شهروند ۱۲۲۲ ـ پنجشنبه  ۲۶ مارچ  ۲۰۰۹

دکتر مریدی نماینده پارلمان انتاریو خبر داد

 خبردار شدیم که دوشنبه این هفته لایحه رسمی شدن نوروز به مجلس عوام (پارلمان) کانادا ارائه شد و این مقدمه ای است تا نوروز در سطح کانادا هم به رسمیت شناخته شود. به همین منظور  موضوع را از دکتر رضا مریدی نماینده ی ایرانی تبار مجلس انتاریو جویا شدیم

دکتر مریدی در پاسخ به این پرسش که “گویا قرار است نوروز در سطح کانادا هم به رسمیت شناخته شود. نظرتان درباره ارائه لایحه نوروز به مجلس عوام کانادا چیست؟” گفت:  ابتدا می خواهم خوشحالی خود را از ارائه این لایحه به مجلس عوام کانادا (پارلمان فدرال کانادا) به عرض هموطنان عزیز ایرانی و خوانندگان نشریه شهروند برسانم. این یک حادثه خیلی مهم برای جامعه ما است و من امیدوارم که پارلمان کانادا به پیروی از پارلمان انتاریو لایحه رسمی شدن نوروز را به تصویب برساند و این جشن باستانی در سرتاسر کانادا رسمیت پیدا کند. باید عرض کنم که پس از رسمیت نوروز در پارلمان انتاریو، من به این فکر افتادم که عید نوروز را به نحوی در پارلمان کانادا هم رسمی بکنیم و بدین منظور از چندی قبل با آقای مایکل ایگناتیف رهبر حزب لیبرال کانادا در دفتر ایشان در این مورد خاص مذاکرات متعددی را انجام دادم. آشنایی با آقای ایگناتیف به دو سال پیش برمی گردد که ایشان برای کمک به تبلیغات انتخاباتی لطف کرده و به ریچموندهیل آمدند و پس از آن ملاقات های متعددی در اتاوا و تورنتو با ایشان داشتم و در مواردی هم درباره مشکلات ویزای توریستی ایرانیان در سفارت کانادا در تهران با ایشان صحبت کرده بودم. آقای مایکل ایگناتیف قبلا پرفسور دانشگاه هاروارد بودند و تالیفات زیادی در زمینه های علوم اجتماعی و سیاسی دارند. منجمله یکی از کتابهای ایشان درباره حقوق بشر از کتابهای مرجع در این زمینه است که در دانشگاههای جهان تدریس می شود. آقای ایگناتیف با فرهنگ ایران و عید نوروز و نیز مسائل سیاسی جاری ایران بویژه در ارتباط با حقوق بشر آشنایی نزدیک دارند.

به هرحال، پیرو مذاکرات من با دفتر آقای ایگناتیف قرار شد که حزب لیبرال کانادا لایحه رسمی شدن نوروز را در زمان مناسب به پارلمان کانادا ارائه دهد و من خوشحال هستم که این لایحه روز دوشنبه ۲۳ مارچ جاری توسط آقای برایان ویلفرت ارائه شد. پشتیبانی حزب لیبرال کانادا و شخص آقای ایگناتیف رهبر حزب لیبرال کانادا از این لایحه از یک طرف، رسمی بودن نوروز در انتاریو از طرف دیگر راه را برای تصویب این لایحه در پارلمان کانادا هموار کرده است و من امیدوارم که هر چه زودتر این لایحه از تصویب بگذرد و نوروز ما در سرتاسر کانادا به رسمیت شناخته شود.


 

همچنین از دکتر مریدی درباره ی جشن های نوروزی در انتاریو و حضور ایشان در آنها پرسیدیم.  دکتر مریدی گفت: اولین برنامه نوروزی که من شرکت کردم مراسمی بود که در مقر دولت انتاریو با شرکت بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان ایرانی و نمایندگان جوامع افغان، زرتشتی، اسماعیلیه، آذری، کرد و چینی ترتیب دادیم که در آن جناب آقای دالتون مک گینتی نخست وزیر، ۹ نفر از وزرای کابینه و ۱۵ نفر از نمایندگان پارلمان شرکت داشتند. در این برنامه تعدادی از هنرمندان آثار زیبای هنری خود را از جمله نقاشی، خطاطی و کنده کاری ارائه دادند. هنرمندان نوازنده، با موسیقی سنتی ایرانی هنرنمایی کردند و سفره هفت سین باشکوهی هم چیده شده بود که مورد توجه خاص مهمان ها قرار گرفت. در این مراسم یک جلد کتاب اشعار حافظ با نقاشی های استاد علیجان پور از طرف جامعه ایرانی به آقای نخست وزیر اهدا شد.

پس از آن در مراسم عید نوروزی مدرسه فارسی(خانم میثاقی)، بازارهای نوروزی خیریه کهریزک، شهر ما و آریا حضور پیدا کردم و سپس در دو مراسم باشکوه چهارشنبه سوری که در ریچموندهیل و میدان مل لستمن برگزار شده بود، حضور یافتم. در این مراسم هزاران نفر از هموطنان با نظم و ترتیب تحسین انگیزی شرکت کرده و فرهنگ والای ایرانی را ارائه دادند. پس از آن در مهمانی های نوروزی کانون همبستگی ارشدان ریچموندهیل، نشریه شهروند، آی سی نت ورک و شهرداری ریچموند هیل هم شرکت کردم. روز ۱۹ مارچ در مراسم نوروزی کارمندان ایرانی دولت انتاریو شرکت کردم. در روز عید در برنامه های تلویزیونی، تلویزیون ایرانیان کانادا، تلویزیون های ایران زمین و پاسارگاد و تلویزیون و رادیوی صدای ایران و نیز رادیو هم صدای اتاوا، رادیو ایرانیان اتاوا حضور داشتم. آگهی تبریک عید نوروز به اتفاق شخص آقای نخست وزیر و تعدادی از وزرای کابینه و نمایندگان پارلمان در مطبوعات فارسی خطاب به جامعه ایرانی منتشر کردیم. در روز دوشنبه ۲۳ مارچ، که اولین جلسه پارلمان انتاریو پس از عید نوروز تشکیل شده بود درباره عید نوروز سخنرانی کرده و این عید را رسما به تمام کسانی که آن را گرامی می دارند تبریک گفتم.

من در اینجا لازم می دانم که به عنوان یک ایرانی ـ کانادایی از تمام کسانی که برای برگزاری این سنت باستانی (که بخشی از هویت و نماد ما ایرانی ها است) در بزرگ شهر تورنتو زحمت کشیدند صمیمانه سپاسگزاری کنم. ابعاد برگزاری جشن های نوروزی و چهارشنبه سوری به قدری وسیع بوده که تقریبا در تمام محافل اجتماعی و سیاسی از آن گفت وگو می شود. طبیعی است که همراه با آن جامعه ایرانی مطرح شده و موقعیت جامعه ما در انتاریو و کانادا اعتلا می یابد.