شهروند آرش عزیزی: دوران مایک هریسِ محافظه‌کار به انتاریو بازگشته است.

نه منظورمان انتخاب وزیر سابق او، تیم هوداکِ محافظه‌ کار، به نخست‌وزیری نیست.

این‌بار سیاست ‌های هریسی در قالب دالتون مک‌گینتی، در آخرین روزهای دولت ‌داری‌ اش، بازگشته ‌اند.

لورل براتن وزیر آموزش استان انتاریو

لورل بروتن، وزیر آموزش و پرورش مک‌ گینتی، هفته ‌ی گذشته پای تریبون‌ها رفت تا بگوید حالا که اتحادیه‌ ی معلم‌ ها پیشنهادهای دولت را نپذیرفته‌، هرگونه عمل اعتصابی از سوی آن‌ها توسط دولت غیرقانونی تلقی می ‌شود. این لایحه ‌ی ۱۱۵ مصوب مجلس، با حمایت مشترک لیبرال ها و محافظه‌ کاران، است که این حق را به بروتن و دولت لیبرال می‌دهد تا قراردادهای دسته‌ جمعی را به معلمان تحمیل کنند و هرگونه اعتصاب آن‌ها را غیرقانونی اعلام کنند.

حالا پس از گذشت بیش از ده سال از دولت هریس، حدود ۱/۴ میلیون دانش ‌آموز مدارس انگلیسی‌ زبان استان با خطر تعطیلی مدارس و یا کاهش برنامه ‌های درسی خود مواجهند.

سام هاموند، رئیس فدراسیون معلمان ابتدایی انتاریو، پس از اعلامیه ‌ی بروتن گفت: «با کاری که وزیر امروز کرد، نمی ‌توانید انتظار داشته باشید، اوضاع مدارس در سال جدید مثل همیشه باشد.»

قراردادهای جاری که دولت لیبرال می‌خواهد بر معلمان تحمیل کند تا سپتامبر ۲۰۱۴ پابرجا خواهند ماند. هنوز مشخص نیست اتحادیه ‌ی معلمان و حامیان وسیعشان در میان دانش‌ آموزان و بقیه ‌ی مردم از چه تاکتیک‌ هایی برای مقابله با این قراردادهای تحمیلی استفاده خواهند کرد. احتمال دست زدن آن‌ها به اعتصاب های غیرقانونی موجود است.

حزب لیبرال انتاریو در حال انتخاب رهبر جدید خود است و بسیاری از نامزدها از مواضع مک‌ گینتی در مورد معلمان فاصله گرفته ‌اند، در عین این‌که هیچ کدام نگفته لایحه ‌ی ۱۱۵ را لغو می‌کند. احتمال بسیاری دارد که مدت کوتاهی پس از انتخاب رهبر جدید حزب در اواخر این ماه، عازم انتخابات جدید شویم.