شهروند ۱۲۲۲ ـ پنجشنبه  ۲۶ مارچ  ۲۰۰۹

سالی دیگر آغاز شد. برگی دیگر به دفتر روزگار اضافه گشت و بر کفه تجربیاتمان وزنه ای دیگر گذاشتیم.

بهترین شادباش ها و درودها را برای شما هموطن گرامی داریم. آرزومندیم در سال جدید بتوانیم حلقه ارتباطمان را با شما محکمتر از پیش سازیم. نظرات و پیشنهادات شما در سال گذشته، اشتیاق ما را در اطلاع رسانی در خصوص بیمه، صد چندان ساخته و امیدواریم بتوانیم این مسیر را کماکان ادامه دهیم.

نکته مهم و چشمگیری که در سال گذشته به آن بارها برخوردیم این بود که افراد زیادی به اهمیت بیمه، توجه لازم را نکرده بودند و پس از خواندن مقالات بیمه به فکر آن افتاده بودند، البته مردم بیش از پیش متوجه شده اند که بیمه نه تنها یک پشتوانه مادی قابل اطمینان برای آینده آنها می باشد، بلکه آرامش خاطر زمان حال آنها را نیز فراهم می کند.

بالا رفتن سطح زندگی مردم و علاقه به حفظ کیفیت خوب زندگی، از جمله عواملی است که موجب روی آوردن بیشتر مردم به بیمه شده است. تغییر ساختار اجتماعی و میل به داشتن استقلال و بی نیازی مادی نیز، در این راستا نقش بزرگی ایفا کرده است. ما ایرانیان مقیم خارج ایران نه تنها از این مسائل مستثنا نیستیم، بلکه شاید بیش از دیگران به آن نیاز داریم.

آنچه مسلم است بیمه را نباید به عنوان یک کالای اجباری در زندگی روزمره در نظر گرفت، بلکه با شناخت کامل از مزایای انواع مختلف آن، مایل به اخذ و استفاده از آن باشیم. در واقع بیمه راهی است برای اجتناب از خسارات و غرامت های وارده اعم از جان، مال و مسئولیت. نکته ای که بهتر است آن را در نظر داشته باشیم این است که بیمه، اشخاصی را که متحمل لطمه، زیان یا حادثه ای ناخواسته شده اند، قادر می سازد که پیامدهای این وقایع ناگوار را جبران کنند. خسارت هایی که به این قبیل افراد پرداخت می گردد از پولهایی تامین می شود که گروه مشتریان برای خرید بیمه می پردازند و با پرداختن آن در جبران خسارات همدیگر مشارکت می کنند.

طبیعتا بحث ایرانیان مقیم در ایران با افراد مقیم در کشورهای مترقی از جمله کانادا متفاوت است و به لحاظ اینکه در ایران بحث درون سازمانی می باشد، حمایت را می توان بین خانواده ها (عمو، برادر بزرگتر و غیره) به خوبی دید.

در صورتی که در کانادا و جوامع پیشرفته، دیگر حمایت این افراد وجود ندارد. به همین دلیل سازمانهایی به وجود آمدند که با مفهوم بیمه بدین صورت عمل می کنند. بیمه یک قرارداد است و باید برای دوری از هر گونه مشکل، باور غلط آن را در زمینه های مختلف شناسایی کرد. باید به تعاریف و قراردادها و همچنین ابزارهایی که معرفی می شوند آگاهی داشت.

هدف ما از نگارش بیمه و انواع آن، آگاهی رساندن، بررسی نیازها و ابزارهای موجود در حد توان است. به بیانی دیگر، جدا از هرگونه تبلیغات، هدف بررسی نیازها و راههای مقابل با ریسک و خطرهای موجود توسط بیمه می باشد.

خوانندگان گرامی فراموش نکنید که باید بیمه را در زمان مناسب تهیه کرد. این بدان معنی نیست که تنها نرخ بیمه، فاکتور مهم است، بلکه واجد شرایط بودن نکته ای است که باید فراموش نشود. تمام سعی ما بر این اصل استوار است که معنی واقعی بیمه، درک بهتر از بیمه، نیاز امروز و فردا را در فرهنگ ایرانیان وارد کنیم چرا که می توان در آن صورت ضمن حفظ آرامش، در صورت بروز هر خطر و ریسکی، از آنجا که چاره کار را از قبل انجام داده ایم، موفق و سربلند شویم.

خوانندگان گرامی در سال جدید نیز شما می توانید همواره برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه، تقاضای کتابچه اطلاعاتی رایگان بفرمایید که برایتان پست خواهد شد. فراموش نکنید با انتخاب بیمه مناسب آرامش را به خود و خانواده تان هدیه می دهید. فکر نمی کنید فردا برای هدیه دادن دیر است؟


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com