تغذیه و بهداشت خانواده

دلهره و افسردگی مزمن می تواند امکان بروز سرطان پروستات را افزایش دهد. این خبر علمی است که محققان دانشگاه Wake Forest منتشر کرده اند. طبیعت بیماری و تغییر آداب و عادات زندگی بیمار در موقع ابتلا به عارضه افسردگی و در ضمن داروهای مصرفی برای درمان این عارضه ممکن است نقشی در این مورد داشته باشند. مثلا افرادی که در موقع استرس، هورمون ادرنالین مصرف می کنند کمتر به سرطان پروستات دچار می شوند، در عوض داروهایی که فعالیت این هورمون را در بدن کنترل می کنند و در عملکرد آن موثرند سبب افزایش سرطان پروستات می شوند.

یک دسته از این داروها که به بتابلاکر معروف هستند متأسفانه در بیمارانی که به عارضه استرس دچار هستند، در عملکرد آدرنالین موثر بوده و زمینه را برای بروز این سرطان آماده می کنند. بعضی از این داروها برای درمان فشار خون و ضدالتهاب بدن مصرف می شوند در این صورت مردانی که به عارضه استرس دچار هستند در موقع درمان همه جوانب ذکر شده را همراه با پزشک معالج خود در نظر بگیرند و به قول معروف چشم را فدای ابرو نکنند.

میزان مصرف گوشت اسب به شدت در حال افزایش است

درصد بالایی از مردم دنیا از گوشت اسب تغذیه می کنند و ده ها سال است که در کانادا، ایالت کبک، رستوران های مخصوص غذای گوشت اسب وجود دارند ولی اخیرا کشورهای اروپایی و چین و مکزیک بدون مشورت مسئولان بهداشت کشورهای خود مقدار زیادی از غذاها، مخصوصا همبرگر را از گوشت اسب درست می کنند که توسط بازرسان مواد غذایی شناسایی شده اند. بیشترین رقم گوشت اسب در چین، مکزیک و فرانسه به فروش می رسد و هرساله هزارها رأس اسب برای این منظور سلاخی می شوند.

به علت این که به اسب های به قول معروف گوشتی که صرفا برای مصرف گوشت آنها پرورش می یابند، مقدار زیادی هورمون و مواد شیمیایی دیگر مانند آنتی بیوتیک تزریق می کنند، مصرف زیاد این گوشت ها سرطانزا است و همین امر عکس العمل شدید مردم را موجب شده است.  چند هفته ی گذشته در ایرلند بیشتر از ده میلیون همبرگر حاوی گوشت اسب از رستوران ها جمع آوری گردید و از بین برده شد.

به علت ازدیاد جمعیت دنیا و بی توجهی سردمداران بهداشت کشورهای دنیا، امروزه غذای سالمی که پنجاه سال قبل مصرف آن معمول بود، وجود ندارد. در اینترنت ویدیویی موجود است که نشان می دهد در کشور چین در حال حاضر بهترین، گران ترین و به اصطلاح باکلاس ترین غذا، مصرف جفت نوزاد انسان است که از مادر متولد می شود. رسانه های جمعی گزارش می دهند که به قدری این قسمت از بدن زن زائو طرفدار دارد که رستوران ها قبل از متولد شدن نوزاد آن را پیش خرید می کنند.

من نتوانستم بیش از چند دقیقه دیدن این ویدیو را تحمل کنم، زیرا به قدری دیدن بربریت بشر در همه چیز خوردن برایم زننده بود، که منقلب شدم و حس بیماری به من دست داد. من دیدن این ویدیو را به کسی توصیه نمی کنم، زیرا همین چند دقیقه مدت ها ذهن مرا به خود مشغول کرد. من به عنوان متخصص تغذیه،  از دیدن و شنیدن این گونه رفتارها در گوشه و کنار جهان، بسیار رنج می برم.

پاسخ سئوالات خوانندگان شهروند

بعضی از خوانندگان بسیار عزیز شهروند پس از مطالعه اخبار پزشکی این صفحه محبت نموده و با ایمیل سئوالاتی را مطرح می کنند. از آنجا که حجم پرسش ها زیاد است، منشی و دستیارانم مرا در پاسخ نامه ها کمک می کنند که گاهی که نامه ها به زبان فارسی است دیگر آنها از کمک کردن باز می مانند.

با توجه به اینکه خوانندگان این صفحه از طریق بخش تماس در سایتی که در زیر آمده می توانند پرسش هایشان را مطرح کنند، تقاضا می کنم پرسش هایتان را به ایمیل محل کار (دانشگاه) ارسال نفرمایید که از پاسخ به آنها معذور خواهم بود.

یکی از خوانندگان عزیز پرسیده: شنیده ام چای سبز حاوی مقدار زیادی فلوراید است و برای بدن مضر می باشد. آیا با نوشیدن بیشتر از ۳ فنجان چای سبز بدن انسان مسموم می شود؟ چه نوع چای سبزی بهتر است، آیا چای چینی از همه بدتر است؟

ـ اولا میزان فلوراید موجود در چای خیلی کمتر از غذاهایی است که ما هر روز مصرف می کنیم. تحقیقات بزرگ و شناخته شده ثابت کرده اند که مصرف روزی ۵ فنجان چای سبز خطری برای بدن ایجاد نمی کند.

در پاسخ به پرسش دوم، حداقل بیشتر از یکصد نوع چای سبز در بازارهای دنیا به فروش می رسد. خیلی مشکل می توان نوع مخصوصی را توصیه کرد ولی باید دقت داشت که از یک کمپانی معروف و به صورت برگ چای نه پودر بسته بندی شده در کیسه های کوچک (چای کیسه ای) تهیه و مصرف شود.

چندی پیش در همین صفحه به خواص چای سبز اشاره کرده بودم که خلاصه شده ی ده ها مطالعه ی علمی و نظرهای مختلف بود و تکرار آن را لازم نمی دانم، ولی باید بگویم علت سرگردانی و نگرانی ما در مورد چنین مواد خوراکی زیاد فکر کردن به آنهاست، از خمیردندان گرفته تا آب لوله کشی شهر مقداری فلوراید به بدن ما می رسد. در ضمن بدن نیازمند مقداری فلوراید طبیعی است، پس نباید به فکر این باشیم که نکند فلوراید موجود در چای سبب بیماری و نابودی ما می شود. به خاطر اطلاع این خواننده ی عزیز اسم چند غذا را که سبب کاهش مسمومیت یا عملکرد فلوراید در بدن می شود، آورده و امیدوارم برایتان مفید واقع شود.

ـ یک نوع میوه مناطق گرمسیر به نام Tawarind وجود دارد که در بی اثر کردن فلوراید در بدن و دفع آن کمک می کند.

ـ غذاهایی که حاوی منیزیوم هستند از میزان فلوراید بدن کم می کنند.

ـ فلوراید عملکرد ید بدن را کاهش می دهد و به طور کلی افرادی که فلوراید بدنشان زیاد است ناهنجاری تیروئید دارند. این افراد باید غذاهایی مصرف کنند که حاوی مقدار زیادتری ید است.

ـ ترکیبات قهوه کافئین دار از مسمومیت کبد به علت زیادی فلوراید جلوگیری می کند. مصرف روزی حدود ۳ فنجان قهوه کافئین دار در این مورد توصیه می شود.

ـ ویتامین های C و اسید فولیک(نوعی ویتامینB) از بهترین نوع ویتامین هایی هستند که در سم زدایی فلوراید بدن نقش دارند.

باور کردنی نیست ولی حقیقت دارد

دختر ۱۹ ساله ی استرالیایی به آب آلرژی دارد و وقتی آب به پوست بدنش برخورد می کند دچار خارش و عکس العمل شدید می شود. این دختر که سالها است به این عارضه دچار است تا به حال به پزشکان و کلینیک های مختلف مراجعه کرده و متأسفانه درمانی برای این ناهنجاری پیدا نکرده و قادر نیست مثل افراد دیگر از نعمت آب برای استحمام و شنا و … لذت ببرد. اخیرا پزشکان تشخیص داده اند که این دختر به بیماری یا عارضه Aquagenic Urticaria دچار است که در تمام دنیا فقط چند نفری به آن مبتلا هستند. این نکته را به این دلیل تقدیم خوانندگان عزیز شهروند می کنم که قدر همه چیزی را که دارید بدانید و از آن لذت ببرید و تجسم کنید که یک دختر جوان در تمام عمر از کودکی و نوجوانی تا امروز نتوانسته از مواهب آب استفاده کند ولی هنوز زنده و امیدوار است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com