رادیو آلمان: نهادهای حقوق بشری از دولت ایران خواسته‌اند حکم اعدام پنج فعال فرهنگی عرب ایرانی را لغو کند. این عده دو سال پیش در اهواز بازداشت شده‌اند و دیوان عالی کشور اخیرا احکام اعدام آنها را تایید کرده است.

سازمان “عدالت برای ایران” از گزارشگران ویژه سازمان ملل می‌خواهد که تمامی اقدامات لازم برای لغو احکام اعدام پنج فعال عرب را انجام دهند. این سازمان همچنین از اتحادیه اروپا درخواست کرده “مقامات مسئول در اعمال شکنجه و اخذ اعترافات اجباری این فعالان عرب” را تحت تحریم‌های حقوق بشری قرار دهند.

پنج نفری که حکم‌های اعدام آنها تایید شده محمدعلی عموری (مهندس شیلات و معلم مدرسه)، هادی راشدی (فوق لیسانس شیمی کاربردی و دبیر شیمی)، هاشم شعبانی (دبیر ادبیات عرب و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اهواز)، جابر آلبوشوکه (فوق دیپلم کامپیوتر و سرباز وظیفه) و مختار آلبوشوکه (شاغل در یک شرکت سنگ‌شکن) نام دارند. دو نفر اخیر، جابر و مختار آلبوشوکه، برادر هستند و در زمان دستگیری به سن قانونی نرسیده بودند. این افراد از بنیانگذاران و اعضای فعال موسسه “الحوار” در بهمن ماه ۱۳۸۹ بازداشت شده‌اند.

آنها اعضای انجمن گفت وگو هستند

“الحوار” به معنای “گفت‌وگو”ست و نام آن الهام گرفته از سیاست های دولت خاتمی در مورد ترویج گفت‌وگوی تمدنها بود. این موسسه، یک گروه ثبت شده در سازمان ملی جوانان بوده که در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، همایش و شب‌های شعر به زبان عربی و کلاس های آموزشی و هنری برای جوانان عرب شهر رامشیر (خلف آباد) برگزار می‌کرده است. در پی ناآرامی‌های اردیبهشت ۱۳۸۴ در مناطق عرب‌نشین استان خوزستان این موسسه غیرقانونی اعلام شد.

تعداد بازداشت‌شدگان عضو موسسه “الحوار” بیست نفر بودند که ۵ نفر از آنها به اتهام “محاربه و انجام عملیات مسلحانه و اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه و به اعدام با چوبه دار محکوم شده‌اند. دیگر بازداشت‌شدگان به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

براساس گزارش سازمان “عدالت برای ایران” محکومین در جلسات متعدد دادرسی صریحا اعلام کرده‌اند که پس از ماه ها شکنجه شدید، مجبور به انجام اعترافات دروغین درباره دست داشتن در عملیات مسلحانه و براندازی نظام جمهوری اسلامی شده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” و رئیس “جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران” از دولتمردان ایران خواسته است «احکام اعدام فعالان جوامع قومی و نیز تمام زندانیان عقیدتی را لغو کند و به روند پرشتاب الغای مجازات اعدام در سراسر جهان بپیوندد.»