۲۱ تا ۲۸فوریه۲۰۱۳

دخالت اطلاعات سپاه در انتخابات نظام پزشکی و اعتراض احمدی نژاد

بی بی سی: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته است که “نظام پزشکی یک نهاد صنفی و متعلق به جامعه پزشکی و درمان کشور است و نباید نهادهایی که مسئول نیستند به ویژه نهادهای امنیتی در آن دخالت کنند.”

احمدی نژاد روز چهارشنبه نهم اسفند، پس از پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت “این بد است که اطلاعات سپاه پاسداران و اطلاعات غیرسپاه بیایند و دخالت کنند.”

اشاره رئیس جمهوری ایران به گزارش هایِ حاکی از رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات نظام پزشکی ایران است.

رئیس جمهور ایران گفته “نظام پزشکی قانونی دارد که مشخص است، تنها باید راجع به افراد استعلام کنند و آن با کاری که برای نمایندگان مجلس یا وزارت انجام می‌شود، تفاوت دارد در این صورت است که نمایندگان نظام پزشکی می‌توانند کارها را اصلاح و کمک کنند.”

احمدی نژاد خبر داده که پس از این که گزارش انتخابات نظام پزشکی را دریافت کند، درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

در واکنش به گفته های احمدی نژاد، رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تایید “دخالت سپاه در انتخابات نظام پزشکی” گفته است “اقدام اطلاعات سپاه کاملا قانونی بوده و در پاسخ به استعلام مراجع قانونی صورت پذیرفته است.”

سخنگوی سپاه گفته “بهتر بود عزیزان قبل از رسانه ای کردن این قضیه، به امکان بررسی و پیگیری دقیق موضوع از مجاری قانونی و دلائل متقن و محکم رد صلاحیت ها می اندیشیدند.”

انتخابات سازمان نظام پزشکی جمعه ۴ اسفند (۲۲ فوریه)، در استان‌های مختلف ایران برگزار شد.

سازمان نظام پزشکی یکی از قدیمی‌ترین نهادهای صنفی و غیردولتی ایران است که اموری چون تعیین نرخ خدمات درمانی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای پزشکان را بر عهده دارد. اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی استان‌های مختلف، مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی را تشکیل می‌دهند که رئیس کل و اعضای شورای عالی سازمان را انتخاب می‌کند.

رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات نظام پزشکی ایران با اعتراضاتی همراه بوده است.

پس از اصلاح‌طلبان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز به ردصلاحیت‌ها اعتراض کرده و در نامه‌ای به وزیر کشور و سرپرست وزارت بهداشت گفته بود: “باید طبق قانون عمل شود و نظرات شخصی و گروهی و خارج از چارچوب قانون دخالتی نداشته باشد.”

احمدی‌نژاد در این نامه نوشته بود در صورت عدم تجدیدنظر در ردصلاحیت‌ها “برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است.”

با وجود مخالفت‌ دولت با ردصلاحیت‌ها، برگزارکنندگان انتخابات نظام پزشکی و چهره‌های سیاسی منتقد آقای احمدی‌نژاد، دخالت در این حوزه را خارج از حوزه وظایف او دانسته‌اند و علی شکوری‌راد، پزشک و از چهره‌های اصلاح‌طلب، موضع احمدی‌نژاد در انتخابات سازمان نظام پزشکی را “مانور انتخاباتی” دانسته بود.

واکنش احمدی نژاد به مذاکرات قزاقستان:

مذاکره بهتر از دعوا است

بی بی سی: ساعتی پس از پایان مذاکرات اتمی دو روزه ایران و گروه پنج بعلاوه یک در قزاقستان، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در جمع خبرنگاران در تهران به آن واکنش نشان داده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی احمدی نژاد روز چهارشنبه نهم اسفند (بیست و هفتم فوریه) در پاسخ به سئوالی درباره توافق ایران و پنج بعلاوه یک برای دور بعدی مذاکرات در شهر آلماتی قزاقستان گفته است “چه اشکالی دارد این توافق خوب است به هر حال مذاکره بهتر از دعوا است.”

احمدی نژاد گفته است سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران “از مذاکرات برگردند و گزارشات را بیاورند تا راجع به آن بحث و بررسی شود.”

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و منصوب احمدی نژاد است. انتصاب او در دبیرخانه این شورا، پس از اختلافات احمدی نژاد با علی لاریجانی، دبیر پیشین صورت گرفت.

جلیلی به عنوان سرپرست هیات مذاکره کننده اتمی ایران طی دو روز گذشته سرگرم مذاکرات با شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بوده است.

دو طرف توافق کرده اند که مذاکرات خود را شانزدهم فروردین سال آینده خورشیدی در آلماتی از سر بگیرند.

رسانه های ایرانی می گویند که جمهوری اسلامی در این نشست مجموعه پیشنهادی تازه ای به گروه پنج بعلاوه یک ارائه داده است.

خبرگزاری فارس در گزارشی از دیدار آقای احمدی نژاد با خبرنگاران که پس از پایان جلسه هیات دولت صورت گرفته، گفته که او در پاسخ به سئوالی درباره بحث بسته پیشنهادی ایران گفت “شما در پاسخ به این سئوال می‌توانید بزنید نگاه، سکوت و لبخند.”

خبرگزاری مهر هم با نقل مضمون مشابهی از پاسخ احمدی نژاد درباره بسته پیشنهادی ایران، به نقل از او گفته “شما بنویسید نگاه، چند نقطه، خنده، تکرار نگاه، خنده.”

اولین نشانه های نارضایتی احمدی نژاد از سیاست های اتمی ایران چند ماه پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بروز کرد.

به رغم مخالفت افراد و رسانه های نزدیک به آیت الله علی خامنه ای از جمله روزنامه کیهان، احمدی نژاد چند ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، در آذر ماه این سال از پیشنهاد مبادله سوخت اتمی و غنی سازی اورانیوم ایران در روسیه حمایت کرد.

احمدی نژاد با اشاره به منتقدان طرح تبادل سوخت اتمی گفته بود “اینها یک عده کسانی بودند که در اوج فشارهای هسته‌ای از این طرف به ما فشار می‌آوردند و می‌گفتند کوتاه بیایید و حالا سوپرانقلابی شده‌اند.”

روزنامه کیهان در اسفند ۱۳۸۸ خبر داد که پیشنهاد مبادله سوخت از سوی آیت الله خامنه ای رد شده است.

کمتر از سه ماه پس از این و در جریان دعوت از رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه به تهران، احمدی نژاد در صدد برآمد موضوع مبادله سوخت را به صورت توافق با مقام های این دو کشور مطرح کند. این موضوع در مذاکرات بعدی ایران و پنج بعلاوه یک مطرح شد و در حالی که به نظر می رسید پیشنهاد مبادله سوخت مورد تایید دو طرف قرار گرفته است، مقام های عالی رتبه ایران در نهایت با اجرای آن موافقت نکردند.

احمدی نژاد در برابر انتقادات کسانی که می گفتند ممکن است کشورهای دیگر کیک زرد ایران را بگیرند و پس ندهند، گفته بود “خب پس ندهند دوباره می سازیم.”

از این تاریخ به نظر می رسد که احمدی نژاد دخالت چندانی در پرونده اتمی ندارد و تاکنون چند بار به صورت اشاره ای و تلویحی این موضوع را بیان کرده است.

پوریا عالمی و میلاد فدایی‌ اصل آزاد شدند

رادیو فردا: پوریا عالمی و میلاد فدایی اصل، دو تن دیگر از روزنامه‌نگارانی که در موج اخیر دستگیری اهالی مطبوعات بازداشت شده بودند، شامگاه چهارشنبه ۹ اسفند با قید وثیقه آزاد شدند.

میلاد فدایی اصل روزنامه نگار ۲۵ ساله پس از آزادی در آغوش همسرش

بنا بر گزارش‌های رسیده، پوریا عالمی، طنزنویس در روزنامه شرق که ۸ بهمن در پی حضور نیروهای امنیتی در دفتر این روزنامه بازداشت شده بود، با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

همچنین میلاد فدایی اصل دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایلنا که ۷ بهمن پس از خروج از محل کار خود بازداشت شده بود، با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

در موج اخیر دستگیری روزنامه‌نگاران، ۱۷ روزنامه نگار بازداشت شده‌اند. بیشتر دستگیری‌ها ۸ بهمن بود که نیروهای امنیتی در دفا‌تر روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار، آرمان و نشریه آسمان مراجعه کرده بودند، صورت گرفته است.

علاوه بر عالمی و فدایی اصل، تاکنون مطهره شفیعی، جواد دلیری، امیلی امرایی، ریحانه طباطبایی، اکبر منتجبی، نرگس جودکی، کیوان مهرگان، حسین یاغچی و علی دهقان روزنامه‌نگارانی هستند که پیش از این با قیدهای کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند.
اما سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، صبا آذرپیک، پژمان موسوی و احسان مازندرانی روزنامه‌نگارانی هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه مدعی شد که روزنامه‌نگاران بازداشت شده اعضای یک «شبکه رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند.

این وزارتخانه از احتمال آزادی گروهی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده و احضار و بازداشت گروهی دیگر از روزنامه‌نگاران در روز‌های آینده خبر داده بود.

پس از آن فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سازمان گزارشگران بدون مرز این بازداشت‌ها را محکوم کردند.

چهار تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای در ژنو از جمهوری اسلامی ایران خواستند فورا به «موج بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران» ‌ پایان دهد.

چاک هیگل وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا شد

رادیو فردا: سنای ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه، چاک هیگل را به عنوان وزیر جدید دفاع دولت باراک اوباما تایید کرد و این در حالی است که وی تنها با اختلاف ۱۷ رای توانست در این سمت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جلسه روز سه شنبه، ۵۸ سناتور رای موافق و ۴۱ سناتور نیز رای مخالف به آقای هیگل دادند که این مسئله در رابطه با رای اعتماد به یک وزیر دفاع ایالات متحده امری بی‌سابقه تلقی می‌شود به‌طوری که هیچ گاه آرا موافقان و مخالفان این‌قدر به هم نزدیک نبوده است.

چاک هیگل که پیش از این سناتور جمهوری‌خواه بوده است در این جلسه تنها توانست چهار تن از سناتورهای جمهوری‌خواه را قانع کند که همراه با دموکرات‌ها و مستقل‌ها به او رای اعتماد دهند.

با این حال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از این که گزینه پیشنهادی او توانست رای اعتماد سنا را بگیرد، ابراز خرسندی کرد.

آقای اوباما گفت: «من خرسندم که چاک همراه ما می‌ماند و این مسئله برای دفاع ملی ما حائز اهمیت است. ما دموکرات یا جمهوری‌خواه نیستیم. ما آمریکایی هستیم و بزرگ‌ترین مسئولیت ما حفظ امنیت مردم آمریکا است.»

پیش از این نامزدی چاک هیگل برای تصدی پست وزارت دفاع آمریکا انتقاد شدید جمهوری‌خواهان و فعالان سازمان‌های یهودی در آمریکا را برانگیخته بود. منتقدان اعتقاد دارند که آقای هیگل کارنامه خوبی در زمینه دفاع از منافع اسرائیل ندارد و نیز در برابر ایران موضع سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ نمی‌کند.

در این میان مقام‌های اسرائیل نیز ناخشنودی خود را از تصمیم اوباما اعلام کردند به‌طوری که رییس پارلمان اسرائیل، انتخاب چاک هیگل برای تصدی این پست را نگران‌کننده خواند.

با این حال هیگل در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود بارها تاکید کرد که در طول دو دوره نمایندگی خود در سنای آمریکا «حتی یک رای در مخالفت با منافع اسرائیل نداده است».

او همچنین درباره ایران اظهار داشت که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی آن به سلاح اتمی می‌کند و در این زمینه از هیچ گزینه‌ای چشم‌پوشی نخواهد کرد، حتی از اقدام نظامی.

اما علی‌رغم این گفته‌ها، جمهوری‌خواهان همچنان در دادن رای اعتماد به چاک هیگل تردید داشتند تا جایی که یک بار سنا جلسه رای‌گیری درباره وزارت او را به تعویق انداخت.

چاک هیگل ۶۶ ساله علاوه بر سابقه‌ای که در سنا دارد از نظامیان آمریکا در جنگ ویتنام بود.


قدرتمندترین زن مکزیک بازداشت شد

بی بی سی: خانم گوردیلو ۶۸ ساله است و ریاست بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اتحادیه در آمریکای لاتین را به عهده دارد

البا استر گوردیلو، رئیس اتحادیه قدرتمند معلمان مکزیک به اتهام فساد بازداشت شده است.

دادستانی مکزیک خانم گوردیلو را متهم کرده که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از منابع مالی این اتحادیه را به حساب‌های شخصی خود منتقل کرده و از این پول برای عمل جراحی پلاستیک و خریدن منزلی گران قیمت استفاده کرده است.

او قبلا این اتهامات را رد کرده است.

بازداشت رئیس اتحادیه معلمان مکزیک یک روز پس از آن صورت گرفت که انریکه پنیا نیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک لایحه اصلاحات آموزشی در کشور را که خانم گوردیلو با آن به شدت مخالفت کرده بود، امضاء کرد.

طبق اصلاحات به عمل آمده، معلمان مکزیکی از این پس به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اصلاحات انجام شده همچنین در صدد تغییر سیستم محل خدمت معلمان است که در حال حاضر موروثی است و می‌تواند به خرید و فروش گذاشته شود.

خبرنگار بی بی سی در مکزیک می‌گوید خانم گوردیلو، ریاست بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اتحادیه در آمریکای لاتین را به عهده دارد.

اتحادیه معلمان مکزیک یک و نیم میلیون نفر عضو دارد.