در حالی که دانشگاه آکسفورد سه روز پیش اعلام کرده بود که هیچ گونه مدرک دانشگاهی برای علی کردان صادر نکرده و هیچ فردی از سوی ایران برای تایید مدرک به این دانشگاه مراجعه نکرده است


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: در حالی که دانشگاه آکسفورد سه روز پیش اعلام کرده بود که هیچ گونه مدرک دانشگاهی برای علی کردان صادر نکرده و هیچ فردی از سوی ایران برای تایید مدرک به این دانشگاه مراجعه نکرده است، ایران می گوید که تاییدیه مدرک تحصیلی وزیر کشور را گرفته است.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، به نقل از عبدالرضا شیخ الاسلام، رئیس دفتر احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور روز یکشنبه سی و یکم اگوست اعلام کرد که "فردی که از جانب کردان به آکسفورد رفته، حکم تاییدیه مدرک تحصیلی وی را گرفته است".

دانشگاه آکسفورد سه روز پیش در پاسخ به بخش فارسی بی بی سی روز، بیانیه پیشین خود را که می گفت سندی که ارائه شده، مدرک واقعی دانشگاه آکسفورد نیست، دوباره تایید کرده بود.

اخیراً صحت مدرک تحصیلی علی کردان وزیر کشور جمهوری اسلامی که می گوید از دانشگاه آکسفورد بریتانیا اخذ کرده، مورد تردید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سپس افکار عمومی ایران قرار گرفته است.

ایرنا به نقل از رئیس دفتر آقای احمدی نژاد نوشته است: بحث مدرک تحصیلی ساده نیست و پیچیدگی زیادی دارد و ممکن است فردی طی فرآیندی مدرک تحصیلی را اخذ کرده باشد، اما نمی دانسته که مورد تایید مقامات ذیصلاح نمی باشد.

در بیانیه این دانشگاه که در تاریخ پانزده ماه جاری میلادی (اگوست) منتشر شده، آمده است: "دانشگاه آکسفورد، هیچ پیشینه ای ندارد که نشان دهد آقای علی کردان از این دانشگاه، دکترای افتخاری یا هیچ مدرک دیگری دریافت کرده باشد. سندی که ارائه شده، مدرک واقعی دانشگاه آکسفورد نیست".

در تکذیبیه رسمی دانشگاه آکسفورد همچنین آمده است: "استادانی که نامشان در پایین مدرک (آقای کردان) آمده است، همگی کسانی هستند که در مقاطعی در این دانشگاه، مقام هایی داشته اند، اما هیچکدام از آنها، در حوزه حقوق کار نکرده اند و هیچیک از آنها، امضا کننده مدارک تحصیلی دانشگاه آکسفورد نبوده اند".

عبدالرضا شیخ الاسلام رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت گفته است: "تایید مدارک تحصیلی افراد به عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است".

اواخر هفته گذشته، آقای احمدی نژاد به وزارت علوم دستور داد تا مدارک تحصیلی برخی از مدیران را ارزیابی کند.

رئیس دفتر احمدی نژاد در این مورد گفته است: "هدف از این اقدام این است که تعداد معدودی که در بدنه مدیریتی کشور تخلفاتی انجام داده اند، پالایش شوند".

رئیس جمهور ایران در نامه خود به وزیر علوم خواسته است تا بررسی جامعی از چگونگی ادامه تحصیل، اخذ مدرک، استفاده از بورس‌های تحصیلی در داخل و خارج و چگونگی ارزیابی آن به ویژه از سال‌های ۱۳۶۴ به بعد انجام شود.