شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹

گرچه ممکن است هیچ گاه این سئوال برای شما پیش نیامده باشد، اما این سئوال مهمی است، چرا که اگر کمی دقت کرده باشید به این نکته خواهید رسید که حتی اگر برای مدت زمانی کوتاه از کار افتاده شوید، چه باید کنید؟

مسلماً نه در این کشور، که در تمام دنیا، در صورتی که حادثه ای موجب شود که شما ناتوان شوید، تمام برنامه ریزیهای مالی شما دچار خدشه خواهد شد.

شما خواننده گرامی، چه زمانی بازنشسته می شوید؟ و یا انتظار بازنشسته شدن دارید؟ چه درصدی از درآمد شما می تواند از محل سرمایه گذاری در طول زندگی تان، به دست آورده شود؟ قطعاً بیشتر درآمد شما متکی به توان اجرایی شما در کار کردن است.

آیا از خودتان پرسیده اید چقدر طول می کشد که شما بتوانید در صورت ناتوانی جسمی و از کار افتادگی از محل سرمایه گذاری (در صورتی که قبلا سرمایه گذاری کرده باشید) استفاده کنید؟ آیا می دانید در صورت ناتوانی جسمی دولت چقدر می تواند کمک مالی شما باشد؟ آیا هرگز به این نکته اندیشیده اید که در صورت عدم انجام و توانایی کار، همسر شما چه مدت و چقدر توانایی انجام کار و به دست آوردن پول و گرداندن زندگی را دارد؟ و یا بیمه ناتوانی جسمی گروهی، توسط کارفرما چقدر می تواند پوشش مناسب برای شما فراهم کند؟

آنچه مسلم است در صورت ناتوان شدن، پول قرض گرفتن به راحتی میسر نبوده و مقدار آن هم کافی نخواهد بود.

نکته ای که بهتر است به آن اشاره شود این که چیزی حدود ۱۹ درصد از دارندگان بیمه ناتوانی جسمی افراد زیر ۴۰ سال، ۳۷ درصد بین سنین ۴۹ـ۴۰ سال و ۳۴ درصد بین سنین ۵۹ـ۵۰ سال هستند و بد نیست بدانید حدود ۴۲ درصد این افراد به مرحله ای رسیدند که از شرکت بیمه مطالبه پول کنند یعنی به همان مرحله ناتوانی جسمی.

اکثر درخواست کنندگان پول از شرکت بیمه مردان هستند. مردان دارنده ی بیمه ناتوانی جسمی ۷۸ درصد را به خود اختصاص می دهند و از این میزان ۷۲ درصد آنها درخواست کننده پول از شرکت بیمه می باشند.

زنان دارنده ی بیمه ناتوانی جسمی ۲۸ درصد را به خود اختصاص می دهند که از این میزان ۲۲ درصد آنها درخواست پول از شرکت بیمه دارند.

این آمار می تواند زنگ خطری برای ما باشد چرا که توجه به آمار، ما را به خود آورده و در تصمیم گیری هایی که در پیش داریم راسخ تر خواهد کرد.

بنابر این نتیجه می گیریم که همه افراد نیاز به بیمه ناتوانی جسمی و از کارافتادگی دارند. یکی از موارد مهمی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد وجود و تأثیر مالیات بر درآمد در مبلغ دریافتی ناتوانی جسمی می باشد. همه می دانیم که در کانادا هرگونه سرمایه گذاری و درآمد، مشمول مالیات می باشد و تنها در بعضی اقلام بیمه، معاف از مالیات می باشند. پس مواردی نظیر نوع بیمه نامه و صاحب بیمه نامه، مبلغ پرداختی بیمه نامه و همچنین مبلغ دریافتی از شرکت بیمه تحت نام، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

به عنوان نمونه، در صورتی که صاحب بیمه نامه برای خودش بیمه از کار افتادگی تهیه کند، پول پرداختی به شرکت بیمه، مشمول کسر مالیات نمی باشد و در صورتی که از شرکت بیمه هم پول دریافت کند، پول حاصله، مشمول مالیات نخواهد بود. نکته بعدی در صورتی که پول پرداختی ماهانه توسط کارفرما پرداخت می شود و نوع بیمه، از کارافتادگی می باشد به صورتی که مبلغ دریافتی، جهت کارمند باشد، در این صورت برای شخص کارفرما، قابل کسر مالیاتی خواهد شد و جهت کارمند قابل محاسبه مالیات خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است مبلغ حاصل از بیمه به شخص متقاضی، مشمول مالیات نخواهد بود در حالتی که بیمه نامه متعلق به شرکت می باشد، کارفرما پرداخت کننده بیمه خواهد بود و مزایا و حقوق پرداختی از طرف شرکت بیمه جهت کارمند می باشد که اگر این فرد، شخصی کلیدی در شرکت باشد، قابل کسر مالیاتی جهت کارفرما خواهد بود و همچنین قابل اخذ مالیات جهت کارمند خواهد شد. در این وضعیت پول حاصله در زمان اخذ از شرکت بیمه، مجددا قابل مالیات نخواهد شد. در صورتی که بیمه شخصی در قالب گروه باشد پول پرداختی به شرکت بیمه قابل کسر درآمد برای کارفرما خواهد بود و جهت کارمندان، قابل اخذ مالیات نخواهد شد. در واقع به خاطر داشته باشیم هدف از بیمه از کارافتادگی کمک به جایگزینی درآمد ماهانه در اثر بروز ناتوانی جسمی خواهد بود.

اگر در این زمینه هرگونه سئوالی داشتید می توانید با ما تماس بگیرید و همچنین می توانید درخواست کتابچه های اطلاعاتی در این زمینه را بفرمایید که به رایگان برای شما پست خواهد شد.


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com