شهروند آرش عزیزی: جان کری،‌ وزیر امور خارجه‌ ی جدید آمریکا، جمعه‌ ی هفته ‌ی گذشته اولین دیدار رسمی خود با جان برد، همتای کانادایی ‌اش، را انجام داد.

این برد بود که روز جمعه‌ به واشنگتن رفت تا در وزارت امور خارجه با کری گفت و گو کند. خط لوله‌ ی «کی استون ایکس ال» که با مخالفت ‌های وسیع بومیانِ آمریکای شمالی و طرفداران محیط زیست در سراسر جهان روبرو شده است از مهمترین مسائل مورد بحث بود اما موضع مشخصی در مورد آن اتخاذ نشد.

در حالی که دولت محافظه‌کار کانادا به عدم توجه جدی خود به مسائل محیط زیستی معروف است، کریِ دموکرات در ۲۸ سال حضور خود در مجلس سنا از پیش ‌برندگان اصلی طرح‌ های محیط ‌زیستی بوده است.

کری در کنفرانس خبری که در اتاق معاهده‌ ی وزارت امور خارجه برگزار شد ابراز امیدواری کرد به زودی تصمیمی در این مورد گرفته شود.

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا اشاره کرد کانادا بزرگ ‌ترین تامین‌کننده ‌ی خارجی انرژی برای ایالات متحده است اما «خیلی ‌ها در آمریکا از این واقعیت آگاه نیستند.»

جان کری (راست) و جان برد با یک دیگر دیدار کردند

از آن‌جا که خط لوله ‌ی کی ‌استون مرز دو کشور را پشت سر می ‌گذارد تصمیم‌ گیری در مورد آن به وزارت امور خارجه بازمی‌گردد.

این پروژه‌ ی ۷ میلیارد دلاری قرار است نفت تارسندزِ آلبرتا را به پالایشگاه ‌های نفتی ساحل خلیج در آمریکا برساند. طرفداران محیط زیست نفت آلبرتا را نماد «نفت کثیف» می‌ دانند.

برد در این مورد گفت با همتای آمریکایی خود «صحبت خوبی درباره‌ ی کی ‌استون» داشته است و گفت تصمیم در این مورد بر اساس «علم و واقعیات» گرفته می‌ شود.

برد اولین وزیر امور خارجه ‌ای است که زمان انتصاب کری به وزارت در دولت دوم اوباما با او دیدار می‌کند.

سناتور ماساچوست از رابطه‌ ی آمریکا و کانادا به گرمی سخن گفت.

کری گفت: «تاریخ و میراث مردم ما بدون شک مرتبط با یکدیگر هستند. روحیه‌ ی کارآفرینانه‌ ی ما مشترک است. باورهای مرکزی ما که همه باید بتوانند جایی برای بهتر عمل کردن در زندگی پیدا کنند، مشترک است.»

اما کری با این‌که در مدرسه ‌ی شبانه ‌روزی سوئیسی بزرگ شده و فرانسوی را خیلی خوب می ‌داند حاضر نشد به سئوال خبرنگاران به این زبان پاسخ دهد. او گفت: «امروز نه» و مدعی شد آماده‌ ی صحبت به این زبان نیست. در فرهنگ سیاسی آمریکا، صحبت به فرانسوی به دلایل متعدد با واکنش ‌های منفی از سوی بسیاری مواجه می‌ شود.

در صحبت بین کری و برد قاعدتا مساله‌ ی ایرانِ هسته‌ ای و بحرانِ سوریه نیز مطرح شد.

کری در مورد سوریه گفت: «وزیر خارجه (برد) و من در این مورد مفصلا صحبت کردیم. نگرانی ما در مورد اتفاقات آن ‌جا مشترک است. من تمرکز قابل توجهی بر این موضوع خواهم داشت.»

هم کری و هم برد گفتند ایران باید در مذاکرات هسته ‌ای پیش رو در قزاقستان به نگرانی‌ های جهانی در مورد برنامه‌ ی هسته ‌ای خود پاسخ دهد.

وزیر امور خارجه ‌ی آمریکا گفت اگر ایران این کار را کند جامعه ‌ی جهانی نیز برخوردی مثبت خواهد داشت. او گفت: «ما حاضریم بگذاریم دیپلماسی در این تخاصم بر سر برنامه ‌ی هسته ‌ای پیروز شود.»

کری تاکید کرد اوباما حاضر است برنامه‌ ی هسته ‌ای صلح ‌آمیز ایران را بپذیرد اما ایران باید به جهان ثابت کند که این برنامه صلح ‌آمیز است. کری به سئوال در مورد این‌که آیا در واشنگتن نگرانی ‌هایی در مورد شرکت کانادا در دو حمله‌ ی تروریستی اخیر در الجزایر و بلغارستان موجود است یا نه پاسخ نداد.