دادگاه پرونده ‌ای ده ساله آغاز شد

شهروند- آرش عزیزی: زنی کانادایی که ده سال از دست مامورین دولتی آمریکا فراری بود هفته ‌ی گذشته نزد دادگاهی در اورگونِ آمریکا حاضر شد تا بزرگ ‌ترین پرونده‌ ی «تروریسم زیست ‌محیطی» در تاریخ آمریکا آغاز شود. این زن به دسیسه و اطفای حریق متهم است.

به گزارش آسوشیتدپرس از گرنتس پسِ اورگون، ربکا روبینِ ۳۹ ساله شهروند کانادا است و قرار بود جمعه‌ ی هفته ‌ی آینده در دادگاه فدرال منطقه ‌ای در یوجینِ اورگون حاضر شود.

ربکا رابین دستگیر شد

دادستان فدرال روبین را متهم به عضویت در حوزه‌ های دو گروه «جبهه‌ ی آزادی‌بخش زمین» و «جبهه‌ ی آزادی ‌بخش حیوانات» کرده است که پلیس آمریکا آن‌ها را از مهم ‌ترین گروه‌های تروریستی داخل کشور می ‌دانست.

دولت حوزه‌ های این دو سازمان را مسئول ۲۰ آتش‌سوزی در مناطق غربی کشور بین سال‌ های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ می‌ داند که به ۴۰ میلیون دلار خسارت منجر شده ‌اند.

از جمله اماکنی که گروه آتش زد یک پیست اسکی در کلرادو، دو اصطبل اسب ‌های وحشی در اورگون و شمال کالیفرنیا و کارخانه ‌ی قطع چوب و دفاتر اداره ‌ی جنگل‌ های آمریکا در ایالت اورگون بودند.

روبین سال‌ های سال از قانون فرار کرده بود اما نوامبر سال آینده در مرز کانادا با ایالت واشنگتن حاضر شد و خودش را تحویل مقامات داد. دو نفر متهم دیگر این پرونده اما هنوز پیدا نشده ‌اند. در سال ۲۰۰۷ ده نفر دیگر در این پرونده جرم خود را پذیرفتند و به زندان محکوم شدند.

اف.بی.آی در دهه ‌ی ۹۰، یعنی پیش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، «جبهه ‌ی آزادی ‌بخش زمین» و «جبهه ‌ی آزادی ‌بخش حیوانات» را مهمترین خطرهای تروریستی در داخل آمریکا می ‌دانست. حوزه‌ های این گروه در اورگون در سال ۲۰۰۱ منحل شدند اما مامورین جاسوسی پلیس موفق شدند رد پای اعضای آن‌ را دنبال کنند.

اعضایی که سابقا دادگاهی شدند ابراز تاسف کردند که علیرغم تمام اقدامات به هیچ یک از اهداف خود نرسیده ‌اند. البته کشتارگاه اسب که قرار بود در اورگون ساخته شود، نشد اما پیست اسکی و اصطبل ‌ها از نو بازسازی شدند، شرکت ‌های الوار مورد حمله به کار خود ادامه دادند و اسب‌ های وحشی همچنان جمع شدند و از زمین‌های فدرال بیرون برده شدند.