۳۱ ژانویه تا ۷فوریه ۲۰۱۳

 

اینترپل نام محمود خاوری را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد

رادیو فردا: پلیس بین‌الملل به درخواست ایران، محمود رضا خاوری، رییس سابق بانک ملی و از متهمان پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

در وب‌سایت پلیس بین‌الملل، اینترپل، نام و مشخصات محمودرضا خاوری به اتهام «کلاهبرداری» در فهرست افراد تحت تعقیب قرار گرفته است. ناصر سراج، مسئول رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی روز یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ابراز امیدواری کرد که اقدام اینترپل منجر به بازگرداندن خاوری به ایران شود.

وی همچنین با اظهار این‌که ایران «هشت ماه» پیش درخواست قرار گرفتن نام آقای خاوری در فهرست اینترپل را مطرح کرده بود، گفت: «مسئولان اینترپل خودشان باید پاسخگوی این مطلب باشند که چرا پس از هشت ماه گذشت از درخواست ایران برای نام بردن از خاوری، اسم او را در سایت خود منعکس کرده‌اند.»

محمودرضا خاوری که دارای پاسپورت کانادایی است، پاییز سال ۹۰، به دنبال افشای ارتباطش با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی از سمت خود استعفا کرد و به کانادا گریخت.

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، بزرگترین اختلاس در تاریخ جمهوری اسلامی، مربوط به فعالیت‌های اقتصادی گروه امیرمنصور آریا است که متهم است با استفاده از نفوذ خود و همکاری تعدادی از مقام‌های دولتی اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی کرده‌ است.

طبق گزارش‌ها تا کنون برای شماری از متهمان این پرونده حکم اعدام صادر شده است.

سفیر ایران در ونزوئلا:

چک طهماسب مظاهری برای دستمزد کارگران بود

رادیو فردا: سفیر ایران در ونزوئلا روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن گفت چک ۷۰ میلیون دلاری که مقام‌های آلمانی در چمدان طهماسب مظاهری، رییس پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی، یافته‌اند قرار بود برای پرداخت دستمزد کارگران یک شرکت ایرانی در ونزوئلا استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی «گلوبوویژن» ونزوئلا گفت که این چک به ارزش ۳۰۰ میلیون بولیوار ونزوئلایی قرار بود برای هزینه‌های شرکت «کِیسون» استفاده شود.

به گفته او این شرکت ساختمانی که مقر آن در تهران است مشغول ساخت هزاران واحد مسکونی برای دولت ونزوئلا است.

مقامات گمرک آلمان روز جمعه، ۱۳ بهمن، اعلام کردند که از چمدان یک مسافر ایرانی چکی به ارزش تقریبی «۷۰ میلیون دلار» کشف و ضبط کرده‌اند و صاحب این چک بعدا طهماسب مظاهری معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مظاهری که ۲۱ ژانویه با پروازی از ترکیه به فرودگاه شهر دوسلدورف آمده بود در ابتدا به ماموران این فرودگاه گفته‌بود که کمتر از ۱۰ هزار یورو (۱۳ هزار و ۶۴۴ دلار) به همراه دارد.

حال حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا می‌گوید مظاهری که به عنوان مشاور شرکت کیسون کار می‌کند در حال انتقال پولی بوده که دولت ونزوئلا به این شرکت پرداخت کرده و چک آن به «امضای یکی از مدیران» در ایران رسیده ‌است.

به گفته او، این چک از سوی بانک دولتی ونزوئلا، «بانکوو دِونزوئلا»، صادر شده و قرار بود در همین بانک نقد شود.

توضیحات سفیر ایران پس از آن بیان شد که رهبران اپوزیسیون ونزوئلا از دولت هوگو چاوز خواستند تا توضیح دهد چک بانک دولتی ونزوئلا با این مبلغ در دست یک شهروند ایرانی چه می‌کرده است.

سلطانی گفت که طهماسب مظاهری هم‌اینک در ایران است و در انتظار بازیابی چک ضبط‌شده از طریق تلاش‌های شرکت کیسون است.

مقام‌های آلمانی اعلام کرده‌اند که در حال انجام تحقیقات در مورد احتمال پول‌شویی در ارتباط با این چک هستند و طی ماه جاری در خصوص این چک تصمیم می‌گیرند.

سفیر ایران در ونزوئلا خبر داده است که شرکت کیسون پیش از این ۱۰ هزار خانه در ونزوئلا ساخته و هم‌اینک ۱۷ هزار واحد مسکونی دیگر را در دست ساخت دارد.

کانون روزنامه نگاران کانادایی برای آزادی بیان:

روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنید

در پی درخواست کانون ایرانی – کانادایی حقوق بشر (تورونتو)، کانون روزنامه نگاران کانادایی برای آزادی بیان (سی . جی .اف. ای)، روز پنجم فوریه ۲۰۱۳ نامه ای جهت محکومیت سرکوب روزنامه نگاران و خانواده های آنها در ایران به وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران، مرتضی بختیاری، ارسال کرد. در این نامه آمده است:

از طرف کانون روزنامه نگاران کانادایی برای آزادی بیان (سی. جی. اف. ای.) که یک نهاد غیر انتفاعی و غیر دولتی است و در راه اعتلا و محافظت از آزادی مطبوعات و آزادی بیان در جهان فعالیت می کند، این نامه را می نویسم.

سی . جی . اف. ای . قویا حملات پی در پی علیه روزنامه نگارانی که جلای وطن کرده اند بخصوص آن ها که در استخدام بی. بی. سی در لندن هستند را محکوم می کند  و ما همچنین  نگران خانواده های این روزنامه نگاران که در ایران هدف حملات پی در پی قرار دارند، می باشیم.

در ماه های اخیر فعالان طرفدار دولت و وب سایت های حامی دولت در ایران تهدیدات و حملات افترا آمیز شخصی چندی علیه روزنامه نگاران ایرانی استخدامی بی بی سی و دیگر مطبوعات اخبار بین المللی انجام دادند. این فعالیت های کثیف از طریق ایجاد صفحه های جعلی فیسبوک و وبلاگ های جعلی بی بی سی با محتوای اتهامی چون سوءرفتارهای جنسی و فروش مواد مخدر انجام گرفت. به علاوه مقامات  دولتی روزنامه نگاران و خانواده های آنها را در ایران هدف حملات خود قرار داده که نمایانگر دستگیری دنباله دار و زندانی شدن در زندان وحشتناک و بدنام اوین است.

این تلاش ها برای ترساندن و تخریب اعتبار روزنامه نگاران ایرانی در خارج از کشور  و تحت پیگرد دولتی  قرار گرفتن آنها زمانی بر نگرانی ما می افزاید که آن ها تنها از حق آزادی بیان خود  استفاده می کنند. سی جی اف ای از دولت ایران می خواهد به اعمال بدنام کردن و تهدید که از طرف مقاماتش علیه روزنامه نگاران انجام می گیرد خاتمه دهد و فورا روزنامه نگاران و اعضای خانواده های دستگیر شده را آزاد کرده و به آزادی بیان ایرانیان در کشور خود و در خارج احترام بگذارد .

با تشکر از توجه شما و منتظر پاسخ شما هستم. رییس هییت مدیره سی جی اف ای/ آرنولد امبر

 

ولایتی:

ریاست‌جمهوری در دست اصولگرایان نباشد مصیبت خواهیم داشت

رادیو فردا: علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران که از نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری است، سه شنبه شب تاکید کرد که اصولگرایان باید پیروز انتخابات شوند وگرنه به گفته وی، «برای هشت سال دیگر دچار مصیبت خواهیم شد.»

ولایتی یکی از اعضای ائتلافی سه گانه است که برای رقابت های ریاست جمهوری خرداد سال ۱۳۹۲ تشکیل شده است تا از میان آنها فردی که بیشترین بخت برای برنده شدن دارد وارد رقابت ها شود. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، و غلامعلی حدادعادل، نماینده تهران در مجلس، دو عضو دیگر این ائتلاف اصولگرایان هستند.

به گزارش مهر، علی اکبر ولایتی که به قم سفر کرده است شامگاه سه شنبه، هفدهم بهمن ماه، در نشست «مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم» گفته که «منحرفین و فتنه گران در انتخابات آینده جایی نخواهند داشت» و «اصولگرایان باید در انتخابات با هم وحدت داشته باشند و اصولگرایی نیز به معنای قبول داشتن قانون اساسی از بن دندان و اطاعت از ولی فقیه است.»

اصولگرایان از جریان «انحرافی» برای اشاره به اطرافیان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، استفاده می کنند و «فتنه گران» نیز به معترضان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ اطلاق می‌شود.

به گفته وی، «در صورت عدم موفقیت باید هشت سال دیگر تلاش کرد تا بار دیگر بتوان مدیریت کشور را در دست گرفت.»

اصولگرایان در حال حاضر تمام ارکان قدرت در جمهوری اسلامی ایران را در دست دارند ولی رابطه میان آنها با دولت محمود احمدی نژاد از دو سال پیش تاکنون به سردی گراییده است.

یکی از نگرانی های عمده اصولگرایان در انتخابات آینده ریاست جمهوری حضور نامزد نزدیک به دولت در آن است که می‌تواند معادلات این طیف را برهم بزند.

 

سعید مرتضوی آزاد شد

بی بی سی: دادستانی تهران سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی را آزاد کرده اما گفته است که رسیدگی به اتهامات او و فاضل لاریجانی ادامه دارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران روز چهارشنبه ۱۸ بهمن (۶ فوریه) اعلام کرد: “پس از اعلام جرم دادستان تهران علیه سعید مرتضوی به اتهام قید شده در اعلام جرم، نامبرده به دادسرا احضار و پس از تحقیق و تفهیم اتهام توسط بازپرس پرونده، به زندان معرفی گردید. متعاقباً پس از تکمیل تحقیقات بازپرس، نامبرده با صدور قرار تأمین مناسب آزاد شد. همچنین از فاضل لاریجانی با توجه به مطالب منعکس در نوار منتشره، تحقیقات لازم توسط بازپرس انجام گرفت. رسیدگی به پرونده هر دو نفر فوق ادامه دارد”.

خبرگزاری فارس به نقل از اسدالله عباسی، سرپرست وزارت کار و رفاه اجتماعی، نوشته است که “مرتضوی از صبح امروز در محل کار خود حاضر شده و مشغول انجام وظیفه است.” خبرگزاری فارس بعدا به نقل از “یک مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی” حضور آقای مرتضوی در این سازمان را تکذیب کرد.

همین خبرگزاری پیشتر ضمن انتشار خبر آزادی سعید مرتضوی، افزوده بود که او روز دوشنبه هنگام خروج از محل کار خود دستگیر شده بود و معاون دادستان تهران هم هنگام بازداشت نامبرده، در محل حضور داشت.

دادستانی تهران در اطلاعیه شامگاه دوشنبه، دلیلی برای بازداشت آقای مرتضوی ارائه نداد، اما روز گذشته، برخی خبر گزاری‌ها گزارش کردند که اتهام او تصرف غیرقانونی در اموال سازمان تامین اجتماعی بوده است.

از آنجا که پیشتر، دیوان عدالت اداری – مامور رسیدگی به شکایات علیه دولت – ادامه تصدی ریاست سازمان تامین اجتماعی توسط آقای مرتضوی را غیرقانونی دانسته و خواستار برکناری او شده بود، قاعدتا از نظر این نهاد، ادامه ریاست او در این سازمان مصداق “تصرف غیرقانونی” محسوب می‌شد.

در عین حال، برخی خبرگزاری‌ها هنگام انتشار خبر بازداشت مرتضوی اظهارات سخنگوی قوه قضاییه را یادآور شده بودند که گفته بود دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد که این احتمال را مطرح کرد که شاید این بازداشت با ماجرای کهریزک مرتبط باشد.

در جریان استیضاح وزیر کار، محمود احمدی نژاد متن مذاکرات سعید مرتضوی با فاضل لاریجانی را در مجلس قرائت کرد که در آن، ظاهرا آقای لاریجانی پیشنهاد می‌کرد با استفاده از ارتباط خانوادگی با برادرانش، علی و صادق لاریجانی، رئیسان مجلس و قوه قضاییه، خدماتی را در اختیار یک موسسه تجاری قرار دهد و در مقابل، منافعی را کسب کند.

روز گذشته، احمدی نژاد که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی عازم مصر بود، تلویحا بازداشت آقای مرتضوی را حاصل واکنش قوه قضاییه به “افشاگری” خود علیه برادران لاریجانی دانست و گفت: “فردی تخلف کرده، فردی مطلع شده و آن را اعلام کرده است و به جای اینکه متخلف را دنبال کنند، فردی که تخلف را اعلام کرده است مورد برخورد قرار می‌گیرد.”

احمدی نژاد افزود که “قوه قضاییه یک سازمان ویژه خانوادگی نیست” و وعده داد که پس از بازگشت از مصر، موضوع بازداشت سعید مرتضوی را پیگیری کند.

ساعاتی بعد، معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که از نظر دولت، سعید مرتضوی همچنان رئیس سازمان تامین اجتماعی است.

سعید مرتضوی در دهه ۱۳۷۰ قاضی دادگاه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی بود و در این سمت، حکم توقف انتشار و انحلال ده ها نشریه را صادر کرد.

در سمت دادستانی تهران نیز، حتی پیش از ماجرای کهریزک، نام مرتضوی در ارتباط با موضوع مرگ زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی – کانادایی در زندان مطرح بود.

پرتاب کفش به رییس جمهوری ایران در قاهره

بی بی سی: سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران برای شرکت در دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی به قاهره با واکنش های متفاوت در مصر همراه بوده است.

درحالی که محمد مرسی رییس جمهوری مصر با تشریفات کامل از همتای ایرانی خود در فرودگاه قاهره استقبال کرده، شیخ الازهر، یکی از عالیرتبه ترین روحانیون سنی خواستار توقف گسترش نفوذ شیعه در کشورهای سنی شده و از محمود احمدی نژاد خواسته کشور بحرین را به عنوان کشوری عرب به رسمیت بشناسد.

همزمان یک فرد معترض بعد از خروج آقای احمدی نژاد از مسجد الحسین در قاهره به سوی رییس جمهوری ایران کفش پرتاب کرده است.

در فیلم هایی که از این حادثه منتشر شده، به نظر می رسد کفش به رییس جمهوری ایران اصابت نکرده و او با حرکتی سریع از مسیر کفش کنار رفته است.

آن طور که در این فیلم ها دیده می شود رییس جمهوری ایران بلافاصله توسط محافظانش از محل دور می شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده دست کم یک نفر معترض در پی این کار که در فرهنگ اعراب بسیار توهین آمیز تلقی می شود بازداشت شده است.

احمدی نژاد در یک کنفرانس خبری در قاهره ابراز امیدواری کرده سفرش نقطه آغازی در روابط ایران و مصر باشد با این همه آنگونه که خبرگزاری رویترز از حسن الشافعی، مشاور ارشد شیخ الازهر و رییس فرهنگستان زبان عربی مصر نقل کرده، ملاقات آقای احمدی نژاد با شیخ الازهر به تبادل اختلاف نظرهای ایدئولوژیک کاهش پیدا کرده و “در نهایت سوءتفاهم ها در پاره ای مسائل تا جایی بالاگرفته که ملاقات از نظر شیخ الازهر مفید فایده نبوده است”.

این درحالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از اسفندیار رحیم مشایی رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ایران گفته در این گفتگوها درباره بحرین صحبتی نشده و در عوض بر ضرورت اتحاد بین شیعه و سنی تاکید شده است.

ملاقات در فرودگاه

آنگونه که رسانه دولتی مصر گزارش داده روسای جمهوری ایران و مصر در فرودگاه قاهره بعد از تشریفات مراسم استقبال درباره راه های بهبود رابطه دو کشور و حل بحران سوریه “بدون مداخله نظامی” صحبت کرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفته “رابطه دو کشور تدریجا رو به بهبود است” ولی برای دیدن گسترش بیشتر روابط تجاری و بازرگانی “صبر پیشه کرد”.

این نخستین سفر عالی رتبه ترین مقام اجرایی ایران به مصر پس از انقلاب بهمن ۵۷ و قطع روابط سیاسی دو کشور است.

همزمان با آغاز سفر احمدی نژاد به مصر، نهاد سازمان دهنده جریان بنیادگرای اسلامی (سلفی) در مصر با صدور بیانیه ای هشدار داد که نزدیکی با ایران به زیان منافع مصر است.

این نهاد خواستار اعتراض به محمود احمدی نژاد به دلیل سیاست های دولتش در قبال اهل سنت ایران، خلیج فارس و سوریه شده و همچنین هشدار داده که نباید به آقای احمدی نژاد اجازه داده شود به دیدار از میدان تحریر و اماکنی مذهبی در مصر برود که شیعیان آنها را مرتبط با خود می دانند، وگرنه شکستی تاریخی برای سیاست خارجی مصر رقم خواهد خورد.

بر اساس گزارش ها آقای احمدی نژاد خواهان بازدید از میدان تحریر قاهره است که در جریات تحولات مصر به نمادی از انقلاب های عربی بدل شده است.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید که آقای احمدی نژاد را در این سفر، اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رئیس جمهور و رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها، رئیس سازمان حج و زیارت، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و رستم قاسمی وزیر نفت همراهی می کنند.

مشارکت ایران در عملیات فوق‌العاده سیا پس از ۱۱ سپتامبر

رادیو فردا: گزارش تازه یک سازمان حقوق بشری مستقر در نیویورک که روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، منتشر شد حکایت از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در برنامه سازمان سیا برای عملیات فوق‌العاده و بازداشت‌های مخفی پس از واقعه ۱۱ سپتامبر دارد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از گزارش سازمان حقوق بشری «برنامه عدالت در جامعه آزاد»، تهران «مدت کوتاهی پس از حمله آمریکا به افغانستان» در قالب برنامه سازمان سیا برای مبارزه با تروریست‌ها «۱۵ نفر را به کابل تحویل داده است».

روزنامه گاردین می‌گوید که جمهوری اسلامی در حالی دست به این اقدام زده است که می‌دانسته است این افراد مظنون به مشارکت در عملیات تروریستی «به دست نیروهای ایالات متحده خواهند افتاد».

در همین حال در کنار نام جمهوری اسلامی، نام کشور سوریه نیز به عنوان «یکی از معمول‌ترین مقاصد مظنونین» قید شده است.

«برنامه عدالت در جامعه آزاد» که یک سازمان مدافع حقوق بشر مستقر در شهر نیویورک است در گزارش تازه خود از شواهدی سخن می‌گوید حاکی از مشارکت «مخفیانه بیش از یک‌چهارم دولت‌های جهان» در برنامه سازمان سیا برای مبارزه با تروریسم که به «عملیات فوق‌العاده» معروف شده است.

بر اساس این گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای، دست‌کم ۵۴ کشور جهان در «عملیات آدم‌ربایی، بازداشت و شکنجه مخفیانه» که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا آغاز و در سطح جهان اعمال شد مشارکت داشته‌اند.

این گزارش همچنین می‌گوید که اکثر این کشورها اروپایی بوده‌اند، از جمله بریتانیا، آلمان، اسپانیا، پرتغال، و اتریش، و همچنین ایرلند، ایسلند و قبرس. برخی از این کشورها از جمله لهستان، لیتوانی و رومانی زندان‌هایی مخفی در خاک خود را در اختیار آمریکا گذاشته‌اند.

گزارش «برنامه عدالت» در عین حال که مسئولیت اصلی نقض گسترده حقوق بشر به‌واسطه این عملیات سری را بر دوش «مقامات عالی‌رتبه در دولت جرج بوش» می‌گذارد، تاکید می‌کند که نقض حقوق بشر به آمریکا ختم نمی‌شود و این ۵۴ کشور نیز باید «مسئولیت این اقدامات را بپذیرند.»

در گزارش این سازمان حقوق بشری با عنوان «جهانی‌سازی شکنجه» که روزنامه نیویورک تایمز نیز به آن پرداخته است، کشورهایی چون مصر، پاکستان، افغانستان و اردن نیز به داشتن زندان‌های سری و توسل به شکنجه برای اخذ اطلاعات از افراد مظنون به تروریسم متهم شده‌اند. طبق این گزارش، دست‌کم ۱۳۶ نفر در قالب عملیات فوق‌العاده سازمان سیا پس از ۱۱ سپتامبر مخفیانه بازداشت و شکنجه شده‌اند .

ببر طلایی روتردام در دستان محمد شیروانی

بی بی سی: “لرزاننده چربی” به همراه دو فیلم “قاتل سگ من” به کارگردانی میرا فورنی(تولید مشترک چک و اسلواک) و “سرباز ژانت” ساخته دانیل هوزل از اتریش، ببر طلایی جشنواره روتردام را از آن خود کرد.

در “لرزاننده چربی” که دومین فیلم محمد شیروانی پس از فیلم “ناف” است؛ لوون هفتوان، حسین روستایی و مریم پالیزبان بازی کرده اند و داستان آن درباره مرد چاقی است که به همراه پسر لال خود به باجگیری مشغول اند، اما یکی از برخوردهای آنها، همه چیز را تغییر می دهد.

داوران به هنگام اهدای جایزه “لرزاننده چربی” گفتند: “این فیلم تماشاگر را به دنیایی کاملا متفاوت می برد. داستانی مسحورکننده دارد و فیلمبرداری آن، پارانویای شخصیت ها را به خوبی نشان می دهد.”

محمد شیروانی پیش از این فیلم های مستند و کوتاهی هم چون “رئیس جمهور میرقنبر”، “دایره”، “کاندیدا”، “گیلاس هایی که کمپوت شدند” و “کنسرو ایرانی” را ساخته است.

لیدر هیئت داوران امسال فاطمه معتمد آریا در کنار سرگئی لوزنیتزا (فیلمساز اوکراینی)، آی وی وی (هنرمند و فیلمساز چینی)، خوزه لوئیس سین فوگوس (مدیر هنری جشنواره سویا) و کیس هین (فیلمساز) شانزده فیلم این بخش را داوری خواهند کرد.

آقای “آی وی وی ” به دلیل آنکه اجازه خروج از چین را نداشت فیلم های بخش مسابقه را از خانه خود داوری می کرد.

جشنواره روتردام امسال پذیرای بخش ویژه ای با عنوان “درون ایران” بود که در آن فیلم های فصل کرگدن (بهمن قبادی)، باغبان (محسن مخملباف)، پرویز (مجید برزگر)، ۱۱۱ دختر (ناهید قبادی و بیژن زمان پیرا)، پذیرایی ساده (مانی حقیقی)، من نگهدار جمالی وسترن می سازم (کامران حیدری)، داروگ (ابوالفضل جلیلی)، انقلاب دزدیده شده من (ناهید پرسون سروستانی) و تابور (وحید وکیلی فر) به نمایش درآمدند.

این جشنواره فعالیت خود را از سال ۱۹۷۲ به صورت غیر مسابقه ای آغاز کرد، اما از سال ۱۹۹۵، به شکل مسابقه ای در آمد و جایزه ای به نام جایزه ببر به برگزیدگان خود اهدا می کند.

چهل و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم روتردام، از ۲۳ ژانویه تا سوم فوریه در این شهر برگزار شد.

یمن: ایران شورشیان شیعه یمن را مسلح می کند

رادیو فردا: یک مقام امنیتی در یمن می‌گوید کشتی‌ حامل تسلیحات نظامی‌ که روز چهارم بهمن‌ماه در آب‌های یمن توقیف شد، از سوی ایران برای شورشیان شیعه این کشور ارسال شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام امنیتی در یمن گفت کشتی توقیف شده به سمت ساحل «مخا» در جنوب غرب یمن در حرکت بود و افزود که محموله نظامی این کشتی قرار بود به دست شورشیان حوثی در صعده، شمال غرب یمن، برسد.

خبرگزاری دولتی «سبا» در یمن گزارش داده که این کشتی از سوی ایران ارسال شده بود و حامل مواد منفجره و تسلیحاتی چون «موشک‌های زمین به هوا» بوده است. به گفته این خبرگزاری، «هشت» شهروند یمن در ارتباط با این محموله مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گفته مقام‌های یمنی، این کشتی با چندین پرچم جعلی در آب‌ها در حرکت بود.

یمن و ایالات متحده می‌گویند که این محموله از سوی ایران برای شبه ‌نظامیان یمن ارسال شده است، هرچند ایران این اتهام را رد می‌کند.

حوثی ها پیروان مذهب شیعه زیدی هستند و از سال ۲۰۰۴ برای مقابله با آنچه که تبعیض علیه حقوق خود می‌خوانند، شش بار دست به مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی زده‌اند. درگیری میان طرفین هزاران کشته برجای گذاشته است.

اوباما برای نخستین بار در مقام ریاست جمهوری به اسرائیل می رود

رادیو فردا: کاخ سفید و دولت اسرائیل به طور رسمی اعلام کردند که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، برای نخستین بار در این مقام به اسرائیل سفر می کند. احتمال می رود که این سفر روز سی ام اسفندماه انجام شود.

آخرین بار که اوباما به اسرائیل سفر کرد، زمانی بود که به عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ برگزیده شد و احتمال رسیدن او به ریاست جمهوری تقویت شده بود.

در چهار سال گذشته چند دیداری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما در آمریکا انجام داد، موجب نزدیکی دو رهبر نشد و گاهی با تنش‌های بسیار جدی همراه بود.

تامی ویتور، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: اوباما برای گفت و گو در مورد ایران و سوریه به اسرائیل می رود، و همزمان دان شاپیرو سفیر آمریکا در تل آویو روز چهارشنبه به رادیوی اسرائیل گفت: مسائل ایران، سوریه و مناسبات دو جانبه مهم ترین موضوعاتی است که در دیدار اوباما و نتانیاهو مطرح می شود و هدف از این آمدن، قائل شدن شرط و شروط برای روند صلح اسرائیلی- فلسطینی نیست.

دولت اول اوباما موفق نشده بود که در روند راکد مانده مذاکرات سیاسی اسرائیلی ـ فلسطینی تحولی ایجاد کند و بیش از چهار سال است که تماس های طرفین این نزاع راکد مانده است.

به گزارش کاخ سفید، اوباما در این سفر با حضور در کرانه باختری و نیز در اردن، با مقامات بلندپایه فلسطینی و همچنین با پادشاه اردن دیدار خواهد کرد.

رسانه های فلسطینی روز چهارشنبه خبر دادند که جان کری وزیر امور خارجه جدید آمریکا نیز در روزهای آینده به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی خواهد آمد تا از سرگیری تماس های سیاسی را کلید بزند.

در پی انتخابات دو هفته پیش اسرائیل، نتانیاهو بار دیگر مامور تشکیل دولت اسرائیل شده و در حال تلاش برای برپایی ائتلاف با احزاب دیگر برای معرفی دولت خود به مجلس این کشور است.

اوباما هفته گذشته در تماس تلفنی با نتانیاهو پیروزی او را شادباش گفته و تصمیم خود را برای سفر به اسرائیل به وی خبر داده بود.

آمریکا در روزهای گذشته به ایران و رهبر آن آیت الله علی خامنه ای پیشنهاد کرده است که «جدیت» نشان دهد تا در آن صورت، مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا نیز انجام شود.

علی اکبر صالحی وزیرخارجه ایران از این پیشنهادها استقبال زیادی کرده و به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، آقای صالحی در تازه ترین سخنان خود در مورد سرنوشت مذاکرات هسته ای ایران، که اسرائیل برای آن اهمیت زیادی قائل است، گفته است که «هیچ مناقشه ای ابدی نبوده و روزی حل خواهد شد».

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران نیز روز سه شنبه در سفر به مصر گفت: «اگر آمریکایی ها تغییر رفتار دهند پیشنهاد آنها را بررسی می کنیم».

دانی آیالون معاون وزیر امور خارجه اسرائیل از نرمش روزهای اخیر میان ایران و آمریکا استقبال کرده است.