در مکزیک بود. حتی در ایران نیز خبر جنبش دانشجویی کبک وسیعا منعکس شد.

تظاهرات دانشجویان در کبک

مهمتر آن‌که دانشجویان نه تنها موفق شدند وزیر آموزش و پرورش دولت لیبرال کبک را به استعفا بکشانند، که چند هفته بعد باعث استعفای خود دولت و برگزاری انتخابات جدید شدند. در این انتخابات نه فقط «حزب کبک» به پیروزی رسید و دشمن شماره اول دانشجویان، نخست‌ وزیر لیبرال، ژان شاره، کرسی خود را از دست داد که دولت جدید بلافاصله با خواست اولیه ‌ی آنان، لغو افزایش شهریه‌ ها موافقت کرد.

 

 

لوک روکو مگنوتا

همه‌ ی خبرسازها که همیشه مثبت نمی ‌شوند. این متهم به قتل عجیب و غریب احتمالا بیش از هر کانادایی دیگری در سراسر جهان خبر ساز شد. بیخود نیست که «کندین پرس» عنوان خبرساز سال را، که معمولا به سیاستمداران می ‌رسد، به او اهدا کرد.

لوکا روکو مگنوتا قاتلی که بدن قربانی اش را به جاهای مختلف پست کرد

مگنوتا (در ۲۴ ژوئیه ‌ی ۱۹۸۲ با نام اریک کلینتون کرک نیومن به دنیا آمد) پیش از این‌که متهم به قتل و قطعه قطعه کردن لین جون، دانشجویی چینی شود، بازیگر فیلم‌ های پورنو بود. او متهم به این است که جون را به قتل رسانده و دست و پاهای او را به دفاتر احزاب سیاسی کانادا و چند مدرسه ‌ی ابتدایی پست کرده است.

وقتی فیلم ویدئوی این قتل شنیع اینترنتی شد، مگنوتا به خارج از کشور گریخت و نهایتا در کافی‌نتی در برلین دستگیر شد.

 

 

جاستین بیبر

جاستین بیبر

بیبر شاید هنوز ۱۸ سالش هم نشده باشد اما تا همین حالا اغراق نیست اگر او را مشهورترین کانادایی حال حاضر جهان بدانیم. خبرنگار شما می ‌تواند شهادت دهد که در سال گذشته شاهد خیل دختربچه‌ های هوادار او از لندنِ انگلستان تا مکزیکو بوده است.

 روزنامه‌ ی اتاوا سیتیزن نیز او را بر اساس تعداد صفحاتی که در سال گذشته ‌ی این روزنامه پر کرده است به عنوان خبرساز سال انتخاب کرد. رابطه‌ ی او در سال گذشته با دیگر خواننده‌ ی نوجوان، سلنا گومز، نقل محافل در سراسر جهان شد و آلبوم دومش «باور کن» (Believe) از پرفروش‌ترین ها بود. جاستین پس از دریافت جایزه‌ ی محبوب ‌ترین خواننده‌ ی مذکر پاپ و راک در جوایز موسیقی آمریکا در ۱۸ نوامبر گفت حالا حالاها به کار خود ادامه خواهد داد.

چهار زن مقتولِ خانواده‌ ی شفیع:

قاتلان (بالا) و مقتولان حادثه کانال ریدو

زینب، سحر و گیتی شفیع سه دختر نوجوان بودند که به همراه خانم امیر محمد، نامادری ۵۰ ساله‌ شان، بی رحمانه به قتل رسیدند. جسد آن‌ها در ژوئن ۲۰۰۹ به کانال ریدو در کینگستونِ انتاریو پرتاب شد. در سال گذشته بود که محمد شفیعِ ۵۸ ساله و همسرش، توبی محمد یحیی و پسرشان حامد به جرم این قتل ابتدا دادگاهی شدند و سپس به حبس ابد محکوم شدند. شهروند گزارش مفصلی در مورد آن‌ ها منتشر کرد که از پرخواننده ‌ترین مطالب سال گذشته‌ ی ما بود.

 

 

جاستین ترودو

ترودو برای معروف شدن بیشتر نیاز به انجام کار خاصی نداشت. فرزند نخست ‌وزیر افسانه‌ ای کانادا در سال ‌های ۶۰ و ۷۰ را می ‌توان به راحتی مشهورترین سیاستمدار کل کشور دانست.

جاستین ترودو وارد گود شد

اما او چند ماه پیش کاری را کرد که بسیاری انتظارش را می‌ کشیدند: نامزدی برای رهبری حزب لیبرال که به نظر نمی‌ رسد در دستیابی به آن مشکل خاصی داشته باشد. ترودو حالا حالاها خبرساز خواهد بود.

ریاضت‌کشی اقتصادی

این روزها در هر کجای دنیا که صحبت از «بودجه» می‌شود مردم معمولا نگران می‌ شوند چرا که می ‌دانند با توجه به بحران اقتصادی جهانی، سایه ‌ی قطع بودجه‌ ها و خدمات و برنامه ‌های ریاضت‌کشی اقتصادی بر سر هر دولتی در هر کجای جهان چرخ می‌ خورد. و دولت‌ های کانادا، چه دولت فدرال، چه دولت ‌های استانی و چه شهرداری‌ ها، از این قاعده مستثنا نبوده ‌اند.

تعجبی نیست که نظرسنجی جدید ایپسوس راید که برای «گلوبال تی وی» و «پست ‌مدیا نیوز» انجام شده نشان می ‌دهد که مهمترین خبر سیاسی سال بودجه ‌ی ۲۰۱۲ دولت استفن هارپرِ محافظه‌ کار بوده است.

بودجه‌ ی هارپر مخارج دولتی را ۵/۲ میلیارد دلار کاهش داد، ۱۹۲۰۰ شغل دولتی را حذف کرد و سن شامل شدنِ بیمه‌ی بازنشستگی را تا ۶۷ سال افزایش داد. دولت لیبرال دالتون مک‌ گینتی در انتاریو و دولت جدایی ‌طلب حزب کبک به رهبری پائولین ماروآ نیز برنامه ‌هایی مشابه دارند و همین در مورد راب فورد در تورنتو نیز صدق می‌کند. «ریاضت‌کشی» (austerity) که تا چند سال پیش خیلی ‌ها معنای دقیقش را هم نمی‌ دانستند به راستی خبرساز بوده و هست.

تیم ملی فوتبال زنان و کاپیتان کریستین سینکلر

این تیم پرافتخار کانادایی نه فقط مدال برنز المپیک لندن را از آن خود کرد که میلیون‌ ها نفر را پای صفحه ‌ی تلویزیون ‌هایشان میخکوب کرد. در سال‌ های اخیر کمتر تیمی ورزشی در کانادا بوده که این قدر طرفدار داشته باشد. مدال دختران کانادا اولین مدال المپیک کشور در بازی های سنتی از زمان المپیک ۱۹۳۶ برلین بود. کندین پرس این تیم را به عنوان تیم سال انتخاب کرد.

کریستین سینکلر

کاپیتان تیم، کریستین سینکلر، نیز علیرغم جنجال‌ آفرینی ‌های خود به عنوان ستاره ‌ای ملی مطرح شد. او در شکست تاریخی کانادا به آمریکا در نیمه ‌نهایی با نتیجه‌ ی ۴-۳ هر سه گل تیمش را به ثمر رساند. این بازی ۱۲۳ دقیقه طول کشید و رفتار سینکلر پس از بازی باعث شد چهار بازی محروم شود. او داورها را به جانبداری محکوم کرد و گفت در مورد نتیجه پیش از آغاز بازی تصمیم گرفته ‌اند.

 

 

جنا تالاکوا:

اولین مسابقه ‌دهنده ‌ی تراجنسیتی در مسابقات «دختر شایسته» (میس یونیورس) بدون شک خبرساز بود. این مدل اهل ونکوور را ابتدا به خاطر این‌که هنگام تولد، مونث نبود کنار گذاشتند، اما سپس به عنوان یکی از رقبا پذیرفته شد.

جنا تالاکوا

 او در دور یکی مانده به آخر مسابقه در تورنتو حذف شد اما عنوان جانبی «Miss Congeniality» را به دست آورد و بیش از هر کسی خبرساز شد. جنا مذکر به دنیا آمد اما در سن ۱۹ سالگی جراحی کرد و مونث شد. جامعه‌ ی تراجنسیتی کشور که در این سال دستاوردهای مهم دیگری مثل تصویب قانون هویت جنسیتی در انتاریو (به ابتکار شری‌ دی‌نوای نیودموکرات) را هم داشت، این‌را پیروزی بزرگی برای خود قلمداد کرد.

 

 

راب فورد

این شهردار  بزرگ ‌ترین شهر کشور کی خبرساز نبوده است؟‌ اما سماجت او در سرپیچی از حکم دادگاه برای بازپرداخت کمک‌ هایی که با سربرگ شهرداری برای سازمان خیریه ‌ای که متولی آن است به دست آورده بود به نتیجه ‌ای منجر شد که نه تنها خودش که کل کشور را غافلگیر کرد: او با حکم دادگاه از سمت خود برکنار شد و حالا کارش به دادگاه تجدید نظر در اولین روزهای سال ۲۰۱۳ رسیده است. کار اینقدر بیخ ‌دار بود که خبرش در بی بی سی هم چاپ شد! حالا منتظر باشید ببینید دفعه ‌ی بعدی که بی بی سی خبری در مورد شهرداری در کانادا را چاپ می‌ کند کی است.

داروین

«داروین» گرچه انسان نیست از بیشتر انسان‌ ها خبرسازتر بود. این میمون کوچولو در حالی در مغازه ‌ی آکه‌آ پیدا شد که برای خودش کتی پوشیده بود و میان مشتری ‌ها پیاده‌ روی می‌کرد. کارش فعلا به دادگاه کشیده و بر سر تصاحبش دعوا است.

میمونی که به سر تیتر خبرها رفت