شهروند آرش عزیزی: با بالا گرفتن تخاصم شمال مالی، واقع در غرب آفریقا، دولت فدرال کانادا سفارت خود در این کشور را تخلیه کرد. به گزارش کندین پرس از اتاوا، اکثریت خدمه‌ ی این سفارت و خانواده‌ هایشان مالی را ترک کرده ‌اند و دولت از بقیه‌ ی شهروندان کانادایی ساکن این کشور نیز خواسته بلافاصله آن‌را ترک کنند.

وزارت امور خارجه گفت تمام خدمه ‌ی غیرضروری و تمام ۲۹ نفر وابستگان کارگران و دیپلمات ‌های کانادا از باماکو، پایتخت مالی، خارج شده ‌اند.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا (راست) در کنار خانم امی دیالو سفیر مالی در کانادا. در پشت سفرای ساحل عاج و فرانسه در کانادا حضور دارند

قریب یک سال است که مالی دستخوش موقعیتی بحرانی بوده است. پس از کودتایی که دولت دموکراتیک را سرنگون کرد، اسلام‌گرایان در اتحاد با جدایی‌ طلبان قومیِ توآرگ بخش‌ هایی از شمال کشور را به دست گرفته ‌اند و به سمت جنوب، که پایتخت در آن واقع است، حرکت می‌کنند.

در حال حاضر دو هزار نیروی فرانسوی در این کشور حضور دارند. کانادا نیز یکی از هواپیماهای جنگی خود را اعزام کرده است اما دولت هارپر گفته فعلا نیروی انسانی نمی ‌فرستد.

وزارت امور خارجه همچنان تعداد معدودی از دیپلمات‌های خود را در باماکو حفظ کرده است. این وزارتخانه از کانادایی‌ ها خواسته به سرعت کشور را ترک کنند و گفته علاوه بر عدم ثبات سیاسی و برخوردهای نظامی خطر تروریسم، راهزنی و آدم‌ ربایی در منطقه‌ ی شمالی کشور موجود است.