شهروند- آرش عزیزی: با مشخص شدن اولین نتایج از انتخاب نمایندگان کنوانسیون انتخاب رهبر حزب لیبرال انتاریو،‌ یک نتیجه به نظر مسلم می‌رسد: نام نخست‌ وزیر بعدی انتاریو هر چه که باشد او تقریبا به طور قطع زن خواهد بود.

هفته‌ ی گذشته اعضای حزب لیبرال در حوزه‌ های انتخاباتی و سایر پایگاه‌ های حزب به نمایندگان خود رای دادند. این نمایندگان به نوبه ‌ی خود در آخرهفته ‌ی ۲۵ تا ۲۷ ژانویه در میپل لیف گاردنزِ تورنتو گرد هم می ‌آیند تا رهبر جدید حزب و نخست ‌وزیر جدید استان را انتخاب کنند. نمایندگان طبیعتا با وعده ‌ی حمایت از کاندیدایی مشخص نامزد نمایندگی در کنوانسیون شدند.

با انتشار اولین نتایج مشخص است که دو صدرنشین اصلی، چنان‌که شهروند از مدت‌ها قبل پیش‌‌بینی کرده بود، ساندرا پوپاتلو و کاتلین وین هستند که به ترتیب جناح ‌های راست و چپ حزب را نمایندگی می‌کنند. گرچه وین در چند صباح اخیر سعی کرده خود را بیشتر به مرکز نزدیک کند تا جناح چپ متعلق به نامزدی همچون جرارد کندی باشد.

کاترین وین (راست) و ساندرا پاپاتلو از شانس های رهبری حزب فدرال

به هرحال اکنون تقریبا قطعی است که برنده‌ ی انتخابات رهبری یا وین یا پوپاتلو خواهند بود،‌ مگر اتفاقی غیرمنتظره بیافتد.

ساندرا پوپاتلو، نماینده‌ ی سابق ویندزر غرب، که در سال ۲۰۱۱ نامزد نشد تا شغلی بالارتبه در یکی از شرکت ‌های چند میلیارد دلاری به نام «پرایس‌ ‌واترهاوس‌ کوپرز» دریافت کند، با دریافت ۵۰۴ نماینده یا ۴۴/۲۷ درصد کل در صدر قرار گرفت.

پس از او با فاصله ‌ی کمی، کاتلین وین، نماینده‌ ی دان ولی غرب، بود که با ۴۶۳ نماینده یا ۲/۲۵ درصد آرا دوم شد.

چهار رقیب مرد با فاصله‌ی بسیار پس از این دو قرار داشتند.

کاتلین وین، که خیلی‌ ها فکر می‌ کردند در صدر قرار بگیرد، گفت با توجه به حمایت قوی نمایندگان حزب در مجلس از پوپاتلو، هدف او دوم شدن قوی بوده است و از نتیجه راضی است.

جرارد کندی که قبلا هم در سطح استانی و هم در سطح فدرال نماینده‌ ی حوزه‌ ی «پارکدیل- های پارک» بوده است با ۲۵۷ نماینده و ۹۹/۱۳ درصد سوم شد. کندی در انتخابات قبلی رهبری در سال ۱۹۹۶ در حالی که تنها ۳۶ سال داشت تا یک قدمی پیروزی رفت و تنها در دورِ آخر رای ‌گیری از مک ‌‌گینتی شکست خورد. او پیش از این نامزد رهبری حزب فدرال لیبرال هم بوده است.

رتبه ‌ی بعدی اما به هاریندر تاکار، نماینده‌ ی میسیساگا-اریندیل، رسید که در کمال شگفتی از سایر رقبا پیشی گرفت تا با ۲۴۴ نماینده و ۲۸/۱۳درصد آرا چهارم شود.

چارلز سوزا با ۱۹۸ نماینده یا ۷۸/۱۰ درصد آرا پنجم شد که نتیجه ‌ای ضعیف محسوب می‌ شود. اریک هاسکینز، نماینده‌ ی تورنتو، علیرغم کمک مالی بسیار زیادی که جمع کرده بود با ۱۰۴ نماینده یا ۶۶/۵ درصد آرا در جایگاه آخر قرار گرفت.

گلن موری،‌ نماینده ‌ی تورنتوی مرکز، پیش از این در حمایت از وین از رقابت کنار رفته بود.

در این مرحله انتظار می ‌رود تمام نامزدها (شاید به جز کندی)‌ قید پیروزی خود را بزنند و از الان مشغول مذاکره با وین و پوپاتلو شوند. موضوع مذاکره این خواهد بود که آن‌ها در ازای حمایت خود چه سمتی در کابینه‌ ی آتی دریافت خواهند کرد. دفتر کوئینز پارکِ تورنتو استار گزارش کرد که سوزا خواهان وزارت دارایی است، هاسکینز خواهان وزارت آموزش و پرورش و تاکار خواهان معاونت اول نخست ‌وزیر و وزارت بازرگانی بین ‌المللی.

سوزا در دیدار خود با هیئت تحریریه‌ ی استار در روز دوشنبه گفت «واقعا» هنوز تصمیمی نگرفته. این وزیر کار سابق سابقه ‌ی مدیریت «بانک رویال کانادا» (RBC) را دارد و از جناح راست و پروبیزینس حزب محسوب می‌ شود.

هاسکینز که بیشتر از جناح اجتماعی و چپ محسوب می شود گفت تصمیم نهایی خود را بر اساس عوامل بسیاری خواهد گرفت از جمله این‌که کدام نامزد شانس پیروزی بیشتری خواهد داشت. این نماینده‌ ی نسبتا تازه‌ وارد به جمع حزب لیبرال البته تاکید کرد تا زمان کنوانسیون در گود رقابت باقی خواهد ماند.

لیبرال‌ ها اکنون ۱۶ نماینده از ۱۰۶ حوزه از مجموع ۱۰۷ حوزه ‌ی انتخاباتی را انتخاب کرده ‌اند. تنها حوزه‌ ی دورهام است که این هفته باید نماینده‌ های خود در کنوانسیون را انتخاب کند. به علاوه ۱۴۴ نماینده نیز ۱۸ باشگاه دانشجویی حزب را نمایندگی می‌کنند و ۸ نماینده گروه‌ های زنان حزب را. علاوه بر این تعداد، ۴۱۹ نفر از بزرگان حزب (نمایندگان مجلس و بوروکرات ‌های درونی) نیز به طور اتوماتیک دارای حق رای در کنوانسیون خواهند بود. رویهمرفته رای این کمتر از ۳۰۰۰ نفر است که رهبر جدید حزب و نخست ‌وزیر جدید استان را معین خواهد کرد.

خبرنگار شهروند با حضور در کنوانسیون آخرین اخبار در این زمینه را تقدیم ‌تان می ‌کند.