شهروند آرش عزیزی: آخرین نظرسنجی شرکت نانوس نشان می‌دهد حمایت از ان دی پی کاهش یافته است تا محافظه ‌کارانِ هارپر مجددا در صدر قرار بگیرند و حزب رسمی اپوزیسیون حتی چند دهم درصد عقب‌ تر از لیبرال ‌ها باشد.

نظرسنجی شرکت پژوهش‌ های نانوس حمایت از ان دی پی در میان رای ‌دهندگان متعهد را در اواخر ژانویه‌ ی ۲۰۱۳، ۱/۲۷ درصد دانسته که کاهش چشمگیر نسبت به رقمِ ۶/۳۳ درصدِ نظرسنجی قبلی نانوس (در ماه مه سال گذشته) دارد.

در این نظرسنجی، لیبرال‌ ها با ۶/۲۷ درصد دوم هستند و محافظه‌ کاران با ۳/۳۴ درصد در صدر.

توماس مولکر، رهبر ان دی پی، در مجلس عوام عملکرد قابل توجهی از خود نشان داده اما نیک نانوس می‌ گوید شاید این عملکرد او نتوانسته خارج از اتاوا خود را نشان دهد. نانوس گفت «ترجمه‌ ی این (عملکرد خوب) به حمایت و هیجان بیرون از مجلس» وظیفه ‌ای دشوار است.

علیرغم تلاطم ‌هایی که ان دی پی در نظرسنجی ‌ها از سر گذرانده، میزان حمایت از آن همچنان بالاتر از حمایتی است که پیش از پیروزی تاریخی سال ۲۰۱۱ در انتخابات ‌ها و نظرسنجی‌ ها به دست می ‌آورد.

نمودار نظرسنجی پیشین نانوس درباره احزاب کانادا

مولکر در ماه مارس سال گذشته رهبر ان دی پی شد، حدودا یک سال پس از پیروزی سال ۲۰۱۱ که به رهبری جک لیتونی به دست آمد که چند ماه پس از آن پیروزی درگذشت.

در سایر بخش ‌های نظرسنجی می‌ بینیم که مشاغل و اقتصاد همچنان مهم‌ ترین اولویت ‌های مردم کانادا هستند و ۴/۲۲ درصد تمام پاسخ ‌دهندگان آن‌ها را مهم‌ ترین مسائل خود اعلام کرده‌ اند.

این نظرسنجی به صورت تلفنی و با شرکت ۱۰۰۰ شهروند بزرگسال کانادا بین روزهای ۲۶ تا ۳۱ ژانویه انجام شد. از این میان، پاسخ‌ های ۷۸۰ نفر که گفتند رای‌ دهندگانی متعهد هستند مد نظر گرفته شده. نتایج این نظرسنجی ۵/۳ درصد ضریب خطا دارد.

نظرسنجی پیش از ماجرای دستگیری سناتور محافظه‌ کار، پاتریک برازو، انجام شد که اکنون از گروه نمایندگان حزب حاکم در مجلس سنا اخراج شده است.