در تعیین توسعه یافتگی کشورهای مختلف جهان عوامل متعددی درگیر هستند از آن جمله طول و مسیر راه های جاده ای و آبی و ریلی، تعدد و پیشرفتگی وسایل حمل و نقل، تخصص و تبحر و دانش فنی، دسترسی به تکنولوژی جدید، تعدد ابداع و اختراعات متفاوت، سهم پس انداز از درآمد هر خانواده و در نهایت میزان پرداخت حق بیمه که به پرداخت  حق بیمه سرانه ملی معروف است. البته عوامل مهم دیگری هم دخیل هستند که چون از موضوع این مقاله خارج است به بعد موکول می شود.

در این قسمت از مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به آمار پرداخت حق بیمه در کشورهای مختلف جهان جلب می نماید.

رقم ها به دلار آمریکا محاسبه و گرد شده است:

۱ـ لوکزانبورگ ۴۷۰۰۰ دلار  ۲- ایرلند ۱۰۵۰۰ دلار ۳- سوئیس ۶۵۰۰ دلار ۴- دانمارک ۶۰۰۰ دلار  ۵- آمریکا ۵۳۰۰ دلار  ۶ – انگلیس ۴۶۰۰ دلار ۷- فرانسه ۴۵۰۰ دلار     ۸- نروژ ۴۴۰۰ دلار   ۹- هلند ۳۸۰۰ دلار۱۰- بلژیک ۳۶۰۰ دلار ۱۱- ژاپن ۳۵۵۰ دلار      ۱۲- آلمان ۳۰۰۰ دلار۱۳- ایتالیا ۲۸۰۰ دلار   ۱۴- اتریش ۲۷۵۰ دلار  ۱۵- سوئد ۲۵۵۰ دلار۱۶- استرالیا ۲۴۰۰ دلار    ۱۷- کانادا ۲۱۰۰ دلار

کشورهایی چون کره جنوبی، یونان، چک، لهستان، بلغارستان، ایسلند و نیوزلند در مقام های بعدی قرار دارند. اخیرا کشورهای شیلی و ترکیه هم به این لیست اضافه شدند که برایشان بسیار مهم بوده است.

 با توجه به رشد تبادل نرخ دلار آمریکا با ریال ایران میزان پرداخت حق بیمه در ایران از این جدول حذف شده چون مبنای محاسباتی مدونی برایش وجود نداشته است، ولی در زمانی که نرخ هر دلار آمریکا حدود ۱۲۰۰ تومان بود جایگاه ایران در لیست یاد شده جای ترکیه فعلی بود.

 با نیم نگاهی به رتبه کانادا در جدول فوق ممکن است به تحلیل نادرستی برسیم که چرا جایگاه ما در بین کشورهای توسعه یافته جهان پایین است ولی بایستی توجه کرد که کانادا از سیستم حمایتی- دولتی بیمه بهره مند است و در قسمت های بزرگی از پرداخت حق بیمه ها شهروندان خود را حمایت می کند و یکی از دلایلی که سهم پرداخت حق بیمه در کانادا پایین تر از بقیه کشورها است، همین مشارکت دولت در پرداخت حق بیمه ها با جامعه می باشد. بدون توجه به بیمه سلامتی دولتی که در همه جای کانادا وجود دارد مهمترین درصد پرداخت حق بیمه در کانادا در بخش بیمه های اتومبیل است که ۴۵ درصد درآمد کل شرکتهای بیمه از همین بیمه اتومبیل تأمین میشود.

حال در نظر بگیرید که در ۴ ایالت کانادا (بریتیش کلمبیا – ساسکاچوان- مانیتوبا و کبک) بخش اعظم بیمه های اتومبیل توسط دولت پرداخت می شود و هر راننده یا دارنده اتومبیل در صورت نیاز و کاملا اختیاری می تواند نسبت به مازاد آن پوشش بیمه ای خریداری نماید.

ارزانترین بیمه های غیر دولتی اتومبیل در پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، نواسکوشیا، آلبرتا، نیوفاندلند و لابرادور و گرانترین بیمه اتومبیل هم در انتاریو است.

با تحلیل یاد شده قطعا قانع هستیم که کانادا اگر چه در جدول فوق مقام ۱۷ است ولی در واقعیت در زمره ۷ کشور پیشرفته ی جهان قرار دارد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com