شهروند آرش عزیزی: وجود نُه نامزد که باخت بیشتر آن‌ها از همین ابتدا اظهر من الشمس است ظاهرا از بغرنجی ‌های اصلی انتخابات رهبر حزب لیبرال کانادا خواهد بود.

مارک گارنو، نماینده‌ ی مونترال، که می‌ گوید نظرسنجی ‌ها او را به همراه جاستین ترودو در صدر قرار داده‌ اند، از دیگر نماینده‌ ی مونترال و پسر نخست ‌وزیر افسانه‌ ای کانادا، پییر ترودو، دعوت کرد به مناظره‌ ی یک به یک با او خارج از چارچوب‌ های حزب بپردازد. جاستین ترودو اما به این دعوت پاسخ منفی داده است.

صبح دوشنبه‌ ی این هفته بود که گارنو در کنفرانس مطبوعاتی خود در اتاوا گفت ترودو باید «شجاعت اعتقاداتش» را داشته باشد و مستقیما با او مناظره کند.

جاستین ترودو

در فرمتِ مناظره ‌هایی که حزب لیبرال ترتیب داده جایی برای مناظره‌ های تک به تک طولانی در نظر گرفته نشده است. حزب می‌ کوشد به تمام ۹ نامزد موجود زمان مساوی دهد، با این‌که بسیاری از آن‌ها چهره ‌هایی ناشناخته هستند که کسی شانس چندانی برایشان قائل نیست.

گارنو شاکی است که تا به حال تنها سه دقیقه وقت مناظره‌ ی تن به تن با ترودو را داشته است. او در کنفرانس خبری خود گفت ترودو «محک نخورده» و پشت کمپین روابط عمومی خود قایم شده است.

نماینده ‌ی مونترال که به علت سابقه ‌اش به عنوان اولین فضانورد کانادایی از شهرتی بسیار برخوردار است، گفت: «وقت آن رسیده که جاستین پا پیش بگذارد و از افکارش دفاع کند چون اگر نمی ‌تواند این کار را در مقابل من و در اتاقی پر از لیبرال‌ ها انجام دهد، هرگز نخواهد توانست آن‌را در مقابل استفن هارپر انجام دهد.»

دقایقی از پایان صحبت گارنو نگذشته بود که ترودو در توئیترِ خود نوشت: «من به تمامی نامزدهای رهبری حزب احترام می‌ گذارم. در هالیفکس می ‌بینمت، مارک. شنیده ‌ام که مناظره‌ ی تن به تن هم هست ;)».

گارنو گفته بود متوجه این هست که اگر قرار باشد مناظره‌ ی تن به تنی صورت بگیرد باید خارج از چارچوب ‌های حزب لیبرال باشد. او گفت تصورش مناظره‌ ای به دعوت رسانه‌ ها و به مدیریت یکی از روزنامه ‌نگاران بوده است.

گارنو با یادآوری مناظره‌ های ریاست ‌جمهوری آمریکا که در آن اوباما و رامنی ساعت ‌ها به مناظره‌ ی تن به تن پرداختند گفت فرمتِ کنونی مناظره ‌های حزب لیبرال «فرصت محدودی»‌ در اختیار نامزدها می ‌گذارد.

مناظره‌ ی بعدی نامزدهای حزب یکشنبه‌ ی این هفته، ۳ مارس، در شهر شرقی هالیفکس صورت می‌گیرد. پس از آن یک مناظره‌ ی دیگر در روز ۲۳ مارس انجام می ‌شود. لیبرال ‌ها رهبر نهایی خود را در روز ۱۴ آوریل بر می‌گزینند.