تائید حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد:

لقمان و زانیار مرادی

 

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: منابع حقوق بشر محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که دو زندانی سیاسی کُرد به نام های لقمان و زانیار مرادی که پیشتر از سوی شعبه ۱۵ انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام محاربه و قتل فرزند امام جمعه شهر مریوان به اعدام در ملاعام محکوم شده بودند، در طی روزهای گذشته به صورت شفاهی از سوی مسئولان زندان رجایی شهر کرج به آنها اعلام شده است که حکم آنها در دیوان عالی کشور تائید شده است.

زانیار و لقمان مرادی دو پسرعمو که در انتظار اعدام به سر می برند

منبع یاد شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «هفته گذشته مسئولان زندانی رجایی شهر کرج به صورت شفاهی به این دو زندانی سیاسی کُرد اعلام کرده‌اند که حکم آنان در دیوان عالی کشور تائید شده است. لقمان مرادی در طی چند روز گذشته طی تماس کوتاه با خانواده ضمن تائید این خبر اعلام کرده است که از شنیدن این خبر شوکه شده است و با توجه به اینکه به صورت کتبی ابلاغ حکم صورت نپذیرفته است امیدوار است که تنها جنبه رعب و وحشت داشته باشد.»

وی افزود که وکیل این دو زندانی سیاسی نیز از اعلام چنین خبری ابراز تعجب کرده و به خانواده‌ این زندانیان اعلام کرده که به صورت رسمی موضوع تائید حکم به وی ابلاغ نشده است و وی طی روزهای هفته آینده برای پیگیری وضعیت رسیدگی به پرونده در دیوان عالی کشور به تهران سفر خواهد کرد.

زانیار و لقمان مرادی در تاریخ تیرماه۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در شهر مریوان بازداشت و به مدت ۹ ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج برای اخذ اعترافات ساختگی تحت فشار و شکنجه شدید روحی و جسمی قرار گرفته‌اند. این دو زندانی بعدا نزدیک به ۶ ماه به زندان مرکزی سنندج منتقل می‌شوند و از آنجا هم به بند ۲۰۹ منتقل می‌شوند.

نهایتا این دو زندانی سیاسی در تاریخ اول دی‌ماه سال ۸۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور امام جمعه مریوان جلسه دادگاه برگزار شد و این دو زندانی سیاسی به اتهام محاربه و قتل فرزند امام جمعه مریوان به اعدام در ملاعام محکوم می‌شوند. دی‌ماه این دو زندانی سیاسی از بند ۲۰۹ زندانی اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل می‌شوند.

این دو زندانی سیاسی در زندان با نوشتن رنج‌نامه از شکنجه‌ی دوران بازداشت برای اخذ اعترافات ساختگی پرده برداشته‌اند.

با اعتراض این دو متهم به حکم صادره در تاریخ ۱۲/۱۱/۸۹ پرونده جهت تجدید نظر خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود.

 

قتل فجیع منیژه فروهش تهرانی فعال جنبش زنان در آلمان

شبکه سراسری همکاری زنان ایرانی (شبکه)- منیژه از فعالان چپ و فعال جنبش زنان که سال ها در تبعید و با زحمت و تلاش بسیار گذران زندگی می کرد و در عین حال به مشکلات فرزندانش در تبعید نیز رسیدگی می کرد، در تاریخ دوم ژانویه با ضربات قیچی توسط پسرش (بابک) در آپارتمان خود در شهرک گیستهاخت در شمال آلمان به قتل رسید.

منیژه فروهش تهرانی

طبق گزارش تلویزیون کانال شمال آلمان (NDR)، پسر منیژه در همان شب به بیمارستان یوهانیتر مراجعه کرده و از پزشکان و  روانشناسان آنجا تقاضای کمک کرده است. پزشکان اما عنوان کرده اند که تنها با حکم دادگاه می توانند فرد را در آنجا نگه دارند و متاسفانه اقدامی برای تهیه حکم از سوی آنها صورت نگرفته است.

از سوی دیگر بابک سابقه اسکیزوفرنی داشته و به همین علت نیز تحت معالجه بوده است. به گفته دادستانی لوبک، آقای پتر آندرز، او مظنون به اعتیاد به مواد مخدر نیز می باشد و پس از دستگیری عنوان کرده است که صداهایی می شنیده که به او می گفته اند که مادرش را به قتل برساند.

منیژه از فعالان چپ بوده و در تبعید با زحمت بسیار و با کار به عنوان پرستار سالمندان زندگی خود را می گذراند و نزدیک به دو ماه بود که به آپارتمان تازه خود نقل مکان کرده بود.

در همین آپارتمان بود که با ۳۰ ضربه قیچی و ضرباتی بر سرش به شدت مجروح شد و با فریاد کمک او بود که همسایه ها پلیس را خبر کردند. پلیس بلافاصله به محل حادثه آمده و بابک با لباس غرق در خون در را بر روی آنها باز می کند. پلیس با دیدن بدن خونین و مجروح منیژه آمبولانس خبر می کند که عملا نمی توانند کمکی به منیژه بکنند و با جسد بی جان منیژه روبرو می شوند.

اطلاعیه های صادره در طی چند روز گذشته در مورد قتل منیژه که اشاره ای به قتل وی ندارد و تنها از “مرگ نابهنگام” او سخن می گویند، به هر بهانه ای که باشد، سرپوش گزاردن بر یک فاجعه انسانی ست.

فاجعه ای که چندین گوشه دردناک دارد، زندگی در تبعید اجباری و ترک خانواده و زندگی و آغاز مجدد در آلمان، از هم پاشیدن خانواده بر اثر فشارهای اجتماعی و صدمات ناشی از بیماری فرزندان، افسردگی ناشی از این جابجایی و مهم تر از همه “فداکاری” و درگیری دائمی مادر با مشکلات فرزندان و تلاش های وی برای ساختن جهانی بهتر برای بشریت در کنار تمام این مصائب و سختی ها. این همه تصویری از زندگی یک زن فعال است که برای زندگی خودش عملا نه وقت و نه امکانی داشته است و دست آخر نیز قربانی بیماری مهار نشده فرزندی شد که بایستی در بیمارستان بستری می شد و نشد.

این سئوال که تا چه اندازه پزشکان می توانستند با بستری کردن وی و جدی گرفتن خطر، مانع چنین جنایتی شوند و جان منیژه را نجات دهند، موضوعی ست که در حال پیگیری توسط دوستان و نزدیکان منیژه است.

نبود نهادهای حمایتی در بین ایرانیان تبعیدی و محدودیت روابط و انزوای بسیاری از افراد در برخورد و حل مشکلاتشان، ما را تنها با چنین فجایعی بار دیگر به  فکر وا می دارد.

آخرین بار منیژه را کجا دیدیم؟ در کنفرانس زنان؟ در سمینار یا جلسه یادبودی در شهر؟ آخرین بار کجا …

هشتم ژانویه ۲۰۱۳/ شبکه سراسری همکاری زنان ایرانی

 مرخصی رضا شهابی فعال کارگری

به تلاشهایمان تا آزادی بدون قید و شرط کلیه کارگران زندانی ادامه دهیم!

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه، بعد از بیش از سه هفته اعتصاب غذا و دارو، در حدود یازده شب دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۱، برابر با هفت ژانویه ۲۰۱۳، به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.  اعتصاب غذای رضا شهابی که در اعتراض به محرومیت از معاینه و مداوای مناسب پزشکی و توهین پاسیار رژیم جمهوری اسلامی صورت گرفت، موجی از اعتراض و همبستگی اتحادیه ها و نهادهای کارگری در سطح جهانی و نیز اعتراض فعالان کارگری و انسان های آزادی خواه در داخل و خارج از ایران را به دنبال داشت. از جمله از دو روز قبل، تعدادی از هم بندان رضا شهابی در زندان اوین در همبستگی و حمایت از او دست به اعتصاب غذا زده بودند.

بنا به گزارش های رسیده، رضا شهابی با سپردن وثیقه ملکی توسط خانواده و با قید ممنوعیت خروج از کشور، فقط برای مدت ۵ روز جهت معالجه آزاد شده است. بنا به گزارش دوستان و خانوده رضا شهابی، او در نتیجه اعتصاب غذا حدود ۱۵ کیلو وزن کم کرده است و از لحاظ جسمی بسیار ضعیف شده است، اما همچنان از روحیه بسیار بالایی برخوردار است. رضا شهابی به جرم دفاع از حقوق اولیه کارگران دوسال و نیم گذشته را در زندان بسر برده، آنهم با ناراحتی های گوناگون جسمی که بنا به تشخیص پزشکان می باید از مدت ها پیش در خارج از زندان و در محیط آرام و مناسب مورد معالجه و درمان قرار می گرفت.

اگر چه آزادی رضا شهابی، موقت و آنهم برای پنج روز است، که به هیچ وجه برای درمان و مراقبت های پزشکی کافی نیست، با این حال ما با شادمانی این آزادی موقت را به ایشان و خانواده محترمشان، به سندیکای کارگران شرکت واحد و کمیته دفاع از رضا شهابی و به همه سازمانها و فعالین کارگری و مترقی و تمام نهادها و انسانهای آزادی خواه و برابری طلب که در داخل و خارج از ایران از رضا شهابی حمایت کردند، تبریک می گوییم و خود را در شادی آنها سهیم می دانیم.

رضا شهابی نباید به زندان بازگردانده شود. جای رضا شهابی و هیچ کدام از فعالین کارگری، اجتماعی و سیاسی در زندان نیست. اتحاد بین المللی همچنان به تلاش های جهانی خود برای آزادی بدون قید شرط رضا شهابی و کلیه فعالان کارگری زندانی ادامه خواهد داد.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

 

گروگان‌های ایرانی در سوریه در مبادله با زندانیان سوری آزاد شدند

بی بی سی: روز چهارشنبه، ۲۰ دی (۹ ژانویه)، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از بلند ایلدیریم، رئیس بنیاد خیریه آی ‌اچ ‌اچ گزارش کرد که چهل و هشت شهروند ایرانی ربوده شده توسط مخالفان مسلح حکومت سوریه با دو هزار و یکصد و سی نفر زندانی در این کشور مبادله می‌شوند.

گزارش های بعدی حاکی از آغاز مبادله این افراد بوده است.

گروگان های آزاد شده از سوریه . گفته شده اینها اعضای سپاه پاسداران انقلاب بوده اند

خبرگزاری رویترز هم به نقل از آقای ایلدیمیر گفته است که اکثر کسانی که از زندان های سوریه آزاد می شوند اهل سوریه هستند اما تعدادی از شهروندان کشورهای دیگر نیز در میان آنها هستند. گفته می شود که حدود هفتاد تن از زندانیان آزاد شده، زن هستند.

در ماه اوت سال گذشته (مرداد ماه سال جاری) سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق تایید کرد که چهل و هشت زائر ایرانی که با اتوبوس از محله زینبیه عازم فرودگاه دمشق بودند، توسط افراد مسلح ربوده شده اند.

در هفته های بعد، گروهی از مخالفان مسلح حکومت سوریه با انتشار تصاویر ویدیوئی ربوده شدگان، این افراد را اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی معرفی کردند که برای کمک به نیروهای دولتی سوریه در سرکوب معترضان به این کشور اعزام شده بودند.

مقامات جمهوری اسلامی این اظهارات را تکذیب کرده و همواره تاکید داشته اند که این چهل و هشت نفر شهروندان عادی ایرانی بوده اند که در جریان زیارت اماکن مذهبی در سوریه، به گروگان گرفته شدند.

ربایندگان در مواردی خواسته هایی مانند توقف حمایت ایران از حکومت سوریه را مطرح و تهدید کردند که در صورت برآورده نشدن خواست هایشان، گروگان ها را به قتل خواهند رساند.

رئیس بنیاد آی ‌اچ‌ اچ که در دمشق به سر می‌برد، گفته است که توافق در این زمینه با میانجیگری دولت های قطر و ترکیه به دست آمد و این مبادله را “پیروزی دیپلماسی بشردوستانه” توصیف کرده است.

وی گفته است که “تلاش برای مبادله زندانیان دولت سوریه با گروگان های ایرانی مدت ها پیش از این آغاز شد و تا روز چهارشنبه به طول انجامید.”

“بنیاد حقوق بشر و آزادی و کمک های بشردوستانه” یا آی‌اچ‌اچ یک سازمان غیردولتی ترکیه و دارای گرایش‌های اسلامی است که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و کار خود را با کمک به مسلمانان بوسنی آغاز کرد.

این سازمان در اقدامات بشردوستانه و کمک رسانی در نقاط مختلف جهان فعالیت داشته و در سال ۲۰۱۱ از اعزام کاروان کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به نوار غزه حمایت کرد.

بنیاد آی ‌اچ ‌اچ در تعدادی از کشورهای جهان فعالیت دارد اما دولت اسرائیل آن را به حمایت از عملیات خشونت آمیز جنبش حماس متهم کرده و اجازه فعالیت به آن را در خاک اسرائیل نداده است.

 

برای بازدید از کودکان زندانی

عبادی خواستار بازدید مسئولان یونیسف از زندان‌های ایران شد

رادیو فردا: شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل و مدافع حقوق بشر، در نامه‌ای رسمی که روز دوشنبه، ۱۸ دی‌ماه، منتشر شد از مسئولان سازمان یونیسف، سازمان کودکان سازمان ملل، خواست با بازدید از زندان‌های ایران وضعیت کودکان در این زندان‌ها را بررسی کنند.

خانم عبادی از مسئولان یونیسف خواسته است لزوم اجرای تعهدات مبتنی بر کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را به دولت جمهوری اسلامی یادآور شوند.

ایران گرچه از جمله امضاکنندگان کنوانسیون حقوق کودک است در چند سال گذشته همواره به دلیل نقض و زیر پا گذاشتن تعهدات خود در این زمینه هدف انتقاد کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بوده است.

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار این نامه که خطاب به مدیر اجرایی سازمان یونیسف نوشته شده به نقل از خانم عبادی به «بی‌اعتنایی» مقامات جمهوری اسلامی به «تذکرهای مدافعان حقوق بشر» در مورد بهبود شرایط کودکانی اشاره کرده است که به همراه مادران خود در زندان به سر می‌برند.

شیرین عبادی در نامه رسمی خود به آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف، به‌ویژه به وضعیت وخیم دو کودک شش ماهه و ۱۲ ماهه در زندان سمنان اشاره کرده است که مادران‌شان به «جرم عقیدتی» در حبس هستند.

در این نامه که رونوشت آن برای دبیرکل سازمان ملل و همچنین گزارشگر این سازمان برای ایران نیز ارسال شده آمده است که این دو کودک خردسال «به علت شرایط نامساعد زندان» به بیماری‌های عفونی ریه و گوش مبتلا شده و «به علت وخامت حال» در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گفته خانم عبادی، علاوه بر این دو کودک در زندان سمنان هفت کودک دیگر هم به سر می‌برند که بنا بر نامه این فعال حقوق بشر «همگی در شرایط نامساعدی از جهت تغذیه، بهداشت، درمان و دسترسی به فضای آزاد» هستند.

این فعال و مدافع حقوق بشر می‌گوید که مقامات زندان‌ها و قوه قضاییه در ایران همواره به خواسته او مبنی بر تاسیس مراکزی در کنار زندان‌ها برای نگهداری مناسب از کودکان بی‌توجهی کرده‌اند.

 

 

میلاد صمیمی درزی دانشجوی بهایی دانشگاه طبری بابل اخراج شد

خبرگزاری هرانا – میلاد صمیمی درزی دانشجوی بهایی دانشگاه طبری شهر بابل، در پی احضار به حراست دانشگاه، اخراج شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میلاد صمیمی درزی، دانشجوی ترم پنج رشته معماری داخلی در دانشگاه طبری شهر بابل سه شنبه ۱۲ دی ماه به حراست دانشگاه احضار شد و کارت دانشجویی وی ضبط و دسترسی وی به سایت دانشگاه مسدود گردید.

وی سپس روز شنبه ۱۶ دی ماه دو روز مانده به شروع امتحانات پایان ترم، مجددا به حراست احضار و بعد از دو ساعت انتظار در حیاط دانشگاه بصورت شفاهی حکم اخراج به وی ابلاغ گردید.

گفتنی است، در جواب اصرار میلاد صمیمی در خصوص ارائه حکم و یا ابلاغ رسمی‌تر آن از سوی مسئولان، با برخوردی نامناسب وی را از صحن دانشگاه بیرون انداخته و حتی اجازه خدا حافظی وی با همکلاسی‌ها و دوستانش نیز به او داده نشد.

مسئولان در جواب وی که خواهان ریز نمرات خود شده بود گفتند: در برگه‌ای بدون مهر و امضاء دانشگاه این کار صورت می‌گیرد.

 

محکومیت حسین کروبی به خاطر «مصاحبه درباره کهریزک»

رادیو فردا: محمد حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی اعلام کرد که از سوی دادگاه انقلاب به دلیل «مصاحبه و گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی» در مورد مسائل مربوط به بازداشتگاه کهریزک، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

ﺳﺤﺎم نیوز، پایگاه خبری حزب اعتماد ملی روز چهارشنبه ۲۰ دی در گزارشی به نقل از صفحه فیسبوک حسین کروبی نوشته است: «ﺑﻌﺪ از ﻋﺰل ﺳﻌﯿﺪ ﻣﺮﺗﻀﻮی، ﭘﺮوﻧﺪه ﻣﻦ در دادﮔﺎه اﻧﻘﻼب راﮐﺪ ﺷﺪ. وﻟﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺎه ﭘﯿﺶ همان ﭘﺮوﻧﺪه به ﺟﺮﯾﺎن اﻓﺘﺎد که ﺑﻌﺪ از جلسه دادرﺳﯽ و ﻣﺤﺎﮐمه ﺗﻮﺳﻂ ﻗﺎﺿﯽ ﭘﯿﺮﻋﺒﺎﺳﯽ از یک اتهام تبرئه شده و به اتهام مصاحبه در مورد کهریزک به شش ﻣﺎه ﺣﺒﺲ ﺗﻌﺰﯾﺮی محکوم شدم وﻟﯽ ﺑﺎ ﺗﻮجه به ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺳﺎبقه ﮐﯿﻔﺮی به ﻣﺪت پنج ﺳﺎل ﺣﮑﻢ ﺗﻌﻠﯿﻖ ﺷﺪ.»

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی که در حصر خانگی به سر می‌برد، در ١٨ ﻣﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ١٣٨٨ در ﻧﺎمه‌ای به اکبر هاﺷﻤﯽ رﻓﺴﻨﺠﺎﻧﯽ از او ﺧﻮاسته ﺑﻮد که در ﻣﻮرد «ﺗﺠﺎوز ﺟﻨﺴﯽ»به ﺑﺎزداﺷﺖ‌ﺷﺪﮔﺎن در ﺑﺎزداﺷﺘﮕﺎه ها و زﻧﺪان‌ ها ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﻮد.

 

وزارت نفت ایران خواهان «مالکیت» چهار جزیره در خلیج فارس شد

رادیو فردا: گزارش یک خبرگزاری ایران حاکی است که وزارت نفت جمهوری اسلامی لایحه‌ای را به دولت ارائه کرده است که در آن درخواست شده است مالکیت چهار جزیره کوچک دارای منابع نفت و گاز در خلیج فارس در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۲۰ دی، با درج این خبر نوشت که وزارت نفت با ارسال لایحه‌ای به هیات دولت خواستار واگذاری سند شش‌دانگ این چهار جزیره برای شرکت ملی نفت شده است تا طرح ایجاد «سه‌قلوی نفت و گاز ایران در خلیج فارس» را راه‌اندازی کند.

بنا بر این خبر، چهار جزیره یادشده عبارتند از: فُرور بزرگ و کوچک، هِندورابی و جزیره فارسی. خبرگزاری مهر از فرور بزرگ و کوچک با عنوان «فارو یک و دو» یاد کرده است.

این خبرگزاری، دلایل وزارت نفت برای این درخواست را «توسعه یکپارچه برخی از میادین جدید نفت و گاز در منطقه خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز» و هم‌چنین «کمک به افزایش نقش حاکمیتی ایران در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز» عنوان کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، وزارت نفت ایران برنامه‌ای به منظور تولید روزانه ۳۸ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در خلیج فارس و تنگه هرمز در دستور کار خود قرار داده است.

مهر از قول «یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران» که نام او در خبر ذکر نشده آورده است که «تمامی این چهار جزیره غیر مسکونی و فاقد امکانات مختلف» هستند.

اظهارات این مقام در حالی بیان می شود که منابع مختلف، جزیره هندورابی را از جزایر مسکونی ایران ذکر می‌کنند و وب‌سایت فرمانداری بندرعباس جمعیت این جزیره را ۸۰ نفر و خبرگزاری ایرنا در خبرهای خود ۹۰ نفر ذکر می‌کند.

 

همسر آمریکایی ناپدید شده در ایران آخرین تصاویر او را منتشر کرد

رادیو فردا: همسر رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که حدود شش سال قبل در ایران ناپدید شد، روز سه‌شنبه، ۱۹ دی عکس‌های تازه‌ای از او منتشر کرد. این عکس‌ها که حدود دو سال قبل گرفته شده‌اند، آخرین تصاویر و اطلاعاتی هستند که خانواده لوینسون از او دریافت کرده است.

آخرین عکس دریافت شده از رابرت لوینسون

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصاویر رابرت لویسنون را با مو و ریشی بلند و سفید نشان می‌دهد که لباسی نارنجی رنگ، مشابه آن‌چه زندانیان زندان آمریکایی گوانتانامو می‌پوشیدند، بر تن کرده است.

در این تصاویر لوینسون کاغذی سفید رنگ را در دست گرفته است که روی یکی از آنها با حروفی سیاه نوشته است: «من اینجا هستم، در گوانتانامو. آیا می‌دانید کجاست؟». روی کاغذی دیگر نیز نوشته شده است:«چرا نمی‌توانید به من کمک کنید».

اصل این تصاویر برای رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی هم فرستاده شده است. این تصاویر در آوریل ۲۰۱۱ تحویل کریستین، همسر رابرت لوینسون شد ولی او در آن زمان تصمیم گرفت که این تصاویر را منتشر نکند.

کریستین لوینسون دراین‌باره به رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی گفت: «این‌ها تصاویری معمولی هستند و مشخص نیست که چه هدفی در پشت شان است. بنابراین هیچ دلیلی برای انتشار آنها نبود چرا که انتشار آنها هیچ کمکی برای حل این مسئله نمی‌کرد.»

او اضافه کرد: «این آخرین باری بود که ما اطلاعاتی درباره باب از کسی دریافت کردیم.»

کریتسن لوینسون در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «اما اکنون احساس کردم که برای مردم اهمیت دارد بدانند چه اتفاقی افتاده است و این که با کمک آنها بفهمیم چه کاری باید انجام بدهیم.»

او اضافه کرد که خانواده لوینسون پیش از این نیز در نوامبر ۲۰۱۰ یک ویدیو از رابرت لوینسون دریافت کرد که نشان می‌داد وضعیت سلامت او خوب است. اما آنها از دو سال قبل و پس از دریافت این عکس‌ها دیگر هیچ اطلاعاتی از رابرت که اکنون ۶۴ سال دارد ندارند و نمی‌دانند که وضعیت سلامت او چگونه است.

خانم لوینسون گفت: «متاسفانه از آنجا که چیز دیگری درباره او نمی‌دانیم، نگران سلامتی‌اش هستیم.»

نقش ایران در ماجرای رابرت لوینسون

یکی دیگر از تصاویری که از رابرت لوینسون منتشر شده است او را با کاغذی در دست نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده است: «این نتیجه ۳۰ سال خدمت به ایالات متحده آمریکا است».

روی کاغذی دیگر نیز نوشته شده است: «چهارمین سال… شما نمی‌توانید یا نمی‌خواهید؟»

به نظر می‌رسد که مجموعه این عکس‌ها و ویدیویی که از رابرت لوینسون در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، مقامات ایالات متحده را به این نتیجه رسانده است که امکان دارد حکومت ایران پشت این حادثه باشد. این در حالی است که ایران همواره اتهام دخالت در ربودن رابرت لوینسون را رد کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، نوشت که علی‌رغم انکار ایران، تقریبا به‌طور قطعی می‌توان گفت که دستگاه اطلاعاتی ایران پشت این ویدیوی ۵۴ ثانیه‌ای و ۵ عکسی هست که از لوینسون منتشر شده است.

ویدیویی که خانواده لوینسون در نوامبر ۲۰۱۰ دریافت کردند، از یک کافی‌نت در پاکستان ارسال شده بود. این ویدیو لوینسون را با چشمانی گودافتاده نشان می‌دهد که می‌گوید توسط یک «گروه» نگهداری می‌شود. در پس‌زمینه ویدیو نیز یک موسیقی پشتون پخش می‌شود. پشتون‌ها به‌طور معمول در مرزهای شرقی ایران با افغانستان و پاکستان زندگی می‌کنند.
پس از انتشار این ویدیو ماموران ایالات متحده که در افغانستان هستند، تلاش کردند با شناسایی خطی که از طریق آن ویدیو ارسال شده بود، ربایندگان را ردیابی کنند، اما تلاش آنها به سرانجام نرسید.

به گفته مقامات ایالات متحده، هر کسی که پشت این عکس‌ها و ویدیو هست، نمی‌تواند آماتور باشد؛ آنها کوچک‌ترین اشتباهی در محاسبات خود نکرده‌اند و از این رو می‌توان نتیجه گرفت که یک دستگاه اطلاعاتی حرفه‌ای نظیر وزارت اطلاعات ایران پشت ماجرا باشد.

کریستین لوینسون دراین‌باره به رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی گفت: «من از حکومت ایران می‌خواهم که این مسئله را حل کنند. آنها برای حل این مسئله هیچ کمکی به ما نکرده‌اند. اکنون پس از گذشت شش سال زمان حل این مسئله فرا رسیده است.»

پیش از این در مارس سال گذشته اف‌بی‌آی اعلام کرد جایزه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار برای دریافت اطلاعاتی که به آزادی رابرت لوینسون بیانجامد در نظر گرفته است.

 

 

احمدی‌نژاد: ۸۰۰ هزار نفر از دولت بیرون رفته‌اند که باید جایگزین شوند

رادیو فردا: محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، بیستم دی ماه، بار دیگر بر استخدام افراد جدید در نظام اداری ایران تاکید کرد و گفت که بیش از ۸۰۰ هزار نفر از دولت بیرون رفته یا بازنشسته شده اند که باید تعدادی از آنها جایگزین شوند.

اظهارات احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت بیان شد که از وی درباره جنجال های اخیر پیرامون استخدام ۵۰۰ هزار نفر در نظام اداری ایران پرسیده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییس جمهوری ایران گفته است: «بیش از ۸۰۰ هزار نفر از دولت بیرون رفته اند و تعدادی هم بازنشسته شده اند به همین خاطر باید تعدادی جایگزین این افراد شوند.»

وی گفته که «نمی شود صبر کنیم تا سیستم اداری صفر شود و بعد بخواهیم جایگزین کنیم.»

بر اساس طرحی که دولت محمود احمدی نژاد در دستور کار خود قرار داده است، به استانداران و فرمانداران سراسر کشور اختیار تام داده شده تا در ماه های آینده اقدام به استخدام نیروهای جدید برای نظام اداری کشور کنند.

به گفته محمدرضا خباز، عضو هیات تطبیق مصوبات دولت، در این طرح که قرار است با عنوان «مهرآفرین» اجرا شود و دارای پیوستی «۷۰ صفحه ای» است، دولت قصد دارد تا ۵۰۰ هزار نفر را استخدام کند.

خباز روز ۱۸ دی ماه در گفت وگو با خبرگزاری مهر، این طرح را «خطرناک» دانسته و گفته که «هیات تطبیق، کلیات این مصوبه را مغایر با اصول قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه و قانون خدمات کشوری» اعلام کرده است.

طرح «مهرآفرین» پس از آن مطرح شد که هیات دولت ایران مصوبه ای برای استخدام ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست جمهوری و «خارج از ضوابط قانونی» به تصویب رساند.

این طرح، انتقادهای شدیدی برانگیخته و از جمله احمد توکلی، نماینده مجلس، آن را به «انفجار یک چمدان تی‌ان‌تی» تشبیه کرده است که به گفته او،‌ «تمام نظام اداری را فرو می‌ریزد و آنارشیسم و هرج و مرج را بر نظام اداری حاکم می‌کند.»

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، نیز در گفت و گو با خبرگزاری مهر تاکید کرده که «در طول برنامه پنجم باید هر سال از تعداد کارمندان دولت کم شود؛ بنابراین دولت نمی تواند نیرویی استخدام کند.»

رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در واکنش به انتقادهای صورت گرفته از «طرح مهرآفرین» گفته که «این استخدام ها طبق قانون و با رعایت آن انجام می شود» و افزوده است: «این استخدام ها بدون توجه به هیچ گونه رنگ و نژاد و مسائل اینچنینی و تبعیضی انجام می شود.»

منتقدان اصولگرای دولت دهم گفته اند که در هفت ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اجرای چنین طرحی «رنگ و بوی انتخاباتی» دارد.

انتخابات و حضور در مجلس

احمدی نژاد همچنین در واکنش به اظهارات روز سه شنبه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره انتخابات گفت که «هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند.»

رهبر ایران در سخنرانی روز ۱۹ دی خود گفته بود: «نگویند که انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟»

سایت «بازتاب امروز» که از منتقدان دولت دهم است در یادداشتی نوشته که خطاب آیت الله خامنه ای به محمود احمدی نژاد بوده است که روز دوم دی ماه در گفت وگو با تلویزیون دولتی ایران گفته بود: «انتخابات باید آزاد باشد و هیچکس نباید حتی در ذهنش این باشد که در انتخابات اثر بگذارد یا دخالت بیجا کند و ملت هم اجازه چنین کاری را به کسی نمی‌دهد.»

محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از مصاحبه روز چهارشنبه با خبرنگاران درباره حضور روز ۲۷ دی ماه خود در مجلس شورای اسلامی گفت که قرار است طرح هایی را به نمایندگان ارائه کند.

وی بدون اشاره به جزئیات این طرح ها گفت که «ما برای تضمین پیشرفت کشور، حل مشکلات آن و خدمت به مردم نیازمند چندین تصمیم گیری بزرگ هستیم تا از این مراحل و مشکلات عبور و روند رشد در کشور را نهادینه کنیم.»

در نامه ای که دفتر ریاست جمهوری ایران برای مجلس فرستاده بود، قرار بود که محمود احمدی نژاد امروز- ۲۰ دی ماه- در مجلس حاضر شود ولی به دلیل آنچه که «مشغله کاری» خوانده شد این نشست لغو شد.

محمود احمدی نژاد در یک گفت و گوی تلویزیونی که روز دوم دی ماه انجام شد اعلام کرد که قصد دارد فاز دوم طرح حذف یارانه ها را به مرحله اجرا در آورد و بر اساس آن، به هر نفر ۲۰۰ هزار تومان یارانه خواهد داد.

اعلام این تصمیم با مخالفت شدید نمایندگان مجلس روبرو شده و آنها با تصویب دو طرح گفته اند که دولت نمی تواند تا پایان سال ۹۱ قیمت کالاها و خدمات را گران کند و همچنین نمی تواند از منابع نفت و گاز برای پرداخت یارانه ها استفاده نماید.

به گفته علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، دولت برای اجرای فاز دوم حذف یارانه ها نیاز به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پول دارد و این امر مستلزم افزایش شدید قیمت هاست.

 

مشکل سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی ایران ‘به طور موقت’ حل شد

بی بی سی: روز سه شنبه،١٩ دی (٨ ژانویه)، خبرگزاری ایسنا به نقل از حمید رضا پهلوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش کرد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌های هواپیمایی بدهکار دو روز مهلت داده تا بدهی خود را تسویه کنند هر چند خبرگزاری مهر به نقل از همین منبع، مهلت داده شده برای حل اختلاف دو طرف را ٢۴ ساعت گزارش کرده بود.

روز دوشنبه تعدادی از پروازهای داخلی و خارجی چند شرکت هواپیمایی ایرانی لغو و گزارش شد که دلیل آن خودداری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وابسته به وزارت نفت، از تحویل سوخت مورد نیاز این شرکت‌ها بوده است.

پهلوانی افزوده ‌است که از عصر روز دوشنبه و در پی توافق دو طرف، “مشکل لغو تاخیر پروازها حل شد و از دیشب پروازها طبق برنامه‌ریزی قبلی در حال انجام است.”

جدول پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه های امام خمینی و مهرآباد تهران در صبح سه شنبه شامل چند مورد لغو پرواز شرکت‌های داخلی است اما براساس اظهارات این مقام هواپیمایی کشوری، ظاهرا دلیل لغو پروازهای نداشتن سوخت نمی تواند باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری علت تحویل ندادن سوخت به برخی شرکت‌های هواپیمایی در روز گذشته را بدهکاری قبلی آنها عنوان کرده و گفته است که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از سه هفته پیش، با دادن اولتیماتوم به شرکت‌های هواپیمایی، هشدار داده بود که “در صورت عدم تسویه مالی، تنها در ازای دریافت نقدی به هواپیماهای آنها سوخت داده می‌شود.”

به گفته آقای پهلوانی، مهلت داده شده به شرکت‌های هواپیمایی در ساعت ٩ صبح دوشنبه به پایان رسید “و در این بین، دو شرکت به علت تسویه نکردن حساب، با مشکل دریافت سوخت مواجه شدند.” عدم تحول سوخت به شرکت‌های هواپیمایی باعث شد تا روز گذشته بیش از بیست پرواز داخلی و خارجی این شرکت ها لغو شود.

رئیس هواپیمایی کشوری افزوده است که این شرکت ها باید در مورد بدهی خود با شرکت پخش و پالایش به توافق برسند و هشدار داد “در صورت به توافق نرسیدن این شرکت ها و باقی ماندن مشکل مالی، به آنها اجازه پرواز داده نخواهد شد.”

اگرچه این مقام هواپیمایی کشوری از لغو پروازهای تنها دو شرکت خبر داده، اما برخی گزارش‌های خبری حاکی از آن بود که پروازهای تمامی شرکت‌های ایرانی به استثنای هواپیمایی جمهوری اسلامی – ایران‌ ایر – لغو شده است.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – هم در گزارشی که شامگاه دوشنبه مخابره کرد، به نقل از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوشت که “اختلاف محاسبه” بین شرکت‌های هواپیمایی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از دو هفته پیش به اطلاع شرکت‌ها رسیده و از آنها خواسته شده بود با این شرکت قراردادی در مورد نحوه تحویل سوخت و چگونگی پرداخت آن منعقد کنند.

براساس این گزارش، از آنجا که برخی شرکت‌های هواپیمایی به این هشدار توجه نکردند، شرکت پخش فرآوردهای نفتی به آنها هشدار داد که از روز دوشنبه، سوخت به صورت نقدی در اختیار آنها قرار می گیرد که باعث لغو پروازها شد.

 

چگونه می توان در ایران یک شبه مولتی میلیاردر شد؟

بازتاب: در ادامه افشاگری ها درباره دانه درشت های اقتصادی، «بازتاب» از یکی از بزرگترین و ناشناخته ترین پدرخوانده های اقتصاد ایران، یعنی بابک زنجانی که از معاملات نفتی تا هتلداری، هواپیمایی و صنایع بهداشتی ـ آرایشی دست دارد، رونمایی می کند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، نام بابک زنجانی اگرچه در ایران ناشناخته است، اما به جهت گردش هنگفت اموال و حساب های وی، اتحادیه اروپا نام وی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است و به تازگی پلیس دبی گذرنامه وی را توقیف کرده است.

پرداختن به همه اموال و فعالیت های اقتصادی بابک زنجانی در یک گزارش میسر نیست، اما تلاش می شود به برخی از سرفصلهای ارتباطات وی پرداخته شود.

بابک زنجانی که تا قبل از به قدرت رسیدن احمدی نژاد فردی معمولی بود، امروز از گردش مالی چند میلیارد دلاری برخوردار است.

او با ۶۴ شرکت فعال اقتصادی، برند سورینت در لوازم بهداشتی و آرایشی و هتلداری، برج سازی و معاملات نفتی یکی از کارتل های اقتصادی است که با ارتباطات پشت پرده و غیرشفاف، یک شبه متولد شده اند.

وی از یک سو خود را از نزدیکان مشایی معرفی می کند و از سوی دیگر از پشتوانه و حمایت های امنیتی سود می برد. از نقش آفرینی به عنوان دلال نفتی در فروش محموله های روی آب نفت ایران با شرکت دولتی نیکو تا خرید و فروش هواپیما از طریق دلالی هواپیما برای هواپیمایی قشم، و همچنین مالکیت تعداد زیادی هتل بزرگ در آسیای میانه، از جمله فعالیت های اقتصادی وی می باشد.

اما نکته مهم در عملکرد بابک زنجانی آن است که به نظر می رسد وی بیشتر از آن که یک فعال اقتصادی باشد، پوششی است برای برخی فعالیت ها و به جهت آن که صلاحیت های وی نیز زیر سئوال قرار دارد، احتمال عدم صداقت در معاملات نفتی و همچنین تخلفات مالی وی نیز می رود.

«بازتاب» در گزارش مستقلی به دلالی های خرید هواپیما به نام هواپیمایی قشم که موجب وارد شدن زیان سنگینی به کشور شد، می پردازد.

از این رو با توجه به هشدارهای قبلی «بازتاب» درباره ضرورت ساماندهی معاملات پوششی برای دور زدن تحریم ها در شرایط حساس تحریم، این گونه ریسک های برخی از مسئولان که چهره های مرتبط با خود را به عنوان پوشش مطرح کرده و معاملات سنگین کشور را به اسم این افراد انجام می دهند، قابل توجیه نیست. همان گونه که بابک زنجانی هم اکنون بخش بزرگی از سرمایه کشور را به خطر انداخته است.

دربخشی از آن گزارش آمده بود: بسیاری معاملات دور زدن تحریم ها، محمل خوبی برای رانت خواری است و در قالب این معاملات پول های هنگفتی از بیت المال به حساب «امین اموال» هایی که امین نیستند، منتقل می شود.

بویژه آنکه به دلیل وقوع فعالیت های اقتصادی مذکور در خارج از کشور، امکان کنترل حساب ها و ردیابی پول برای دستگاه های نظارتی ایران نیز وجود ندارد.

افراد نابابی که در این مسیر معمولا از طریق نزدیکان مقامات ارشد دولتی مورد اعتماد واقع می شوند، اگر بی جنبه باشند، کل وجه معامله شده را در یک مرحله به غارت برده و به ایران باز نمی گردند و اگر حرفه ای تر باشند، مبالغ کلانی در حد ده تا بیست درصد از کنار هر معامله به جیب زده و به کار خود ادامه می دهند.

به دلیل اینکه این معاملات به صورت غیر رسمی برای دولت ایران انجام می شود، پیگیری قضایی کلاهبرداری انجام شده توسط این افراد مورد اعتماد خارج از ایران نیز معمولا بسیار مشکل است و دولت نمی تواند علیه آنها اعلام شکایت و جرم کند.

در این شرایط نظارت جدی بر فرایند دور زدن تحریم ها و طراحی سازوکاری که بتواند هم نیازهای کشور را تامین کند، هم مانع رانت خواری گسترده برخی نورچشمی ها از شرایط دشوار کشور شود، یکی از وظایف مهم دستگاه های نظارتی و امنیتی است.

گفته می شود چند سال قبل که این موضوع در دستور جلسه یکی از نهادهای عالی رتبه کشور قرار داشت، بحث فروش نفت ایران از طریق اشخاص مطرح شده بود که بخشی از محموله های نفت به نام اشخاص شود تا آنها خارج از تحریم ها بتوانند آن را فروخته و پولش را به کشور بازگردانند که در واکنش به این پیشنهاد، دکتر روحانی، نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اظهار کرده بود: من نمی توانم چنین مسئولیتی را قبول کرده و با تحویل محموله های نفتی به یک فرد بدون داشتن تضمین های قانونی و نظارت موافقت کنم.

وی در ادامه با کنایه نظرش را تکمیل کرده و گفته بود: البته اگر زمانی خواستید چنین کاری را انجام دهید، می توانید روی من به عنوان فردی که نفت را تحویلش دهید، حساب کنید.

 

سازمان ملل: شرایط جنگی مانع از ارسال غذا برای یک میلیون سوری است

رادیو فردا: سازمان ملل متحد می‌گوید به دلیل شرایط خطرناک جنگی در سوریه، امکان ارسال غذا برای «یک میلیون سوری» که در گرسنگی به سر می‌برند، فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الیزابت بیرس، سخنگوی «برنامه جهانی غذا»، وابسته به سازمان ملل، روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، اعلام کرد که در حال حاضر از مجموع «دو و نیم میلیون جنگ‌زده سوری»، این سازمان قادر است ماهانه برای «یک و نیم میلیون نفر» امکانات غذایی ارسال کند و یک میلیون دیگر در گرسنگی به سر می‌برند.

خانم بیرت تأکید کرد که در حال حاضر به دلیل وضعیت ناگوار امنیتی، «برنامه جهانی غذا» نیروهای خود را از شهرهای حُمص، حلب، طَرطوس و قامشلی خارج کرده است و این در حالی است که به گفته این سازمان، دیگر آژانس‌های کمک‌رسانی حاضر در سوریه نیز با کمبود نیرو و کالا مواجه هستند.

به گزارش رویترز، در حال حاضر چهار میلیون نفر در سوریه نیازمند «کمک‌های فوری انسان‌دوستانه» هستند و سازمان ملل ماه گذشته خواستار کمک «یک و نیم میلیارد دلاری» برای رسیدگی به وضعیت سوری‌هایی شد که در شرایط بد انسانی‌ای به سر می‌برند که به گفته این سازمان «به طرز چشمگیری» رو به وخامت است.

به گفته برنامه جهانی غذا، در حال حاضر به ویژه کمبود نان و سوخت در نقاط جنگ‌زده سوریه وجود دارد و این در حالی است که ارسال غذا به دلیل شرایط ناامن با تأخیر مواجه شده است و کشتی‌های حامل سوخت نیز که تا کنون در بندن طرطوس سوریه لنگر می‌انداختند، از این پس باید به بندر بیروت بروند.

این سازمان می‌افزاید که در حال حاضر از سوی دولت سوریه برای وارد کردن سوخت از لبنان مجوز گرفته است.

ناآرمی‌ها در سوریه اسفندماه ۱۳۸۹ آغاز شده و معترضان خواستار برکناری بشار اسد از قدرت هستند.

اگرچه بشار اسد تأکید کرده است که در قدرت می‌ماند، ولی مخالفان وی معتقدند که دوران حکومت وی به طول نخواهد انجامید.

در همین زمینه، بریتانیا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۰ و ۲۱ دی‌ماه، میزبان نشستی خواهد بود تا در خصوص سوریه پس از بشار اسد گفت‌و‌گو شود. قرار است در این نشست که بدون حضور گزارشگران برگزار خواهد شد، افراد مختلفی از جمله نمایندگان ائتلاف ملی سوریه (اپوزیسیون اصلی سوریه)، کارشناسان و دانشگاهیان حضور داشته باشند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در توییتر خود با اشاره به این نشست، با تأکید بر «گریز‌ناپذیر» بودن برکناری بشار اسد از قدرت، افزوده است که برنامه‌ریزی جامعه بین‌المللی برای سوریه پس از اسد حیاتی است.

به گفته سازمان ملل ۲۱ ماه ناآرامی در سوریه موجب کشته شدن بیش از ۶۰ هزار تن و جابه‌جایی دو میلیون تن در سوریه شده است و همچنین در این مدت ۶۰۰ هزار تن به خارج از سوریه پناهنده شده‌اند.

 

اعتصاب بی‌سابقه روزنامه‌نگاران یک نشریه در چین

بی بی سی: روزنامه نگاران یکی از نشریات اصلی چین در شهر گوانگ دونگ در جنوب کشور در اعتراضی کم‌سابقه به سانسور، دست به اعتصاب زده‌اند.

اعتصاب کنندگان گفته‌اند که این هفته نامه تحت فشار مقامات قرار دارد.

جنجال در این مورد از هفته پیش و زمانی آغاز شد که مقامات در پیام سال نو هفته نامه “نانگفانگ ژومو” (به معنی هفته نامه جنوبی) تغییراتی داده بودند.

این هفته نامه در پیام سال نو خود خواستار ایجاد اصلاحاتی شده بود، اما مقامات بخش تبلیغات، محتوای این پیام را تغییر دادند.

گروه هایی از مردم هم در حمایت از اعتصاب روزنامه‌نگاران در مقابل ساختمان این هفته نامه دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار “آزادی مطبوعات” و پایان دادن به سانسور شدند.

گفته شده این اولین بار در بیش از ۲۰ سال گذشته است که روزنامه نگاران یکی از نشریات اصلی چین آشکارا دست به اعتراض می‌زنند.

کارکنان این نشریه در دو نامه خواستار استعفای رئیس بخش تبلیغات این استان شده‌اند.

“نانگفانگ ژومو” با ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تیراژ، یکی از موثرترین و با جسارت ترین نشریات چین بشمار می‌رود.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، این هفته نامه که به انجام تحقیقات موثر در امور مختلف معروف است، از جمله محبوب ترین نشریات چین محسوب می‌شود.

رسانه‌های چین تحت نظارت بخش تبلیغات کار می‌کنند.

این بخش اغلب محتوای مطالب را بر اساس سیاست‌های حزب حاکم تغییر می‌دهد.

ناظران معتقدند که نحوه برخورد با این موضوع می‌تواند آزمونی مهم برای مقامات چینی باشد که تنها دو ماه پیش قدرت را در اختیار گرفتند.

 

اوباما نامزدهای تصدی ریاست سازمان سیا و وزارت دفاع را معرفی کرد

رادیو فردا: باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا، ‌روز دوشنبه، ۱۸ دی جان برنان و چاک هیگل را به عنوان نامزد تصدی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد.

به نوشته وبسایت کاخ سفید، جان برنان که سابقه ۲۵ سال فعالیت در سازمان سیا را دارد، از سال ۲۰۰۹، مشاور «مبارزه با تروریسم و امنیت ملی» دولت باراک اوباما بوده است.

اوباما با اشاره به نقش جان برنان در دولت او گفت: «جان به استراتژی جامع ضدتروریسم ما وسعت بیشتری بخشید و آن را هدایت کرد، استراتژی که نتیجه همکاری بخش‌های مختلف دولت از جمله سازمان‌های اجرای قانون، امنیت میهن، دفاعی اطلاعاتی بوده‌است.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه از جان برنان به عنوان کسی یاد کرد که به گفته او،‌ ماهرترین، ‌باتجربه‌ترین و قابل احترام‌ترین شخص در زمینه مبارزه با تروریسم به شمار می‌رود.

اوباما همچنین در توصیف وزیر جدید دفاع گفت که چاک هیگل درک می‌کند آمریکا زمانی می‌تواند به عنوان قوی‌ترین کشور مطرح باشد که در کنار متحدان و دوستانش قرار داشته باشد.

هیگل از سوی جمهوری‌خواهان به خاطر آن‌چه موضع نرم در مقابل ایران و موضع سرسختانه در قبال اسرائیل می‌نامند، ‌مورد انتقاد قرار دارد.

 

بررسی احتمال خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان

بی بی سی: ایالات متحده برای نخستین بار از بررسی احتمال خروج همه نیروهای نظامی این کشور از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ خبر داده است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که دولت باراک اوباما همچنان در حال بررسی همه گزینه‌های مربوط به سیاست پیش روی این کشور در افغانستان، از جمله خروج همه نظامیان از این کشور است.

این سخنان همزمان با دیدار حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان از واشنگتن بیان شد.

کرزی قرار است در دیدار خود از آمریکا با باراک اوباما و دیگر مقام های عالی رتبه ایالات متحده دیدار کند.

کرزی سه شنبه وارد واشنگتن شد. عیادت از اسدالله خالد، رئیس اداره امنیتی ملی و سربازان مجروح آمریکایی در برنامه کاری این روز او قرار داشت.

خالد که در یک حمله انتحاری به شدت مجروح شده بود، برای درمان در آمریکا به سر می برد.

چگونگی روند انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای بین‎المللی به نیروهای داخلی، تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان و مصالحه با شورشیان از مسایل مورد بحث در این دیدار است.

آقای کرزی خواهان خروج کامل نظامیان آمریکایی از شهرها و روستاهای افغانستان است.

 

توقیف هواپیمای حامل طلا در فرودگاه استانبول ترکیه

بی بی سی: گزارش‌ها حاکی از آن است که یک فروند هواپیمای باری با یک و نیم تن طلا از هشت روز پیش (اول ژانویه) در فرودگاه استانبول ترکیه توقیف شده است.

این هواپیما از نوع ایرباس ای ۳۰۰ و به شرکتی خصوصی در ترکیه تعلق دارد.

گفته می‌شود که هواپیما ابتدا از الجزایر به غنا رفته و پس از آن از طریق استانبول قصد داشته به دوبی برود.

برخی از مطبوعات ترکیه نوشته‌اند مقصد نهایی هواپیما ایران بوده است.

ژیار گل خبرنگار بخش فارسی بی بی سی دراستانبول در این باره گفت: “تاکنون ترکیه و یا کشوری دیگر در این باره که این محموله طلا متعلق به آنهاست، اظهار نظری نکرده‌اند.”

خبرنگار بخش فارسی بی بی سی به نقل از مطبوعات ترکیه گفت که احتمالا علت توقیف این هواپیما در فرودگاه آتاتورک، تقلبی بودن بعضی از مدارک این هواپیما بوده است.

هنوز هیچ یک از مقامات ترکیه در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

 

قطر کمک‌های مالی جدید در اختیار مصر قرار می‌دهد

بی بی سی: دولت قطر اعلام کرده است که یک وام جدید ۱.۲۵ میلیارد دلاری به مصر می‌دهد. این کشور همچنین ۳۰۰ میلیون دلار دیگر کمک بلاعوض نیز در اختیار دولت مصر می‌گذارد.

این به غیر از کمک‌ اخیر ۲.۵ میلیاردی این کشور به مصر است.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر، پس از دیدار با محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر، پرداخت کمک‌های مالی جدید را اعلام کرد.

این در حالی است که دولت مصر در حال مذاکره با بانک جهانی پول در مورد یک وام ۴.۸ میلیارد دلاری است.

محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر وعده داده که بهبود وضعیت نامناسب اقتصادی این کشور را در اولویت قرار دهد.

تقریبا دو سال پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین مصر، ادامه بی‌ثباتی‌ سیاسی باعث شده تا این کشور درگیر مشکلات اقتصادی شود.

مقام‌های مصری هشدار داده‌اند که ذخایر ارزی دولت، به سطح “هشدار دهنده‌ای” رسیده است.

محمد مرسی اواخر سال میلادی پیش گفته بود که از کاهش ارزش پول ملی آن کشور نگرانی ندارد.

آغاز کارزار تبلیغاتی گابریل گیفوردز برای محدود کردن مالکیت اسلحه

بی بی سی: گابریل گیفوردز، یکی از اعضای پیشین کنگره آمریکا که دو سال پیش در شهر توسان آریزونا هدف سوءقصد قرار گرفت، کارزار تبلیغاتی خود را برای محدود کردن مالکیت سلاح در این کشور آغاز کرده است.

هدف از این تلاش خانم گیفوردز که تقریبا دو سال پس از تیراندازی در توسان آغاز شده، جمع آوری پول برای محدود کردن مالکیت اسلحه عنوان شده است.

این اقدام همزمان با گفت و گوهای کاخ سفید با گروه های مدافع مالکیت سلاح، قربانیان سلاح های گرم و صنعت بازی های کامپیوتری صورت می گیرد.

این گفت وگوها پس از تیراندازی در مدرسه ساندی هوک در ایالت کانتیکات برای بررسی راه های کاهش خشونت در آمریکا آغاز شده است.

تیراندازی در این دبستان در ماه دسامبر ۲۶ کشته بر جای گذاشت که ۲۰ نفر از این قربانیان کودکان ۶ و ۷ ساله بودند.

گابریل گیفوردز و همسرش مارک کلی، فضانورد بازنشسته آمریکایی در مقاله ای که سه شنبه در روزنامه یو اس ای تودی منتشر شد، از کنگره به خاطر اقدام نکردن در جهت کنترل مالکیت سلاح انتقاد کردند.

خانم گیفوردز و همسرش هر دو مالک سلاح هستند و خود را از طرفداران متمم دوم قانون اساسی آمریکا معرفی می کنند ولی خواهان تصویب قوانین جدید برای کنترل مالکیت اسلحه هستند.

این متمم قانون اساسی آمریکا حق مالکیت سلاح را به شهروندان اعطا کرده است.

خانم گیفوردز و همسرش در مقاله خود با اشاره به قدرت و نفوذ گروه های مدافع مالکیت سلاح در آمریکا، خواهان برخورداری گروه های مدافع اعمال محدودیت های بیشتر بر مالکیت اسلحه از منابع بیشتر شدند.

خانم گیفوردز و همسرش گفته اند که قصد آنها گرفتن اسلحه از “مالکان مسئول” سلاح های گرم نیست.

به گفته پل آدامز، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، مقاله گابریل گیفوردز و مارک کلی، آغاز آغاز جنگ با قدرتمندترین لابی های مدافع سلاح در آمریکاست.

خانم گیفوردز که بر اثر اصابت گلوله به سرش به شدت آسیب دیده بود، هنوز در حال گذراندن دوره توانبخشی است.

واکنش اسرائیلی‌ها به نامزدی چاک هیگل برای وزارت دفاع آمریکا

رادیو فردا: با اعلام قصد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای انتصاب چاک هیگل به سمت وزیر دفاع در دولت دوم اوباما، نه تنها شماری از جمهوریخواهان آمریکایی و فعالان سازمان‌های یهودی آمریکایی از این گزینش به دلیل «سردی» هیگل نسبت به اسرائیل، ابراز ناخشنودی کرده‌اند بلکه مقاماتی از اسرائیل نسبت به این گزینش آشکارا ابراز نگرانی کرده‌اند.
چاک هیگل و جان برنان در کنار سناتور جان کری که قرار است به عنوان گزینه وزارت خارجه آمریکا معرفی شود، شخصیت‌های اصلی در دولت اوباما در چهار سال آینده خواهند بود.

رئوبن ریبلین رئیس مجلس اسرائیل بیش از دیگر مقامات اسرائیل در بیان ناخشنودی از معرفی چاک هیگل به مقام وزیر دفاع آمریکا، صراحت نشان داده و گفته است که «اسرائیل نگران شده است».

رئیس کنست دوشنبه هفدهم دی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که کشورش نظر به بیانیه‌ها و مواضع پیشین هیگل نگران است.

در همین حال، این مقام اسرائیلی گفته است که مناسبات راهبردی کشورش با آمریکا مستحکم است و یک نفر نمی‌تواند به چنین مناسباتی خدشه وارد کند.

برخی از رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که اعلام انتصاب آقای هیگل نوعی انتقام‌گیری باراک اوباما از بنیامین نتانیاهو است که در هفته‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا از میت رامنی رقیب جمهوریخواه اوباما پشتیبانی می‌کرد.

شماری از جمهوریخواهان آمریکایی نیز که از حامیان مهم اسرائیل در واشینگتن هستند، در روزهای گذشته گفته بودند که اوباما با این گزینش اسرائیل را منزوی‌تر می‌کند. سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام نیز دوشنبه گفته بود که چاک هیگل می‌تواند بد‌ترین وزیر دفاع تاریخ آمریکا باشد.

مالکولم هونلاین یکی از فعالان سازمان‌های حامی اسرائیل در آمریکا در روزهای گذشته در مقالاتی در نشریات آمریکایی به شدت به انتصاب هیگل حمله کرده و آن را اقدامی برای نشان دادن لجبازی اوباما نسبت به دولت نتانیاهو دانسته بود.

«یهودیان جمهوریخواه» آمریکا نیز در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که این انتصاب باید هر آمریکایی را نگران کند. این گروه فهرستی از دیدگاه‌ها و سخنان پیشین هیگل را که «ضد اسرائیلی» توصیف شد، منتشر کرد.

آهارون میلر دیپلمات پیشین یهودی آمریکایی نیز در مصاحبه با هاآرتص در هجدهم دی گفته است که انتصاب هیگل روشن‌ترین نشان این است که نتانیاهو نتوانسته است که مناسبات نزدیکی با اوباما برقرار کند.

این در حالی است که آقای هیگل هم بلافاصله پس از اعلام انتصاب خود و نیز پیشاپیش این اعلام در مصاحبه با یک نشریه نبراسکا، ایالتی که پیشتر سناتور آن بوده است، گفت در دوران حضورش در کنگره «حتی یک رای در مخالفت با منافع اسرائیل نداده است».

آقای هیگل در مصاحبه با نشریه «لینکلن جورنال استار» در نبراسکا گفت عملکرد و پیشینه او در کنگره نشان می‌دهد که به اسرائیل «کاملاً وفادار» بوده است، و افزود «نمی‌تواند بفهمد که چرا جمهوریخواهان و حتی دموکرات‌های بسیاری فکر می‌کنند که وی به اندازه کافی حامی اسرائیل نیست».

چاک هیگل در این مصاحبه در پاسخ به کسانی که از او به خاطر امضا نکردن برخی از مصوبه‌های حمایت از اسرائیل در کنگره انتقاد کرده‌اند، گفت که بر این باور بوده است که این قطعنامه‌ها و مصوبه‌ها را غیرسازنده تشخیص داده بود و فکر می‌کرد که این مصوبه‌ها کاری را از پیش نمی‌برد.

یکی از این قطعنامه‌ها که آقای هیگل آن را امضاء نکرده بود، مربوط به بیان حمایت سنا از اسرائیل در دوران انتفاضه در دهه گذشته بود.

چاک هیگل در سال ۲۰۰۶ حمله اسرائیل به حزب الله لبنان در عملیات «۳۳ روزه» را «حمله بی‌محابا به یکی از همپیمانان آمریکا که موجب نابودی لبنان شده است» نامیده و نیز در سال ۲۰۰۹ از تشکیل اتحاد فتح و حماس حمایت کرده بود. او لابی حامی اسرائیل در آمریکا را نیز «لابی یهودی» نامیده بود که یهودیان آمریکایی آن را اظهاراتی غیرمتعارف تشخیص داده بودند.

اما آقای هیگل دوشنبه گفت «منافع اسرائیل ایجاب می‌کند که به این کشور و نیز به فلسطینی‌ها در راه حل صلح و زندگی مسالمت آمیز کمک کرد» و افزود: «اسرائیل در وضعیتی بسیار دشوار قرار دارد؛ هیچیک از مرزهای اسرائیل به اندازه کافی امن نیست؛ ما باید به امنیت اسرائیل کمک کنیم که منزوی نباشد».

در این مصاحبه، چاک هیگل این ارزیابی را نیز که او خواهان نرمش در برابر ایران است و به همین دلیل با برخی از قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران در سال‌های گذشته مخالفت کرده است، رد کرد ولی این نظر خود را نیز تکرار کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران کارساز نبوده و مشکلی را حل نکرده است.

آقای هیگل تاکید کرد که تحریم‌های اقتصادی جدی و مؤثر علیه ایران را مورد حمایت قرار داده است و بار‌ها تاکید کرده است که «ایران کشور حامی تروریسم است».

آقای هیگل در مصاحبه با «لینکلن جورنال استار» گفت که در ‌‌نهایت تصمیم‌گیری‌های دشوار با اوباما، به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکاست ولی گفت که به اوباما «ایمان کامل» دارد.

انتصاب هیگل باید به تایید سنای آمریکا برسد. برخی از ناظران گفته‌اند که تایید این انتصاب چندان آسان نخواهد بود و ارزیابی می‌شود که در نشستی که برای بیان توضیحات و دیدگاه‌های هیگل در سنا برگزار شود، وی مورد پرسش‌های گزنده قرار گیرد.

چاک هیگل خود اذعان کرد که وضعیت آسانی در سنا در انتظار وی نیست، و افزود «تنها چیزی که انتظار دارم داشتن فرصت عادلانه برای پاسخگویی است.»

در میان ناخرسندی مقاماتی از اسرائیل، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران، سه شنبه هجدهم دی در نخستین واکنش ایران به انتصاب هیگل درپاسخ به این پرسش که آیا این امر نشانگر تغییر در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است؟ گفت :«امیدواریم تغییرات عملی در سیاست خارجی آمریکا بوجود بیاید و رویکرد مقامات آمریکایی در جهت احترام به حقوق ملت‌ها باشد… و مقامات آمریکایی به جای جنگ افروزی به دنبال صلح باشند.»

آقای هیگل در سال ۲۰۰۷ با وارد کردن نام سپاه پاسداران ایران به فهرست تروریستی آمریکا مخالفت کرد و هیچگاه نیز به صراحت نگفته است که در صورت عدم تمکین ایران به خواسته‌های جامعه جهانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران می‌توان به گزینه نظامی علیه ایران روی آورد. وی از مدافعان گفت‌و‌گو با ایران بر سر برنامه اتمی است.

اعتراض گسترده به ازدواج یک مرد کهنسال سعودی با دختری ۱۵ ساله

بی بی سی: ماجرای ازدواج یک تبعه عربستان سعودی با بیش از ۹۰ سال سن با یک دختر نوجوان ۱۵ ساله، موجی از اعتراضات را در فضای مجازی به راه انداخته است.

برخی از کاربران هموطن این مرد ضمن ابراز انزجار از این ازدواج، آنرا از مصادیق کودک آزاری توصیف کرده اند.

بر اساس گزارش های محلی، داماد سالخورده موفق شده با پرداخت ۱۷ هزار دلار شیر بها، زمینه این ازدواج را فراهم کند.

شماری از موارد مشابه ظرف سال های اخیر توجه ملی و بین المللی را نسبت به معضل وصلت با کودکان در عربستان سعودی برانگیخته است.

به گزارش رسانه های محلی، در مورد اخیر، عروس نوجوان به قدری وحشت زده بوده که در شب عروسی با قفل کردن در مانع از ورود داماد شده و در نهایت موفق شده تا به منزل والدینش بگریزد.

بر اساس گزارش ها، داماد سالخورده با طرح شکایت در دادگاه، خواستار بازگشت عروس یا بازپرداخت شیر بها شده است.

به گفته سباستین آشر، تحلیلگر بی بی سی در امور خاورمیانه، ماجرای اخیر نشان می دهد که چگونه شبکه های اجتماعی در جامعه سنتی و بسته عربستان سعودی به محفلی مجازی برای تبادل نظر اجتماعی تبدیل شده اند.

به گفته این تحلیلگر، هزاران دختر زیر چهارده سال در آن کشور به عقد مردان متمکن بسیار مسن تر درآمده اند.

علی رغم حمایت گسترده افکار عمومی از تعیین حداقل سن ازدواج، برخی از تندروترین روحانیون سعودی هنوز با این خواست مخالفت می کنند، اما تاکید دارند که عروس باید در هنگام ازدواج به بلوغ جنسی رسیده باشد.

 

دادگاه عالی ونزوئلا: چاوز می تواند دیرتر قسم یاد کند

بی بی سی: دادگاه عالی ونزوئلا، بالاترین مرجع قضایی این کشور، با صدور حکمی اعلام کرده است تاخیر هوگو چاوز، رئیس جمهوری برای ادای سوگند مغایر قانون نیست.

لویسا استیا مورالس، رئیس دادگاه عالی ونزوئلا، روز چهارشنبه نهم ژانویه (۲۰ دی) گفت: “معقولانه نخواهد بود اگر غیبت درمانی آقای چاوز را غیبت غیرموجه تصور کنیم.”

خانم مورالس تاکید کرد بنابر “متن قانون اساسی” هوگو چاوز می تواند سوگند دور جدید ریاست جمهوری را دیرتر ادا کند اما به آن خاطر که او یک بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شده، بنابراین دوره جدید ریاست او بر دولت می تواند ادامه دوره قبلی اش لحاظ شود.

روز سه شنبه، مجمع ملی ونزوئلا در پی یک رای گیری به آقای چاوز اطمینان داد که هر آنقدر لازم است برای درمان سرطانش زمان خواهد داشت.

این در حالی است که مخالفان دولت می گویند غیبت آقای چاوز در مراسم روز تحلیف که قرار بود روز دهم ژانویه برگزار شود، به “لحاظ قانونی” ماندن او در پست رئیس جمهوری را با چالش روبرو می کند.

دولت اما پافشاری می کند که مراسم تحلیف فقط یک امر تشریفاتی برای رهبر کنونی است.

پیشتر دیوسدادو کبیو رئیس مجمع ملی (پارلمان) با اعلام خبر تعلیق مراسم سوگند در جمع قانونگذاران گفته بود چاوز در تاریخی دیرتر سوگند یاد خواهد کرد.

او نامه ای از نیکولاس مادورو معاون رئیس جمهور را چنین قرائت کرد: “براساس توصیه تیم پزشکی او، دوره نقاهت از دهم ژانویه فراتر خواهد رفت و بنابراین او قادر نخواهد بود در این تاریخ در مجمع ملی حاضر شود.”

گزارش‌ها در چند روز اخیر حاکیست که درمان چاوز در کوبا طولانی شده و در روند بهبود او مشکلاتی پیش آمده است.

این چهارمین بار است که چاوز از زمان تشخیص سرطانی که گفته می شود در ناحیه حفره لگن او رشد کرده، برای درمان به هاوانا سفر کرده است.

مقامات دولتی ونزوئلا گفته‌اند که چاوز که ۵۸ سال سن دارد، پس از آخرین عمل جراحی در کوبا دچار عفونت شدید ریه شده است.