دادگاه فدرال باید تصمیم بگیرد

شهروند آرش عزیزی: دادگاه فدرال با تصمیم‌ گیری مهمی روبرو است که باید تعیین کند حذف تمامی پرونده‌ های عقب‌ مانده ‌ی مهاجرت توسط وزارت مهاجرتِ دولت هارپر در چارچوب قانون کانادا بوده است یا خیر.

گروهی از وکلا که نماینده ‌ی ۱۰۰۰ نفر از حدود ۹۸ هزار نفری هستند که پرونده هایشان توسط دولت یک‌شبه به دور انداخته شد از دادگاه می‌ خواهند این تصمیم را به علت مغایرتش با حکومت قانون و منشور حقوقِ کانادا لغو کند. آن ها می ‌گویند دولت هارپر با تبعیض در مورد ریشه ‌های ملی متقاضیان عمل کرده است.

در اولین جلسات این محاکمه که هفته‌ ی قبل برگزار شد وکلا مدعی شدند که جیسون کنی،‌ وزیر مهاجرت، گرچه قدرت تعیین اولویت ‌ها و سیاست‌ های مهاجرتی کشور را دارد اما باید این قوانین را به طور یکسان، منصفانه و پیگیر به کار ببرد. بعضی از موکلینِ شاکی بیش از هشت سال بود که منتظر شنیدن پاسخ بودند.

دادگاه این هفته شنید که ۸۱/۴ درصد از متقاضیان مهاجرت در دسته ‌ی «کارگر ماهر» که پرونده ‌شان با لایحه‌ ی مصوب دولت محافظه‌ کار دور انداخته شد از آسیا، خاورمیانه و آفریقا بودند.

کنی از ابتدای به قدرت رسیدن خود تلاش گسترده ‌ای برای تحولات بنیادین در نظام مهاجرت کشور که بیشتر میراث دولت‌ های لیبرال بوده، داشته است. او در ۲۸ فوریه‌ ی ۲۰۰۸ دستوری اجرایی صادر کرد که محدوده‌ ی پذیرش در برنامه‌ ی «کارگر ماهر» را به چند حرفه ‌ی خاص محدود می‌ساخت. در ابتدا قرار بود پرونده‌ های قدیم و جدید همزمان پردازش شوند. در آن زمان ۲۲۹۴۵۷ پرونده ‌ی عقب‌ مانده موجود بود که شامل ۶۴۰۸۱۳ نفر می ‌شد.

در ژوئن در حالی که ۹۷۷۱۵ پرونده (شامل ۲۷۸۳۹۱ نفر) همچنان باقی مانده بودند، (که همگی پیش از ۲۸ فوریه ‌ی ۲۰۰۸ تقاضا داده بودند) دولت ناگهان اعلام کرد تمام پرونده ‌ها را بیرون می ‌ریزد تا از اول آغاز کند.

کیت رایمر، وکیل دولت، گفت این حق دولت کانادا است که «قانون را تغییر دهد و برنامه‌ ی مهاجرت کانادا را کنترل کند.» او گفت این حذف‌ ها نیاز بوده تا بتوان به پرونده‌ های جدیدتر رسیدگی کرد.

او مدعی شد این اقدام برای این بوده که زمان کلی پردازش‌ ها پایین آورده شود و متقاضیان مهاجرت از برنامه‌ های جدیدی که دولت هارپر اعلام کرده استفاده کنند.

قاضی، دونالد رنی، اما به رایمر هشدار داد در مورد مزایای قانون جدید برای کانادا صحبت کند و با برخورد «پدرسالارانه» در مورد مهاجرین صحبت نکند.