شهروند ۱۲۱۹ ـ ۵ مارچ ۲۰۰۹

نلی مک کلانگ یکی از پیشگامان و اصلی ترین رهبران موج فمینیستی در کانادا است. در سال ۱۹۲۷ اوبا مطرح کردن ایده ای مبنی بر توضیح کلمه “شخص” شهرت زیادی یافت. این نبرد از سال ۱۹۱۶ آغاز شد یعنی از اولین روزی که خانم مورفی به عنوان قاضی برصندلی دادگاه تکیه زد. در آنزمان وکلا احکام او را به چالش می کشیدند چرا که قانونکانادا او را بهعنوان یک “شخص” بهرسمیت نمی شناخت. به دلیل تلاش‌های فراوان نلی مک کلانگ بود که در سال ۱۹۱۶ منیتوبا به عنوان اولین ایالت کانادا به زنان حق رای و حق نامزد شدن در انتخابات برای مناصب دولتی را داد.


نلی در سال ۱۸۷۳ در انتاریو به دنیا آمد و در سن هفت سالگی به همراه خانواده اش به ایالت منیتوبا نقل مکان کرد. او در سن ۱۶ سالگی به تدریس در مدرسه مشغول شد. بزرگترین انگیزه او جنبش حق رای زنان و جنبش منع مشروبات الکلی بود. او بعد از نقل مکان به ادمونتون و آلبرتا از حق مالکیت زنان متأهل، مستمری برای مادران و اصلاح قوانین کار در کارخانه‌ها حمایت کرد.


نلی در سال ۱۸۹۶ با رابرت وسلی مک کلانگ ازدواج کرد و حاصل این ازدواج پنج فرزند بود. خانواده در سال ۱۹۱۱ به وینی پگ تغییر مکان داد و در آنجا نلی به فعالیت های اجتماعی خود ادامه داد. او یکی از فعالان انجمن زنان میانه روی مسیحی به شمار می رفت و در انجمن نویسندگان کانادایی و باشگاه زنان روزنامه‌نگار کانادایی و چندین تشکل دیگر عضو بود.


حال زمان تغییرات اجتماعی همه جانبه بود. کانادای غربی مهاجرت‌های زیادی را در دهه‌های قبل و بعد از شروع قرن بیستم، به خود دیده بود. تغییر زندگی‌های زراعتی، مشکلات مهاجرت، شرایط شهرها و کارخانه‌ها، جنبش‌های حق رای زنان، جنگ جهانی اول و سپس جنگ جهانی دوم حوادث تاریخی تأثیرگذار بر مک کلانگ بودند. او رهبر عملیاتی بود که برای رسیدن به هدف لحظه ای فرو گذار نمی کرد.


جلد اول اتوبیوگرافی مک کلانگ در سال ۱۹۳۳ به چاپ رسید. او بعد از این‌که به همراه خانواده ی خود به ونکوور سفر کرد، دارای ۱۶ کتاب، داستان‌های کوتاه متعدد و یک ستون ثابت در روزنامه بود. اگر چه او برای یک دهه فراموش شد، اما دوباره توسط فمینیست‌ها در دهه ی ۱۹۶۰ شناسایی و معرفی شد. در سال ۱۹۷۳ یک تمبر پستی به احترام او در کانادا به چاپ رسید. اکنون نام نلی مک کلانگ و چهار زن دیگری که خواستار روشن کردن کلمه ی شخص در قانون شده بودند، بر لوح تالار این مجلس در کانادا نقش بسته است.