رئیس جمهور بولیوی برای یک دیدار رسمی دو روزه به ایران سفر کرد. روز دوشنبه، ۱ سپتامبر (۱۱ شهریور)، ایوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی، در راس هیاتی از مقامات ارشد از جمله وزیر انرژی آن کشور وارد تهران شد… 


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: رئیس جمهور بولیوی برای یک دیدار رسمی دو روزه به ایران سفر کرد. روز دوشنبه، ۱ سپتامبر (۱۱ شهریور)، ایوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی، در راس هیاتی از مقامات ارشد از جمله وزیر انرژی آن کشور وارد تهران شد و براساس بیانیه وزارت خارجه بولیوی، گسترش روابط دو جانبه و امضای چند قرار داد بین دو کشور محور اصلی مذاکرات او با مقامات ایران را تشکیل می دهد.

سفر مورالس به تهران در پایان دیدار رسمی از لیبی و ملاقات با مقامات آن کشور، از جمله معمر قذافی، رهبر لیبی، صورت می گیرد.

منابع دولت بولیوی سفر مورالس به لیبی و ایران را ادامه سیاست خارجی او برای برقراری تماس با کشورهایی عنوان کرده اند که "از سوی جامعه بین المللی طرد شده اند."

در حالیکه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی باعث وارد شدن فشارهای بین المللی بر ایران شده است، دولت بولیوی نیز با دشواری هایی در روابط خارجی خود مواجه است.

بخصوص ایالات متحده، که به طور سنتی روابط اقتصادی گسترده ای با بولیوی داشته، سیاست دولت ایوو مورالس در حمایت از کشت کوکا را مغایر برنامه مبارزه با تولید کوکائین در آمریکای جنوبی و مرکزی دانسته است.

همچنین، روابط نزدیک ایوو مورالس با دولت های چپگرای کوبا و ونزوئلا در مخالفت با نفوذ آمریکا در منطقه باعث ناخرسندی دولت ایالات متحده شده است.

در مقابل، مورالس روابط نزدیکی با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران برقرار کرده است.

احمدی نژاد سال گذشته به بولیوی سفر کرد و در ماه سپتامبر همان سال دو کشور تصمیم گرفتند با یکدیگر روابط دیپلماتیک بر قرار کنند که این اقدام باعث تشدید نارضایتی ایالات متحده شد.

رئیس جمهور ایران در سفر به بولیوی وعده داد که بیش از یک میلیارد دلار در صنایع گاز این کشور سرمایه گذاری کند.

کشور بولیوی دارای ذخایر قابل توجه گاز طبیعی است و در صدد جلب کمک و سرمایه گذاری خارجی برای بهره برداری از این منابع است.

به گفته ناظران، ایران می کوشد با حمایت هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا و از متحدان ایوو مورالس، نفوذ خود را در آمریکای لاتین افزایش دهد.

همچنین، بولیوی دارای معادن اورانیوم است و برخی گزارشگران این معادن را انگیزه توجه رئیس جمهور ایران به گسترش روابط با بولیوی دانسته اند.