مریم زوینی

شما را نمی دانم، ولی من از آن آدم هایی هستم که می توانید بگویید در آشپزی “دستم به کم نمی رود”. حداقل در مورد غذاهای ایرانی این طور است. یعنی نمی تونم خورشت قرمه سبزی یک/دو نفره درست کنم. برای همین همیشه یا باید مهمان دعوت کنم، یا غذایی که درست کردم را چند قسمت کنم و بگذارم در فریزر برای بعد! که می شود به نوعی دائم غذای تکراری خوردن. همین شد یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم واقعا شروع کنم به آشپزی و امتحان کردن همه چیز (تا جایی که آسان باشد و قابل امتحان) از غذای هندی گرفته تا ایتالیایی، و باید اعتراف کنم که یکی از بهترین تصمیماتی بوده که تا به حال گرفته ام. تنوع، طعم های جدید، استفاده از آن همه ادویه ای که در کابینت جمع کرده ایم و فری که کمتر استفاده می کنیم و از همه بهتر کم شدن مصرف برنج و سایز دور کمر.

این هفته لازانیای مرغ و اسفناج با سس سفید درست کردم. اسمش را نگاه نکنید که اسفناج دارد! از لازانیای معمولی بسیار خوشمزه تر است با این مزیت که اگر کسی در خانواده گیاه خوار باشد هم می تواند با شما غذا را شریک شود. مساله ای که صادقانه باید با شما در میان بگذارم این است که آشپزی کردنم هم مثل فیلم دیدنم است. نه برای اثبات چیزی، بلکه فقط از روی عشق و لذت. برای همین پیشاپیش معذرت می خواهم اگر مقدار و تعداد و مواد لازم دقیقی را لیست نمی کنم.

لازانیای مرغ و اسفناج با سس سفید

* نه ورق لازانیا

* یک بسته اسفناج خرد شده

* دو سینه مرغ پخته و به شکل مکعب های کوچک خرد شده

* دو پیمانه پنیر ریکوتا ricotta

* سه  پیمانه پنیر موتزارلا

برای سس سفید دو انتخاب داریم: یا یک شیشه سس سفید آماده از بیرون می خریم و یا مواد زیر را استفاده می کنیم:

* نصف پیمانه کره

* نصف پیمانه آرد

* دو پیمانه آب مرغ

* یک پیمانه و نصفی شیر

* پودر سیر

* پودر ریحان Basil

* پودر اورگانو

* نمک و فلفل

یک قابلمه بزرگ آب با کمی نمک را جوش می آوریم و ورقه های لازانیا را حدود ده دقیقه می پزیم. (آنقدر که نرم شوند و نه پخته) بعد در آبکش می ریزیم و رویش آب سرد می گیریم و کنار می گذاریم.

اسفناج را در یک آبکش می ریزیم و آبش را می گیریم و کمی تفتش می دهیم و دوباره در آبکش می ریزیم . بعد در ظرفی اسفناج با پنیر ریکوتا را مخلوط کرده و هم می زنیم و کنار می گذاریم.

حالا یک ماهیتابه بزرگ بر می داریم، کره را آب می کنیم و آرد و نمک را اضافه می کنیم و هم میزنیم تا آرد یک نواخت در کره تفت داده شود، بعد از چند دقیقه آب مرغ و شیر را اضافه می کنیم درحالی که تمام مدت سس را هم می زنیم. دو پیمانه  پنیر موتزارلا اضافه می کنیم و هم می زنیم  تا  آب شود و سس را غلیظ کند و بعد ادویه ها را اضافه می کنیم: پودر سیر و فلفل و اورگانو و ریحان. و هم می زنیم و بعد شعله را خاموش می کنیم . (اگر از سس آماده استفاده می کنید، سس را در تابه گرم کنید و بعد پنیر و ادویه جات را به آن اضافه کنید.)

حالا یک پیرکس برمی داریم، یک لایه از سس سفید را ته پیرکس پخش می کنیم و بعد یک لایه ورقه لازانیا می چینیم. بعد نوبت مرغ های پخته ریز شده مان است که می چینیم و رویش را با یک لایه سس سفید می پوشانیم. دوباره یک لایه لازانیا، بعد مخلوط اسفناج و ریکوتا، یک لایه لازانیا، باقیمانده سس سفید و یک پیمانه پنیر باقیمانده و اگر می خواهیم مقداری جعفری تازه خرد شده روی لایه پنیر. روی پیرکس را می پوشانیم، در فر می گذاریم و بعد از یک ساعت یکی از خوشمزه ترین لازانیا ها را مزه می کنیم.

نگاه نکنید که لیست بلند و بالایی دارد . بیشترش ادویه جاتی است که همه انبار داریم . فقط میماند پنیر و اسفناجش .

بهترین چیز این غذا این است که میتوان چند استفاده ازش کرد. اگر اسفناج دوست ندارید، به سادگی قسمت اسفناجش را حذف کنید. اگر گیاه خوار هستید، قسمت مرغش را حذف کنید. اگر مثل من هر دو را در بین دوستان دارید، نصف پیرکس را با اسفناج و نیم دیگر را با مرغ درست کنید. موزیک مورد علاقه تان را بگذارید ، آشپزی کنید و لذت ببرید.

Bon Appetit

* مریم زوینی دانش آموخته رشته تغذیه است.