مدرسه دینی "ابوحنیفه" از مدارس اهل سنت در شهر زابل توسط نیروهای دولتی تخریب شده است. این مدرسه با ۶۰۰ طلبه دومین مدرسه شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان بود…


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: مدرسه دینی "ابوحنیفه" از مدارس اهل سنت در شهر زابل توسط نیروهای دولتی تخریب شده است. این مدرسه با ۶۰۰ طلبه دومین مدرسه شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان بود و از ۱۷سال پیش‎ ‎طی قراردادی بین مولوی محمد گل و مولوی عبدالحمید مدیر ‏دارالعلوم زاهدان رسماً به عنوان یکی از شعبه‌ های حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان فعالیت می کرد.

مقام های رسمی درباره علت تخریب این مدرسه تاکنون توضیحی نداده اند، اما گفته می شود سال گذشته پس از درگذشت مولوی محمد گل، بر سر ارثیه او میان فرزندانش اختلاف می شود که سرانجام با دخالت نیروهای دولتی مدرسه تخریب و زمین آن در اختیار ورثه قرار می گیرد.

کلاس های درس طلاب مدرسه ابوحنیفه از سال گذشته تا روز ششم شهریور که به طور کامل تخریب شد، به طور موقت در خانه‌های قدیمی وقفی – که در اختیار مدرسه ابوحنیف اهل سنت گذاشته ‏شده بود- تشکیل می شد و طلبه ها از این خانه ها و کانکس های اطراف آن استفاده می کردند.

برخی شاهدان عینی گفته اند شماری از افراد محلی حاضر در صحنه که به عملیات تخریب معترض بودند، دستگیر شده اند.

مولوی عبدالحمید‌‏ اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مراسم نماز جمعه هفته گذشته گفته است "حادثه‌ای که در روستای عظیم آباد رخ داد، برای جامعه اهل‌سنت بسیار ناگوار بود و احساسات ما را جریحه‌دار کرد."

مولوی عبدالحمید همچنین گفته: "من با یکی از مسئولان صحبت می‌کردم به وی گفتم شما ما را در اداره کشور و استان سهیم نکردید، در نیروهای مسلح ما را پاکسازی کردید، اما آزادی دینی را از ما نگیرید، سربازان و دانشجویان ما را وادار نکنید که سه وقت نماز بخوانند، زیرا به اعتقاد ما نماز آنها در پنج وقت واجب است، حتی امام راحل نیز می ‌فرمایند اولی ‌تر این است که نماز پنج وقت خوانده شود."

هیچ آمار رسمی و دقیقی از اینکه چه میزان از جمعیت ایران را اهل سنت تشکیل تشکیل می دهند تاکنون منتشر نشده اما برآوردها حاکی از این است که حدود ده درصد از جمعیت این کشور را سنی هایی که عمدتاً پیرو یکی از دو مذهب حنفی (در شرق) و شافعی (در غرب) هستند تشکیل می دهند.