شماره ۱۲۲۱ ـ پنجشنبه  ۱۹ مارچ  ۲۰۰۹

آنچه که امروز حیات انسان و موجودات را تهدید می کند، عدم شناخت واقعی از محیط زیست و استفاده بیرویه از آن است. این دو عامل اصلی منابع محیط زیست را اعم از آنها که قابل تجدید بوده و یا تجدید نمی شوند مانند آب و هوا، خاک، جنگل و بویژه مرتع حیات وحش را به نابودی کشانده است. انگیزه های سودجویی و تنوع طلبی بعضی از انسانها به اندازه ای است که با دخالت در این مجموعه که همچون زنجیر به هم پیوسته بوده و تغییر در هر یک از مظاهر آن مآلا منجر به دگرگونی در عوامل دیگری می گردد، و تعادل آن را به هم می زند، امروز به حدی رسیده است که عرصه را بر خود بشر بیش از هر موجود دیگری تنگ تر و سلامت و حیات خویش را نیز به خطر انداخته است.

پرندگان جزیی از طبیعت زیبای جهان هستند که با وجود زیبایی قیافه رنگ، آواز، حرکات موزون و حساب شده، این موجودات محاسن و فوائد بسیاری در زندگی طبیعی خود و ما داشته و دارند و تا آنجا که بررسی شده پرندگان ضرری بویژه برای انسان ندارند.

در کانادا حدود ۶۰۰ گونه پرنده شناسایی شده است. چنانچه علاقمند باشید برای شناخت بیشتر و بهتر آنها می توانید به کتاب پرندگان کانادا، دایره المعارف پرندگان جهان  و پرندگان جهان مراجعه کنید.

تقارن بسیار زیبای نوروز ما با اولین روز بهار در کانادا من را بر آن داشت که مطالب زیر را برای خوانندگان عزیز فراهم کنم.

در طول زمستان طولانی و سرد امسال مرتبا به کنار دریاچه انتاریو می رفتم و از نزدیک شاهد قوها و مرغابی های گوناگون و غاز کانادایی بودم، اما در این روزها کناره های دریاچه انتاریو در تورنتو، همبربی، اوکویل، می سی ساگا، همیلتون و برلینگتون حال و هوای دیگری دارد. کناره های یخ بسته دریاچه باز شده و یخ ها در حوزه ها و خلیج های کوچک در حال باز شدن هستند.

پرندگان زیادی با دیدن شما به امید یافتن غذایی به طرفتان می آیند. فکر می کنم برای شما نیز دیدن این موجودات بی نظیر و زیبا در این فصل جالب باشد. شاید که با مطالعه در زندگی پیرامون خود و شناخت بیشتر از محیط زیست مان درحفظ این طبیعت زیبا بیشتر کوشا باشیم.

یکی از زیباترین پدیده ها در حال حاضر وجود دو نوع قو به نام های قوی گنگ (Mute Swan)و قوی فریادکش با نام علمی  (Trumpeter Swan) می باشد. البته نوع قوی فریادکش یا آوازه خوان به نسبت قوی گنگ بسیار کمیاب تر است و معمولا قوی آوازه خوان به عرض های شمالی تر تا حوالی خلیج هودسن برای جوجه آوری می رود و معمولا تا ۲۰ فروردین (یا اواخر اپریل) منطقه انتاریو را ترک می کند، اما قوی گنگ معمولا در حوالی تورنتو و دریاچه های اطراف آن اقامت همیشگی دارند.

قوها پرنده های باشکوهی هستند که در فرهنگهای مختلف از زندگی باشکوه آنها صحبت شده است. قوها پرنده ای وفادار هستند و تا آخر عمر فقط با یک همسر زندگی می کنند. آنها معمولا ۳ تا ۸ تخم می گذارند ولی بیشتر مواقع ۱ تا ۲ جوجه را به ثمر می رسانند.

نوع نابالغ آن خاکستری مایل به زرد است. نوعی از این قوها در آمریکای جنوبی زندگی می کنند که سر آنها سیاه است. قوها را به قوهای همپشایر و نیو همپشایر تقسیم می کنند. معمولا تا ۳۰ سال عمر می کنند. به پایان رسیدن عمر قوها همانند زندگیشان بسیار باشکوه است و طبق داستانهای قدیمی در گوشه ای دور زندگی را تمام می کنند.

شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد

فریبنده زا و فریبا بمیرد

شب مرگ تنها نشیند به موجی

رود گوشه ای دور و تنها بمیرد

در موسیقی نیز رقص قو و زندگی قو، جایگاه ویژه ای دارد. سمفونی دریاچه ی قو نیز گویای این مطلب است.

فینچ

فینچ ها پرنده کوچک و دوست داشتنی هستند به رنگ های زرد و نقره ای و سیاه. فینچ ها در جنگل های آمریکای شمالی و جنوبی زندگی می کنند. شما می توانید در اکثر نقاط و اطراف تورنتو این پرنده ی زیبا را ببینید.

کلاغ، در انواع سیاه، آبی، نقره ای، خاکستری، صورتی و سبز دیده می شود.

کلاغ پرنده ای است که در اکثر نقاط جهان از آسیا تا استرالیا و آفریقا، اروپا آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی زندگی می کند. در کانادا بیشتر در جنگلهای شمال تورنتو دیده می شود. کلاغ پرنده ای معمولا سیاه رنگ و باهوش است. به کلاغ حیوان حسابگر نیز می گویند. نوعی از این کلاغ غذا را اگر در جایی قرار دهید که حالت قفل داشته باشد آن را با فکر خودش باز می کند و برای زمستان خود گردو را در جاهایی پنهان می کند. معمولا سالی یک جوجه بیشتر نمی آورد. و نوع سیاه سفید و سیاه آن عمری طولانی دارد.

از دیگر پرندگان انتاریو می توان به اسامی زیر اشاره کرد:


پرستوهای دریایی، آکایی و آلباتروس ها، پرنده ی توفان، مرغابی چشم قرمز، مرغابی دم دراز، مرغابی سیبری، لونی ها یا شیرجه روها، لک لک و حواصیل، آبچلیک ها، قمری، انواع کبوتر، کوکو یا فاخته، پرنده برفی (که نوعی باقرقره شبیه کبک است)، جغد خلیج و تالاب، پرستو بادخورک، پرنده ی شهدخوار(عسل خوار)، شاه ماهیگیر(که در اکثر تالاب های اطراف تورنتو و دریاچه انتاریو دیده می شود)، دارکوب ها، کاردینال ها(پرنده ی کوچک و زیبا شبیه قناری که در اکثر پارک های اطراف تورنتو دیده می شوند.)، درنا کاکلی، بوقلمون وحشی، کبک دری (یا قطبی)، کبک معمولی ، قرقاول نقره ای و قرمز، عقاب طلایی یا ماهیگیر، شاهین (فالکون)، انواع کرکس، بوتیمار و …