با علائمی که از افزایش تعداد خانه های فروش رفته طی دو هفته ی اول سال ۲۰۱۳ به چشم می خورَد، می توان گفت که بزرگشهر تورنتو سال جدید را  با بارقه های امید به فعال تر شدن بازار املاک مسکونی آغاز کرده است.

 سال ۲۰۱۲ برای بازار املاک مسکونی این بزرگشهر در حالی پایان گرفت که تمام نشانه ها حکایت از ادامه ی وضعیت سرد بازار داشت. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ تعداد خانه های فروش رفته از طریق سیستم عامل MLS  در بزرگشهر تورنتو ۳۶۹۰ دستگاه بود که در مقایسه با ۴۵۸۵ دستگاه برای ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۲۰ درصد در کل  و۲۷ درصد در خصوص کاندو آپارتمان ها کاهش داشت. اگر تعداد کل خانه های فروش رفته در ماه دسامبر ۲۰۱۲ را با فروش رفته های ماه نوامبر همان سال مقایسه کنیم  با ۳۶ درصد کاهش مواجه خواهیم شد. افت فعالیت بازار طی شش ماه پایانی سال ۲۰۱۲ موجب شد تعداد کل خانه های فروش رفته در این سال، به بیشتر از ۸۵۷۳۱ دستگاه نرسد و نسبت به ۸۹۰۹۶ دستگاه سال قبل از خود، ۴ درصد کاهش داشته باشد. گفتنی است که علیرغم این کاهش، متوسط قیمت خانه های فروش رفته در سال ۲۰۱۲ با  تقریبا ۷ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۱ از ۴۷۸۷۳۹ دلار به ۴۹۷۲۹۸ دلار افزایش یافت.

در رسانه های جمعی و اظهارنظرهای کلی در خصوص ریشه یابی به وجود آمدن وضعیت موجود در بازار مسکن بزرگشهر تورنتو، به طور عموم به دو دلیل اشاره می شود. دلیل اول مقررات جدید در خصوص تخصیص وام مسکن است که از ماه جولای سال پیش به اجرا گذاشته شده اند. این مقررات به منظور سخت تر کردن شرایط برای دریافت وام مسکن تنظیم شده اند و ما در مورد آنها در مقالات قبلی صحبت کرده ایم. دلیل دوم “مالیات انتقال مالکیت زمین تورنتو” یا “مالیات ثبت زمین تورنتو” (Toronto Land Transfer Tax)  می باشد که هنگام خرید املاکی که در محدوده شهرداری تورنتو واقع شده اند باید پرداخت شود. درست است که اخذ این مالیات از اول ماه فوریه ی سال ۲۰۰۸  شروع شده است ولی با افزایش قیمت ملک طی سالهای اخیر به ویژه در این محدوده ی شهری، اثرات بازدارنده ی آن اکنون شدیدتر شده و نمایان تر به نظر می رسد.

یادآور می شود که ما در مقاله ای جداگانه که در شهروند شماره ی ۱۳۸۴ منتشر شد در زمینه ی انواع “مالیات ثبت زمین” (Land Transfer Tax)  و شیوه ی محاسبه ی هر یک از آنها به تفصیل سخن گفته ایم و علاقمندان می توانند به آن مراجعه کنند.

شکل گیری وضعیت موجود در بازار مسکن کانادا به ویژه به آن صورتی که در دو بزرگشهر تورنتو و ونکوور دیده می شود به هرگونه که توضیح داده شود ریشه در این دارد که یک رشته تغییرات ساختاری نامطلوب در اقتصاد کلان ملی حادث شده است که اگر به درستی کنترل نشوند می توانند سبب شوند کارکرد سالم  کلیدی ترین بخش های اقتصاد نظیر املاک و ساختمان سازی در مخاطره قرار گیرد. علائم این مخاطره به صورت صعود لجام گسیخته ی قیمت مستغلات در برخی مناطق کشور مدتی است که هویدا گشته است.  سیاست های سختگیرانه تر دولت که تبعات آن  طی چند ماه گذشته به ویژه در بخش املاک مسکونی ظاهر شده است، به منظور ایجاد “فرود ملایم” (Soft Landing)   و بدون خطر در سطح فعالیت های این بخش تنظیم شده اند که اثرات آنها هنوز به صورت کامل نمایان نشده است. هدف اصلی این سیاستها این است که جهت و سرعت حرکت قیمت ها در بخش املاک، به صورت سازگار با دیگر مؤلفه های اقتصادی تحت کنترل درآید.

همانطور که در آغاز این مطلب اشاره شد، بازار املاک بزرگشهر تورنتو سال ۲۰۱۳ را امیدبخش ولی نامطمئن آغاز کرده است. طی دو هفته ی اول سال جاری، تعداد ۱۴۶۹ خانه در این بازار به فروش رفت که نسبت  به دوره ی مشابه سال قبل ۴/۲ درصد افزایش نشان می دهد. روندی که بازار در طول سال جاری به خود خواهد گرفت هنوز ناروشن است، ولی انتظار کلی بیشتر بر این می رود که متوسط قیمت فروش خانه ها در سال ۲۰۱۳ نسبت به آنچه که در سال ۲۰۱۲ شاهدش بودیم افزایش یابد؛ هرچند در مقام مقایسه با سال های پیش، آهنگ این افزایش احتمالا چندان بالا نخواهد بود.

پرسشها و نظرات خود را به ایمیل آدرس زیر ارسال فرمائید.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com

 www.ArvinAryafar.com