۱۷ ژانویه تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۳

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران

ایران باید فوری حکم اعدام زندانیان عقیدتی را لغو کند

گویا نیوز: فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه مشترکی به تاریخ۱۴ ژانویه ۲۰۱۳(۲۴ دی ۱۳۹۱) نوشتند خطر اعدام جان زانیار مردای و لقمان مرادی دو جوان کرد و پنج زندانی عقیدتی عرب ایرانی به نام‌های محمدعلی عموری‌نژاد، هادی راشدی، هاشم شعبانی‌نژاد، یابر (جابر) آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه را تهدید می‌کند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، گفت: «دولتمردانِ ایران حکم اعدام را برای همه گونه مخالفتی صادر و اجرا می کنند. جوامع قومی و به ویژه عرب ها، کردها و بلوچ های ایران به خاطر مطالبه حقوق خود قربانی می شوند. گاهی این افراد و اعضای خانواده هایشان قربانی انتقام جویی دولتمردان می شوند. دولتمردان پیوسته منع مطلق اعدام کودکان در حقوق بین المللی را نادیده می گیرند. حکومت ایران باید فوری حکم های اعدام فعالان جوامع قومی و نیز تمام زندانیان عقیدتی را لغو کند و به روند پرشتاب الغای مجازات اعدام در سراسر جهان بپیوندد.»

دولتمردان ایران زندانیان عقیدتی جوامع قومی ایران و به ویژه کردها و عرب ها را با موج تازه ای از اعدام تهدید می کنند.

شبح مرگ زندگی دو جوان کرد را به خطر انداخته است: زانیار مرادی و لقمان مرادی. این دو نفر بر پایه اعتراف اجباری به اتهام قتل پسر یک روحانی محلی به اعدام محکوم شده اند. با وجود انکار آنها در دادگاه، قاضی دادگاه اعتراف پیش از محاکمه آنها را پذیرفته است. به علاوه، دولتمردان در تداوم روش غیراخلاقی و غیرقانونی خود، این اعتراف ها را در پرس تی وی، شبکه تلویزیونی برون مرزی جمهوری اسلامی ایران، به نمایش گذاشته اند. آقای احمد شهید گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران در گزارش خود در سپتامبر ۲۰۱۲ (شهریور ۱۳۹۱) خاطرنشان کرد: «به گفته منابع معتبر، هر دو نفر [زانیار مرادی و لقمان مرادی] اتهام های خود را به شدت انکار کرده اند، اما در اثر ضرب و شتم شدید و تهدید به تجاوز جنسی و دستگیری اعضای خانواده خود وادار به اعتراف شده اند… منابع معتبر می گویند که هر دو نفر وادار شده اند جواب سوال های مصاحبه تلویزیونی را پیشتر تمرین کنند.» به گفته خانواده این دو نفر، دستور اجرای حکم اعدام آنها صادر شده است.

علاوه بر این، دیوان عالی کشور گویا حکم اعدام پنج زندانیان عقیدتی عرب ایرانی را که در بهمن ۱۳۸۹ دستگیر و به اتهام های مبهمی مثل محاربه و فساد روی زمین محکوم شده بودند، تایید کرده است: محمد علی عموری نژاد (مهندس، وبلاگ نگار و دبیر پیشین دبیر دبیرستان)، هادی راشدی (دبیر)، هاشم شعبانی نژاد (شاعر و دبیر دبیرستان)، یابر (جابر) آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه. دو نفر اخیر برادر هستند.

اطلاعات پیشینه‌ای

دولتمردان ایران بارها فعالان فرهنگی، مذهبی و سیاسی جوامع قومی را اعدام کرده اند.

در اردیبهشت ۱۳۹۰، حداقل هشت عرب در اهواز، مرکز استان خوزستان، اعدام شدند. یکی از آنها، هاشم حمیدی، گویا در آن زمان ۱۶ ساله بود؛ سه نفر از آنها در انظار عمومی اعدام شدند. اعدام پنهانی چهار زندانی سیاسی عرب، شامل سه برادر، در خرداد ۱۳۹۱ در اهواز به اعتراض های گسترده محلی دامن زد. «در درخواست ویدیویی از گزارشگر ویژه، هر چهار نفر اتهام ها را انکار کردند و گفتند که برای اعتراف مورد شکنجه قرار گرفته اند.»

ده زندانی کُرد “سلفیست” به اتهام شرکت در ترور یک روحانی در تیرماه ۱۳۹۰ محاکمه و به اعدام محکوم شدند. شش تن از این عده در اوایل دی ماه ۱۳۹۱ اعدام شدند. از سرنوشت چهار نفر دیگر خبری در دست نیست. همچنین در سال های گذشته، تعدادی از فعالان اقلیت کُرد، عرب و بلوچ در قتل های فراقضایی قربانی شده اند و بعضی دیگر در حبس و گویا زیر شکنجه درگذشته اند.

در حال حاضر بیش از ۴۰ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام هستند. در میان این عده، چهار عرب دیگر که به اتهام محاربه و اتهام های مبهم دیگر محکوم شده اند، ۲۰ ـ ۱۵ کُرد و چند بلوچ، چند نفر متهم به ارتباط با گروه های مخالف در خارج و چند کارشناس اینترنتی و برنامه نویسی وجود دارند. تعداد کُل واقعی ممکن است بسیار بیش از این باشد زیرا دولتمردان ایران از ارایه اطلاعات درباره صدور و اجرای حکم های اعدام، به ویژه در باره زندانیان عقیدتی و سیاسی خودداری می کنند.

هزاران زندانی در ایران محکوم به اعدام هستند. رییس سازمان زندان ها در آذر ماه ۱۳۸۸ تعداد محکومان به اعدام را ۴۰۰۰ نفر اعلام کرد، در حالی که دولتمردان حکم قصاص را در این شمارش به حساب نمی آورند. در اوایل آبان ۱۳۹۱، آقای مهدی محمودیان، روزنامه نگاری که به خاطر افشای جنایت های نیروی انتظامی در بازداشتگاه های غیرقانونی حکم پنج سال زندان خود را در زندان رجایی شهر می گذراند، گزارش داد که تنها در این زندان ۱۱۱۷ نفر محکوم به اعدام شامل ۷۳۴ نفر محکوم به قصاص زندانی هستند؛ و این در حالی است که زندان رجایی شهر حتا محکومان مواد مخدر را در بر نمی گیرد. اکثر قربانیان مجازات اعدام در ایران متهم به جرایم مواد مخدر هستند، اما قوانین ایران محکومان به اعدام به اتهام مواد مخدر را از حق پژوهش خواهی محروم کرده است.

در حدود ۲۰ نوع جرم مستوجب مجازات اعدام در قوانین جمهوری اسلامی ایران وجود دارد . حکم اعدام به طور منظم برای اتهام های مربوط به مواد مخدر، مذهب، رابطه جنسی توافقی بین بزرگسالان غیرهم جنس یا هم جنس و حتا نوشیدن مشروب الکلی و جرایم مبهمی مثل محاربه و فساد روی زمین صادر و اجرا می شود. در هفته دوم دی ماه، دو نفر حتا به اتهام «استفاده از چاقو برای زورگیری» به اعدام محکوم شدند که پایه قانونی ندارد.

محاکمه ها اغلب، به ویژه در پرونده های سیاسی، اغلب حتا در مغایرت با موازین نظام پر ایراد قضایی در جمهوری اسلامی ایران انجام می شوند و دادگاه ها اقرار زیر شکنجه را که در بسیاری موارد از تلویزیون پخش می شود، می پذیرند. این محاکمه ها با موازین محاکمه عادلانه و تضمین های میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران عضو آن است، مغایر هستند.

اطلاعات بیشتر در این زمینه ها را در سایت www.fidh.org بخوانید.

 

 

 

 

عبدالکریم لاهیجی:

ایران حکم اعدام پنج فعال عرب را لغو کند

رادیو آلمان: نهادهای حقوق بشری از دولت ایران خواسته‌اند حکم اعدام پنج فعال فرهنگی عرب ایرانی را لغو کند. این عده دو سال پیش در اهواز بازداشت شده‌اند و دیوان عالی کشور اخیرا احکام اعدام آنها را تایید کرده است.

سازمان “عدالت برای ایران” از گزارشگران ویژه سازمان ملل می‌خواهد که تمامی اقدامات لازم برای لغو احکام اعدام پنج فعال عرب را انجام دهند. این سازمان همچنین از اتحادیه اروپا درخواست کرده “مقامات مسئول در اعمال شکنجه و اخذ اعترافات اجباری این فعالان عرب” را تحت تحریم‌های حقوق بشری قرار دهند.

پنج نفری که حکم‌های اعدام آنها تایید شده محمدعلی عموری (مهندس شیلات و معلم مدرسه)، هادی راشدی (فوق لیسانس شیمی کاربردی و دبیر شیمی)، هاشم شعبانی (دبیر ادبیات عرب و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اهواز)، جابر آلبوشوکه (فوق دیپلم کامپیوتر و سرباز وظیفه) و مختار آلبوشوکه (شاغل در یک شرکت سنگ‌شکن) نام دارند. دو نفر اخیر، جابر و مختار آلبوشوکه، برادر هستند و در زمان دستگیری به سن قانونی نرسیده بودند. این افراد از بنیانگذاران و اعضای فعال موسسه “الحوار” در بهمن ماه ۱۳۸۹ بازداشت شده‌اند.

“الحوار” به معنای “گفت‌وگو”ست و نام آن الهام گرفته از سیاست های دولت خاتمی در مورد ترویج گفت‌وگوی تمدنها بود. این موسسه، یک گروه ثبت شده در سازمان ملی جوانان بوده که در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، همایش و شب‌های شعر به زبان عربی و کلاس های آموزشی و هنری برای جوانان عرب شهر رامشیر (خلف آباد) برگزار می‌کرده است. در پی ناآرامی‌های اردیبهشت ۱۳۸۴ در مناطق عرب‌نشین استان خوزستان این موسسه غیرقانونی اعلام شد.

تعداد بازداشت‌شدگان عضو موسسه “الحوار” بیست نفر بودند که ۵ نفر از آنها به اتهام “محاربه و انجام عملیات مسلحانه و اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه و به اعدام با چوبه دار محکوم شده‌اند. دیگر بازداشت‌شدگان به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

براساس گزارش سازمان “عدالت برای ایران” محکومین در جلسات متعدد دادرسی صریحا اعلام کرده‌اند که پس از ماه ها شکنجه شدید، مجبور به انجام اعترافات دروغین درباره دست داشتن در عملیات مسلحانه و براندازی نظام جمهوری اسلامی شده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” و رئیس “جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران” از دولتمردان ایران خواسته است «احکام اعدام فعالان جوامع قومی و نیز تمام زندانیان عقیدتی را لغو کند و به روند پرشتاب الغای مجازات اعدام در سراسر جهان بپیوندد.»

 

حکم حبس برای امدادگران بازداشت شده زلزله آذربایجان

بی بی سی: شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه برای امدادگران کمپ سرند (امدادگرانی که برای کمک به زلزله زدگان در منطقه آذربایجان حاضر شده بودند) حکم زندان صادر کرده است.

به گزارش سایت کلمه، براساس حکم این دادگاه ۲۰ امدادگر در دادگاه انقلاب تبریز در کل به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در جریان امدادرسانی به زلزله زده‌های آذربایجان شرقی(زلزله‌ای که در مردادماه منطقه اهر، ورزقان و هریس را لرزاند) ، بیست نفر از امدادگران غیردولتی دستگیر شدند.

حسین رونقی ملکی، حمیدرضا مسیبیان، حسن رونقی ملکی، شایان وحدتی، مسعود وفابخش از جمله امدادگرانی بودند که به دوسال حبس تعزیری محکوم شدند.

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویسی که پیش از این نیز به حبس محکوم شده بود، در مهرماه با ارسال نامه ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه ایران خواستار محاکمه مامورانی شد که وی و عده ای دیگر از داوطلبان امدادگر به زلزله زدگان آذربایجان شرقی را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

در پی دستگیری این امدادگران، مالک اژدر شریفی، رییس دادگستری آذربایجان شرقی گفت که این افراد به اتهام “توزیع اجناس تاریخ مصرف گذشته” در مناطق زلزله زده بازداشت شده اند.

بر اساس حکم صادره از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب همه امدادگران در اتهام مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور مجرم شناخته و محکوم شدند.

اما به گزارش کلمه امدادگران کمپ سرند در دفاعیه خود با رد اتهامات گفتند که “تاکنون هیچ مدرکی توسط دادستانی تبریز مبنی بر وجود مواد فاسد آلوده در کمپ ارائه نشده و هیچ گزارشی از طرف شبکه بهداشت استان چنین موردی را تایید نمی کند.”

در پی بروز زلزله، تاخیر رسانه های حکومتی ایران در پوشش اخبار این حادثه و واکنش دیرهنگام برخی مقام های جمهوری اسلامی در همدردی با زلزله زدگان، با واکنش رسانه های منتقد و گروهی از کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد.

 

 

 

 

معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دور جدید گفت‌و‎گوها وارد تهران شد

بی بی سی: هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در راس هیاتی از کارشناسان این نهاد برای گفت‌و‌گو با مقام های ایرانی صبح چهارشنبه ۲۷ دی (شانزدهم ژانویه) وارد تهران شد.

ایران و آژانس مدتی است گفت‌و‌گوهایی را با هدف رفع ابهام آژانس در مورد اهداف و ماهیت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده اند که مهمترین نتیجه آن تاکنون، توافق دو طرف بر سر ادامه گفت‌و‌گوها بوده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که به فعالیت‌های ایران در مجتمع نظامی پارچین مشکوک است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که پارچین یک مجتمع نظامی است و با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ارتباطی ندارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش تابستانی خود گفته بود که مجتمع پارچین در شرق تهران به قدری “پاکسازی” شده است که بررسی و ارزیابی دقیق کارشناسان آژانس را با مشکل مواجه می کند.

در پی انتشار این گزارش، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، با رد محتوای این گزارش گفت که ادعای پاکسازی آثار آلودگی اتمی از نظر فنی قابل قبول نیست.

از حدود ۱۰ سال پیش و ابراز تردید آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به ماهیت برنامه های اتمی ایران، آژانس خواهان دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران بوده، اما ایران گفته است که پارچین یک پایگاه نظامی است و در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های اتمی، لزومی ندارد مورد بازدید و بازرسی بین المللی قرار گیرد.

کشورهای غربی نسبت به تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای ابراز نگرانی کرده اند اما جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه، چهار دور تحریم علیه ایران اعمال کرده و خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در ایران شده است.

ایران همواره تاکید داشته است که برنامه غنی سازی خود را متوقف نخواهد کرد.

 

 

محمود احمدی نژاد در مجلس:

تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند

بی بی سی: صبح چهارشنبه، ٢٧ دی (١۶ ژانویه)، محمود احمدی نژاد همراه با تعدادی از مقامات دولت در جلسه علنی مجلس حضور یافت و در سخنانی، به تشریح نظرات خود پیرامون مسایل اقتصادی کشور، راه حل‌های مورد نظر دولت و موانع سیاسی موجود بر سر راه پیاده کردن این راه حل‌ها، از جمله اختلاف دولت و مجلس پرداخت.

براساس گزارش خانه ملت محمود احمدی نژاد به شرح دستاوردهای اقتصادی دولت خود پرداخت و گفت که شرایط اقتصادی کشور طی دوره ریاست جمهوری او بهبود یافته و اظهار داشت که باید کارها به گونه‌ای پیش برود که “به سطح چند کشور اول دنیا برسیم و به الگوی اول منطقه تبدیل شویم.” وی افزود: “موضوع مهم در راه پیشرفت ایران، تحریم دشمنان است.”

آقای احمدی نژاد کسانی را که “دشمن” می‌خواند متهم کرد که در صدد ممانعت از پیشرفت جمهوری اسلامی هستند و اظهار داشت که “یکی از بهانه‌های دشمن برای مخالفت با جمهوری اسلامی، موضوع هسته‌ای و حقوق بشر است.”

رئیس جمهوری ایران گفت که ایران موضع خود در مورد برنامه های هسته‌ای را بارها توضیح داده و در این مورد ابهامی برای دنیا وجود ندارد و در مورد حقوق بشر هم افزود: “چه کسی در دنیا می‌تواند ادعا کند که حقوق بشر را به طور کامل ادا کرده است و در این میان، مشکل آنان در ایران حقوق بشر است یا اقتدار ایران؟”

احمدی نژاد در مورد آثار تحریم خارجی، گفت:”کاهش سرعت رشد کشور، اختلال در منابع درآمدی، برهم خوردن ترازها، فشار بر روی مردم، ایجاد نوسانات قیمتی و افزایش خارج از قاعده مشکلات به وسیله تحریم‌هاست که به مردمی که درآمد ثابت دارند فشار می‌‌آورد و اخلال در تجارت خارجی و فاصله طبقاتی باعث می‌شود تا فعالیت‌های کاذب رشد کند و تولید وابسته به درآمد ارزی دچار مشکل شود.”

رئیس جمهوری ایران گفت که برای مقابله با تحریم‌ها، سه راه وجود دارد. نخست ادامه وضعیت کنونی و تلاش برای کاهش آثار تحریم که “هم در میان مدت و هم دراز مدت به زیان ماست”. دوم “تسلیم در برابر دشمن که این جهت‌گیری از ساحت ملت، مجلس، دولت و نظام به دور است.”

احمدی نژاد در توضیح راه حل سوم، با بازگویی مشکلات بلندمدت ساختار اقتصاد ایران طی چند دهه گذشته، از میان بردن تمرکز جغرافیایی فعالیت‌های اقتصادی، تشویق تولید به جای سفته بازی، مشارکت گسترده‌تر مردم در فعالیت های اقتصادی و کاهش و قطع وابستگی اقتصاد ملی به نفت را به عنوان برنامه های دولت در این زمینه عنوان کرد.

احمدی نژاد راه‌حل مشخصی را برای مقابله با بحران اقتصادی جاری در ایران ارائه نداد و به بیان نکات کلی در مورد شرایط بلند مدت اقتصادی ایران اکتفا کرد.

 

 

فیلم تازه جعفر پناهی در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش درمی‌آید

بی بی سی: تازه ترین ساخته جعفر پناهی که با همکاری کامبوزیا پرتوی، فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی، ساخته شده در بخش مسابقه شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین (که در کنار جشنواره های کن و ونیز مهمترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می شوند) به نمایش در می آید.

در این فیلم که «پرده» نام دارد، کامبوزیا پرتوی، مریم مقدم، جعفر پناهی، هادی سعیدی و آزاده ترابی بازی دارند. اولین نمایش جهانی این فیلم در جشنواره برلین خواهد بود. هنوز اطلاعات بیشتری درباره این فیلم منتشر نشده است.

جعفر پناهی بعد از اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸به اتهام تلاش برای ساختن فیلمی درباره اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، دستگیر شد و در دادگاه به شش سال زندان و بیست سال محرومیت از فیلمسازی، فیلمنامه نویسی، سفر به خارج از ایران و انجام مصاحبه با رسانه های داخل و خارج از ایران محکوم شد.

ساخته قبلی پناهی که با همکاری مجتبی میرتهماسب ساخته شد و «این فیلم نیست» نام داشت، در جشنواره کن به نمایش در آمد و مورد ستایش منتقدان قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۱، در حالی که پناهی اجازه خروج از کشور را نداشت، به عنوان یکی از داوران بخش اصلی جشنواره برلین برگزیده شد و صندلی خالی او را بر روی صحنه اختتامیه قرار دادند.

درخشش بینوایان و آرگو در مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۳

بی بی سی: فیلم موزیکال بینوایان در مراسم گلدن گلوب که یکشنبه شب در شهر لس آنجلس برگزار شد سه جایزه از جمله بهترین فیلم موزیکال را نصیب خود کرد.

هیو جکمن جایزه بهترین بازیگر مرد در یک فیلم موزیکال یا کمدی را به خاطر فیلم “بینوایان” برد.

ان هاتووی به خاطر بازی در همین فیلم (بینوایان) جایزه بهترین هنرپیشه مکمل زن در رشته کمدی/موزیکال را برد.

دانیل دی لوئیس به خاطر بازی در فیلم تاریخی “لینکلن” ساخته استیون اسپیلبرگ جایزه بهترین هنرپیشه مرد در رشته درام را برد. لینکلن در هفت رشته نامزد این جایزه بود.

“آرگو” درباره ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران در رشته بهترین فیلم درام گوی سبقت را از “جانگو آزاد شده”، “زندگی پی”، “لینکلن” و “سی دقیقه پس از نیمه شب” ربود. بن افلک سازنده این فیلم نیز جایزه بهترین کارگردان را نصیب خود کرد.

جسیکا چستین به خاطر بازی در فیلم “سی دقیقه پس از نیمه شب” جایزه بهترین هنرپیشه زن در رشته درام را نصیب خود کرد. این فیلم به تعقیب و عملیات کشتن اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده می پردازد.

پیشتر در اوایل مراسم یکشنبه شب، مگی اسمیت به خاطر بازی در سریال “داون تاون ابی”، جولیان مور برای ایفای نقش در “تغییر بازی” و کریستوف والتز به خاطر درخشش در فیلم تازه کوئنتین تارانتینو به نام “جانگو آزاد شده” جوایزی را نصیب خود کردند.

فیلم عشق (Amour) ساخته میشائیل هانکه کارگردان اتریشی برنده جایزه بهترین فیلم خارجی شد و “شجاع” (Brave) برنده بهترین انیمیشن سال.

همچنین “میهن” (Homeland) جایزه بهترین سریال در رشته درام را برد و دیمیان لوئیس هنرپیشه آن جایزه بهترین بازیگر تلویزیونی را گرفت.

آدل خواننده بریتانیایی به خاطر آهنگ “اسکای فال” از رشته فیلم های جیمز باند جایزه بهترین آهنگ اصیل را برده است

ایمی پولر و تینا فی میزبانان گلدن گلوب ۲۰۱۲ هر دو بازیگران کمدی هستند.

فیلم “زندگی پی” جایزه بهترین موسیقی متن را برد.

فیلم “جانگو آزاد شده” (Django Unchained) دو جایزه گرفت. جایزه بهترین هنرپیشه مکمل مرد و بهترین فیلمنامه که نصیب کوئنتین تارانتینو کارگردان آن شد.

این فیلم داستان برده ای سیاهپوست است که آزاد می شود و مسیری خونین را برای رسیدن به همسرش طی می کند. داستان قبل از جنگ داخلی آمریکا می گذرد.

هرچند این فیلم با استقبال بسیاری از منتقدان روبرو شده، اما همچنین به خاطر خشونت زیاد مورد انتقادهایی قرار گرفته است.

 

 

 

 

ارتش فرانسه: کنترل شهر کونا هنوز در دست دولت مالی نیست

بی بی سی: مقامات نظامی فرانسه می‌گویند برخلاف گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده بود، شهر پراهمیت کونا هنوز از گروه‌های مسلح اسلام‌گرا باز پس گرفته نشده است.

فرانسه از جمعه گذشته و پس از این که این گروه‌ها پیشروی خود به سوی جنوب را آغاز کردند دست به مداخله نظامی در مالی زده است.

با آغاز حملات هوایی فرانسه یک مقام نظامی مالی ادعا کرد که کنترل شهر کونا مجددا در اختیار نیروهای دولتی قرار گرفته است، اما وزیر دفاع فرانسه می‌گوید این شهر هنوز در دست دولت مالی نیست.

ژان ایو لو دریان گفته که حملات هوایی فرانسه مانع از پیشروی گروه‌های مسلح شده و آنان را عقب رانده است. با این حال به گفته او نیروهای فرانسوی و دولت مالی همچنان باید برای بازپس‌گیری کونا به حملات خود ادامه دهند.

گروه‌های اسلام‌گرای افراطی، که گفته می‌شود برخی از آنها روابطی با القاعده دارند، از سال گذشته کنترل چند شهر مهم را در شمال مالی به دست گرفتند و اجرای قوانین اسلامی در آنها را آغاز کردند.

فرانسه برای پشتیبانی از دولت مالی نزدیک به ٨٠٠ نفر از نیروهای خود را به مالی اعزام کرده است.

علاوه بر این در روزهای آینده حدود سه هزار سرباز از کشورهای غرب آفریقا برای همکاری با نیروهای دولت مالی به این کشور خواهند رسید.

 

بیش از هشتاد کشته در انفجارهای دانشگاه حلب

بی بی سی: بنابر گزارش مخالفان دولت و مقام های رسمی، شمار کشته شدگان دو انفجار پیاپی در دانشگاه شهر حلب، واقع در شمال سوریه، به بیش از ۸۰ نفر رسیده است.

دو انفجار مهیب روز سه شنبه (۱۵ ژانویه – ۲۶ دی) در محل خوابگاه های دانشجویی و دانشکده معماری دانشگاه حلب روی داد.

تلویزیون دولتی سوریه با پخش تصاویری اعلام کرده که این دانشگاه هدف “بمبگذاری تروریستی” قرار گرفته است.

در مقابل فعالان مخالف، نیروهای دولتی را عامل این انفجارها دانسته‌اند.

آنطور که در تصاویر ویدئویی منتشر شده پس از انفجارهای امروز دیده می شود، بخش خارجی یک ساختمان مسکونی و احتمالا اقامتی دانشجویان فروریخته است.

در این تصاویر اجساد کشته شدگان و خودروهای آتش گرفته در خیابان های اطراف دیده می شوند و کسانی که از این واقعه جان سالم به در برده اند دیده می شوند که با حالتی وحشت زده و گریان در ساختمان های اطراف پناه گرفته اند.

سازمان ناظر حقوق بشر در سوریه که یک نهاد غیردولتی مستقر در بریتانیا است، آمار کشته شدگان را ۸۳ نفر و تعداد مجروحان این انفجارها را ۱۵۰ نفر گزارش کرده است که برخی از آنها در وضعیتی بحرانی به سر می برند.