شهروند- آرش عزیزی: دولت نیودموکرات مانیتوبا به همراه ملت ‌های بومی منطقه خواهان اضافه کردن یکی از جنگل‌ های شمالی این استان به فهرست اماکن میراث جهانی یونسکو هستند. به گزارش کندین پرس از وینیپگ، جزئیات نهایی این طرح به زودی منتشر می ‌شوند.

دولت استانی منتظر آخرین درافزوده ‌های دو ملت بومی به این طرح است و سپس می ‌خواهد آن‌ را تقدیم سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل موسوم به «یونسکو» کند.

این روند علاوه بر دولت مانیتوبا مورد حمایت دولت لیبرال انتاریو و دولت محافظه ‌کار کانادا نیز هست. برای تکمیل آن ۴۰۰۰ صفحه ماتریالِ نوشته، عکس و ویدئو به زودی تقدیم مقامات یونسکو در پاریس می ‌شود.

جنگل شمالی آکی در انتظار پیوستن به آثار یونسکو

در حال حاضر فهرست اماکن میراث جهانی یونسکو شامل ۹۶۲ مورد در ۱۵۷ کشور می ‌شود که از این میان ۷۴۵ مورد فرهنگی هستند و ۱۸۸ مورد طبیعی و ۲۹ مورد مخلوط. کانادا ۱۶ مدخل در این فهرست دارد که ۹ مورد آن طبیعی هستند و ۷ مورد فرهنگی.

جنگل شمالی مورد نظر «پیماچیووین آکی» (Pimachiowin Aki) نام دارد و مساحت آن بالغ بر ۴۳ هزار کیلومتر مربع می‌شود. این بزرگترین جنگل شمالی در آمریکای شمالی است که کنترل مشترک آن توسط مردمان بومی این قاره به رسمیت شناخته می ‌شود.

گروه ‌های محیط ‌زیستی از این حرکت تقدیر کرده و آن‌را حرکت به سوی مدیریت مشترک منابع زمینی با مردمان بومی دانسته ‌اند.

ملت‌ های بومی پوپلار ریور، بلادوین، لیتل گرند رپیدز و پائینگاسی در مانیتوبا و ملتِ بومی پیکانگیکوم در شمال غرب انتاریو از این حرکت پشتیبانی کرده ‌اند.