مدیر دفتر شبکه العربیه در ایران می گوید وزارت ارشاد جمهوری اسلامی اطلاع داده که از این پس اجازه فعالیت در ایران نخواهد داشت و باید خاک این کشور را هر چه زودتر ترک کند.


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: مدیر دفتر شبکه العربیه در ایران می گوید وزارت ارشاد جمهوری اسلامی اطلاع داده که از این پس اجازه فعالیت در ایران نخواهد داشت و باید خاک این کشور را هر چه زودتر ترک کند.

حسن فحص به بخش فارسی بی بی سی گفت که مقام های ایران نسبت به سیاست های خبری شبکه العربیه در قبال مسائل لبنان و عراق و همچنین حوادث داخلی ایران، معترض بودند.

گروه رسانه ای "ام بی سی" متعلق به یک شاهزاده سعودی است و شبکه خبری العربیه بخشی از آن محسوب می شود. این موسسه از ۱۹ تیر ماه امسال پخش یک شبکه تلویزیونی به نام "ام بی سی پرشیا" را آغاز کرده که فیلم های خارجی را با زیر نویس فارسی نمایش می دهد.

این گروه همچنین اخیرا وب سایت فارسی شبکه خبری العربیه را برای خوانندگان فارسی زبان راه اندازی کرده است.

فحص می گوید که مقام های وزارت ارشاد به طور رسمی به فعالیت های "ام بی سی پرشیا" و وب سایت العربیه اعتراض نکردند، اما مانع از تلاش های وی برای همکاری ام بی سی پرشیا با شرکت های ایرانی برای دوبله فیلم به زبان فارسی شده اند.

به گفته مدیر العربیه در تهران، این شبکه اخیرا اقدام به پخش خبری درباره یک فیلم مستند درباره آیت الله خمینی کرده که مورد اعتراض ایران قرارگرفته است.

مدیر کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است: "ما از وجود حسن فحص در ایران ابراز ناخرسندی کردیم و با توجه به عملکرد وی حاضر به تمدید ویزایش نشدیم."

شبکه خبری العربیه در هفته های اخیر ضمن پوشش خبری تحولات و درگیری ها در سیستان و بلوچستان، نوارهای ویدئویی گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی را پخش کرد که در آن ادعا می شد نیروهای دولتی ایران که در گروگان این گروه هستند، طی چند نوبت تیرباران شده اند.

به دنبال بخش فیلم ویدیویی سربازان ربوده شده ایرانی توسط گروه جندالله از شبکه العربیه، روزنامه انگلیسی زبان "تهران تایمز" متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی در ایران، این شبکه را متهم به برقراری رابطه با جندالله و حمایت یک شاهزاده سعودی کرد و نوشت که بخش فارسی العربیه، تحت نظارت امریکاییها قرار دارد.

اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آنچه تهاجم فرهنگی شبکه های فارسی زبان خارجی خوانده شده، هشدار داده اند.

پیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، شبکه خبری الجزیره را در اردیبهشت ۱۳۸۴ به اتهام تحریک به خشونت و جدایی طلبی، به مدت ۱۴ ماه تعطیل کرده بود. این شبکه رویدادهای اعتراضی شهر اهواز را پوشش داده بود.

ایران می گوید دفتر العربیه درتهران را تعطیل نکرده اما آقای فحص می گوید با ترک تهران از سوی او تنها یک فیلمبردار در این دفتر باقی می ماند که این به معنی فلج شدن فعالیت موقتی العربیه در ایران است.