شهروند آرش عزیزی: آن شهری که امروز «ریچموند هیل» نام دارد و خوانندگان این نشریه با آن خوب آشنا هستند زمانی چیزی نبود به جز دو مسافرخانه و دو آهنگری و یک مغازه ‌ی عمومی و صندلی ‌سازی و کفاشی و کلیسا و قبرستان و مدرسه، حول و حوش تقاطع خیابان ‌های یانگ و میجر مکنزی. منظور ما از «زمانی» البته اوایل قرن نوزدهم است، یعنی حدود دویست سال پیش.

روستایی که آرام آرام در این نواحی پا گرفت مدتی «مایلز هیل» نامیده می ‌شد و مدتی «مانت پلزنت» اما تا اواخر قرن دیگر نام «ریچموند هیل» بود که جا افتاد.

ریچموند هیل در ۱۸ ژوئیه ۱۸۷۲ رسما به عنوان روستا پذیرفته شد و اولین جلسه ‌ی شورای خود را در ۱ ژانویه ۱۸۷۳ برگزار کرد. روزنامه‌ ی لیبرال، که گزارش‌های محلی ‌اش از منابع اصلی خبرهای محلی شهروند هستند، در سال ۱۸۷۸ آغاز به کارکرد و تا همین امروز هم سر پا است.

امسال ۱۴۰امین سالگرد تاسیس ریچموند هیل است و قرار است در ماه فوریه، که به عنوان «ماه میراث» شناخته می‌ شود فعالیت ‌های بسیاری برای معرفی تاریخ شهر انجام شود. از جمله نمایشگاهی در مرکزِ میراث.

شهرداری از تمام شهروندان خواسته هرگونه هست در این جشن مشارکت کنند، از جمله با ارسال عکس ها و داستان‌ های قدیم و جدید خود از ریچموند هیل به rhanniversary@richmondhill.ca. وب‌ سایت شهرداری (richmondhill.ca) قرار است این عکس ‌ها را به نمایش بگذارد.

اگر علاقمند به دانستن بیشتر در مورد تاریخ شهر هستید دو کتاب هست که می ‌تواند به کمک ‌تان بیاید. یکی «Early Days in Richmond Hill» به قلم رابرت ام. استامپ که چنان‌که از نامش پیدا است از چند ده سال اول این روستای شهرشده می‌گوید و دیگری «Later Days in Richmond Hill» به قلم جوآن ام. کلارک و مارنی بک رابینسون که داستان شهر را از دهه ‌ی ۱۹۳۰ تا سال ۲۰۰۰ دنبال می ‌کند.

از نکات جالبی که در این کتاب ‌ها پیدا می‌کنید چند مورد را در این‌جا آورده ‌ایم.

آیا می‌دانستید که:

– بخشی از مناطقی که امروز جزو وان و مارکهام حساب می‌شوند به طور تاریخی در ریچموند هیل بوده ‌اند؟

– یکی از اولین صنایع ریچموند هیل پرورش گل رز بود و اینقدر رزهای گلخانه ‌ای در آن پرورش داده می ‌شد که به نام «پایتخت گل رزِ کانادا» معروف شد؟

– بسته ‌های گل رز از ریچموند هیل را در یخ می‌گذاشتند و با قطار به تورنتو و سایر شهرهای کانادا و حتی آمریکا می ‌فرستادند؟

و نکات جذاب دیگر از تاریخ این ایرانی ‌نشین ‌ترین شهر کانادا.