مهم نیست در چه اقلیم آب و هوایی زندگی می کنید، بر اساس گزارش ارائه شده توسط انجمن قلب امریکا، احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی در فصل زمستان افزایش می یابد.

به گفته دکتر برایان شوارتز ـ رئیس تحقیقات، این نتایج تعجب انگیز است زیرا تا کنون تصور می شد که اقلیم آب و هوایی عامل اصلی تعیین کننده میزان مرگ و میر در فصول مختلف می باشد.

پژوهشگران یکی از بیمارستان های لوس آنجلس با تحقیق بر روی گواهی فوت بیماران در سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۵ در هفت اقلیم متفاوت به نتایج جالبی رسیدند. این مناطق عبارت بودند از: کالف در لوس آنجلس، تگزاس، آریزونا، جورجیا، واشنگتن، پنسیلوانیا و ماساچوست.

بر اساس این تحقیقات در تمام این مناطق، تعداد کل مرگ و میرها از جمله مرگ و میر ناشی از بیماری های دستگاه قلبی ـ عروقی همانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، نارسایی عروق و سکته در زمستان ۲۵ تا ۳۶ درصد بیشتر از تابستان بود. الگوی فصلی میزان کل مرگ و میرهای ناشی از بیماری های دستگاه قلبی ـ عروقی در این هفت منطقه بسیار مشابه یکدیگر می باشد. دسته بندی میزان مرگ در این مناطق هفتگانه بسیار نزدیک به هم است و از نظر آماری تفاوت چندانی در هر منطقه مشاهده نمی شود.

تحقیقات پژوهشگران به گونه ای طراحی نشده بود که علت افزایش فوت در فصل زمستان را مشخص کند. اما فرضیه دکتر شوارتز این است که هوای سرد ممکن است موجب افزایش انقباض رگ ها و در نتیجه بالا رفتن فشار خون شود. او گفت که علاوه بر این، سلامت مردم عموما در زمستان نسبت به تابستان کمتر است، زیرا آنها کمتر ورزش می کنند و به خوبی غذا نمی خورند. بنابراین مردم باید آگاه باشند که حفظ رفتارها و عادات سالم در زمستان مهم می باشد.

دکتر شوارتز و دکتر رابرت کلونر، مولف ارشد تحقیقات، برای محاسبه تغییرات سال به سال دما در طول این چهار سال تحقیق، از روش های آماری استفاده کردند، سپس با قرار دادن میانگین این نتایج بر روی منحنی، آنها را در هر منطقه مقایسه کردند. این منحنی ها شباهت قابل توجهی با هم داشتند.

***

بیمه بیماری های سخت معمولا از ۳ بیماری رایج: سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان شروع می شود و می تواند تا ۳۲ مورد بیماری (بسته به سن) را تحت پوشش قرار دهد. حتی مواردی از بیماری های ژنتیکی می توانند در ردیف این بیماری ها قرار بگیرند که در صورت تشخیص پزشک خانوادگی با مدرک و اسناد معتبر، قابل مطالبه از شرکت بیمه بر اساس بیمه نامه است. در نمونه ای از بیمه بیماری های سخت به گونه ای طراحی شده است که به همراه بیمه عمر است و در این صورت هر کدام زودتر حادث شد(عمر و یا مریضی سخت)، از طرف شرکت بیمه بطور یکجا، آنهم معاف از مالیات، قابل پرداخت باشد.

از نکات مهم بیمه بیماری های سخت این است که فرد بیمه شده، متعهد به پرداخت هزینه های بیمارستانی و معالجه، برای دریافت وجه این نوع بیمه نامه نیست. به عبارتی دیگر، فرد، ملزم به ارائه اسناد هزینه نیست. بلکه ملزم به ارائه گزارش بیماری خودش به شرکت بیمه است و ضمن ارائه مدرک حاکی از بیماری سخت مندرج در قرارداد، در زمان حیات، به صورت معاف از مالیات، مبلغ قرار داد بیمه را دریافت می کند. ضمن خوشبینی به زندگی، همیشه به یاد داشته باشیم که تضمینی بر سلامتی هیچ یک از ما نیست.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هوای سرد و بیماری های قلبی، عروقی به این لینک مراجعه کنید:

Heart.org/coldweather

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh