شهروند ۱۲۲۴ ـ پنجشنبه  ۹ اپریل  ۲۰۰۹

هر ساله هزاران نفر در اثر عارضه های قلبی و مغزی جان می سپارند و گاهی این ناراحتی های عروقی سبب ناتوانی های جسمی می شود. بد نیست بدانیم هزینه های ناراحتی های قلبی و عروقی بیش از ۱۸ بیلیون دلار در سال گزارش شده و هر سال این رقم رو به افزایش است.

تقریبا یک نفر از ۴ نفر افراد بزرگسال کانادا، فشار خون بالا دارند و جالب تر اینکه بسیاری از مردم از این موضوع مطلع نیستند مگر اینکه تحت نظر دکتر و ویزیت های مرتب قرار بگیرند.

اگر ما نمی توانیم جلوی اتفاقات طبیعی و ناگهانی را بگیریم ولی می توانیم مقدماتی فراهم کنیم، تا در صورت چنین پیشامدهایی، خصوصا از نقطه نظر مالی بتوانیم با آن مقابله کنیم.

عاقبت اندیشی و به موقع عمل کردن و تصمیم گیریهای هر یک از ما درخصوص تهیه بیمه مناسب، بنابه نیاز و ریسک های موجود و همچنین پرداخت حق بیمه در حد توانمان، می تواند از نظر مالی تامین و پوشش دهنده نیازهای ما باشد. طبیعتا زندگی با انواع بیماریهای سخت و صعب العلاج می تواند به اندازه کافی پر از استرس و ناراحتی باشد و این ناراحتی نه تنها از نقطه نظر فیزیکی است، بلکه می تواند  از نقطه نظر مالی هم باشد. ما نمی توانیم به مردم کمک کنیم که هیچگاه بیمار نشوند، اما می توانیم آن زمان که مردم نیاز به پول دارند کمکشان کنیم.

یکی از این راهها، بیمه بیماریهای صعب العلاج است چرا که طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۱۰ از هر ۲ نفر ۱ نفر مبتلا به یکی از انواع بیماریهای سخت خواهد بود.

بیمه بیماریهای سخت، بیمه ای است که در صورت مشاهده بیماریهای سخت در فرد بیمه شده مبلغی پول به صورت یکجا و معاف از مالیات توسط شرکت بیمه پرداخت می شود.

مقدار مبلغ بیمه نامه بستگی به فرد متقاضی بیمه دارد که در زمان عقد قرارداد بیمه، قابل انتخاب و اختیار است. فاکتورهایی مثل سن، شرایط سلامتی، جنسیت و طول دوره قرارداد می تواند در نرخ بیمه نامه تاثیرگذار باشد.

ویژگی موجود دیگر (Return of Premium)  موجب می شود که در صورت عدم بروز بیماری، حق بیمه های پرداخت شده، قابل دریافت گردد.

۸۰ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می شوند به خاطر سکته قلبی است و همچنین ۲/۸۱ درصد افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، در مراحل اولیه قابل درمان هستند و این در حالی است که معالجه و پیشگیری به موقع می تواند تا حدود زیادی کمک کند و همچنان ما نیاز به پوشش مالی داریم.

مبلغ پرداخت بیمه می تواند بین ۲۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ دلار باشد. انواع بیماری سخت هم تا ۳۱ مورد دسته بندی شده و فرد در زمان عقد قرارداد می تواند بین  ۳ تا ۳۱ مورد را انتخاب کند.

این بیمه از نوزادان تا افراد سالخورده را در بر می گیرد و از آنجا که فاکتورهایی نظیر سن و سلامتی در این بیمه بسیار مهم است پس پیشنهاد می شود که افراد در زمان مناسب اقدام به تهیه این نوع بیمه کنند. از نکات  بسیار مهم بیمه بیماریهای سخت این است که فرد بیمه شده نیاز به پرداخت هزینه های بیمارستانی برای دریافت وجه این نوع بیمه را ندارد. فرد فقط ملزم به ارائه گزارش بیماری خود به شرکت بیمه است و بعد از آن، به صورت معاف از مالیات، مبلغ بیمه نامه را دریافت می کند. در نظر داشته باشید در کانادا ۶۷ درصد هزینه های پزشکی بیماریهای سخت، توسط فرد بیمار پرداخت می شود، چرا که دولت قادر به پرداخت کل هزینه ها نیست. پس درجه اهمیت داشتن این بیمه بسیار زیاد است.

این را به خاطر داشته باشید هر روزه در کانادا ۲۰۰ نفر به سکته قلبی، ۱۳۷ نفر به سکته مغزی و ۳۴۰ نفر به انواع سرطان ها دچار می شوند.

از آنجایی که نمی دانیم ما فردا در کدام گروه قرار خواهیم گرفت، بهتر است در نظر بگیریم چگونه می توانیم با وضعیت های غیرقابل پیش بینی برخورد کنیم.

خوانندگان گرامی شما می توانید در این زمینه تقاضای کتابچه اطلاعاتی رایگان کنید که برایتان پست خواهد شد.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com