در حاشیه گفتگوی تلویزیونی احمدی نژاد و پاسخ هایش به خبرنگار خبرگزاری “مهر”

شامگاه روز شنبه، پنجم اسفند، احمدی نژاد “مرتضی حیدری” خبرنگار واحد مرکزی خبر و همچنین خبرنگاران چند رسانه دیگر حکومتی همچون ایرنا، فارس و مهر را به نهاد ریاست جمهوری فراخوانده بود تا به اصطلاح جلسه ی پرسش و پاسخی ترتیب دهد و در مورد اوضاع و احوال جاری مملکت و نیز مشکلات و بحران های اقتصادی حکومت حرف بزند و با این حال، در ابتدای جلسه به خبرنگاران توصیه کرد که از طرح پرسش های چالش برانگیز خودداری کنند!

معصومه حاتم خانی، خبرنگار خبرگزاری مهر اما، این توصیه ی رئیس جمهور را جدی نگرفت و هر چند سئوالات تند و انتقادی اش، از جانب احمدی نژاد به “بیانیه سیاسی” تعبیر شد، ولی ماهیت پرسش هایی که مطرح ساخت و پاسخ های ضد و نقیض احمدی نژاد که آشکارا با دستپاچگی و دروغگویی و شیادی توأم بود، یک بار دیگر عمق ریاکاری نهفته در اظهارنظرهای مقامات حکومت و عجز و ناتوانی این ها را از پاسخگویی به خواسته ها و مطالبات بخش های مختلف جامعه، پیش روی مردم و جهانیان قرار داد. نشان داد که چقدر این مقامات در دروغگویی و وارونه کردن مسائل و مشکلاتی که بر گرده ی مردم تحمیل کرده اند، استادند و تا چه اندازه عقب مانده و ارتجاعی به مسائل دنیای امروز و اعتراضات و مطالبات مردم برخورد می کنند.

خامنه ای همه را جمع کرد تا به صلح و سازش برسند

پرسش های خبرنگار مهر و همچنین پاسخ های احمدی نژاد البته در ادامه از تلویزیون دولتی ایران قطع شد. مسئله ای که اعتراض مدیر کل امور رسانه ای رئیس جمهور را به دنبال آورد و به نوبه خود باز هم از بی برنامگی، دستپاچگی و ترس و وحشت مقامات حکایت داشت.

وحید شاکری مدیر کل امور رسانه ها طی گفتگویی ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما در قطع ناگهانی پخش زنده ی این جلسه اظهار داشت که “قطع پخش گفتگوی رئیس جمهور با رسانه ها، نقض غرض فلسفه شکل گیری این جلسه بود”! و پاسخ روابط عمومی صدا و سیما این که، “جزئیات مصاحبه و اتفاق های آن با دفتر ریاست جمهوری هماهنگ شده بود”.

معصومه حاتم خانی ــ که اشاره کوتاهی به سئوالات او و پاسخ های احمدی نژاد موضوع محوری این نوشته است ــ پرسش هایی را از احمدی نژاد مطرح ساخت که باید گفت پاسخ شان برای آن خبرنگار، مردمی که اسیر تصمیمات عجیب و غریب و غیرعلمی و عقب مانده این حکومت شده اند و همچنین برای خود مقاماتی که خوش دارند خودفریبی کنند، روشن است.

مدت هاست روشن شده است که این حکومت قادر به اداره ی انسانی و مدرن جامعه نیست و نه تنها این، بلکه مدت هاست که رژیم اسلامی با فقر و گرانی افسارگسیخته و سرکوب و کشتاری که می کند، خشم و نفرت مردم را از سیاست بازی هایش تلنبار کرده است.

خبرنگار خبرگزاری مهر در آن جلسه ی پرسش و پاسخ خطاب به احمدی نژاد گفت: “در ابتدای دولت فرمودید پول نفت را سر سفره های مردم می آورید در حالی که امروز شاهد این هستیم که ارزش پول و دارایی مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده است”. حاتم خانی ادامه داد: “مهمترین شعاری که شما دادید مبارزه با فساد اقتصادی بود و گفتید که می خواهید با فساد اکبر مبارزه کنید، حال آن که بزرگترین پرونده فساد اقتصادی یعنی همان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در دوران شما اتفاق افتاد”.

خبرنگار مهر با اشاره به تهدیدات و تخلفات و بی قانونی های دولت احمدی نژاد این سخن او را به یادش آورد که تحریم ها را کاغذ پاره دانسته بود، اما امروز همه مشکلات اقتصادی را گردن تحریم ها می اندازد و اضافه کرد: “مردم می گویند مشکل ما الآن معیشت و گرانی است، اما از طرفی می بینند که شما مراسمات و جشن های چند میلیاردی همچون جشن اخیر را در بندرعباس برگزار می کنید”.

حاتم خانی همچنین از طرح یارانه ها گفت و این که طبق نظرسنجی خودِ صدا و سیما ۸۰ درصد مردم پول یارانه ها را نمی خواهند و خواستار بازگشت قیمت ها به گذشته هستند.

رئیس جمهور اما با حیله گری و تهدید غیرمستقیم، پرسش های خبرنگار مهر را بیانیه سیاسی خواند و تلاش کرد دست پیش بگیرد تا پس نیفتد!

احمدی نژاد از بزرگ منشی و تحمل دولت و رئیس جمهور گفت و این که چطور همه در مقابل او آزادند انتقاداتشان را بیان کنند و با تأکید اضافه کرد:”ایرادی هم ندارد”!

رئیس جمهور به یک باره تمامی فقر و گرسنگی و درماندگی مردم و بحران های غیرقابل حل رژیم اسلامی را کنار نهاد و گفت “وضعیت اقتصادی کشور بسیار خوب است و اگر هم تورمی هست همه مردم متضرر نشده اند و فقط آن بخشی که درآمد ثابت داشته ضرر کرده است”!

احمدی نژاد به شکلی شیادانه و بزدلانه که شیوه ی مرسوم و بیشتر از سی ساله ی حاکمان مذهبی در تحمیق و تحریف مردم است، مشکلات اقتصادی کمرشکن مردم را تا سطح بسیار نازلی پایین آورده و می گوید هر چند این جمله را که دولت نفت را سر سفره های مردم می برد، او نگفته است اما، با این حال دولت آن را عملی کرده است و برای نشان دادن این که از اقتصاد هم سر درمی آورد، به جمع بندی اقتصادی پرداخت!

او گفت: “دولت نفت را سر سفره های مردم آورد. چرا نیاورد؟ این که می گویید پول مردم یک سوم شده، در جیب چه کسی رفته است؟ پس یک عده پولدارتر شده اند…”. “تمام شاخص ها و اندازه گیری هایی که تمام نهادها و حتی مخالفان دولت تهیه کرده اند، می گویند فاصله طبقاتی کم شده است. این یعنی چه؟ یعنی رفته سر سفره مردم”!

احمدی نژاد همچنین از اختلاس سه هزار میلیاردی گفت و این که این دزدی کلان ربطی به دولت ندارد و اضافه کرد: “در دوره ما ۵ جنگ هم در دنیا اتفاق افتاده! ارتباطش به دولت مهم است… زلزله هم می آید و ممکن است یک عده هم یکدیگر را بکشند، ارتباطش با دولت مهم است”!

باید گفت پاسخ های احمدی نژاد باز هم نشاندهنده ناکارآمدی و ناتوانی ساز و کار سیاسی ــ اقتصادی مقامات مذهبی در پاسخگویی به خواسته ها و مطالبات برحقی است که بیشتر از سی سال است تحت حاکمیت عقب مانده ترین و ضد انسانی ترین قوانین نادیده گرفته شده اند و در عین حال، نشانی روشن است از جهل و عقب ماندگی این مقامات و فرسنگ ها فاصله ای که با مقتضیات دنیای مدرن دارند.

آن مصاحبه تلویزیونی همانطور که مدیر کل امور رسانه های احمدی نژاد می گوید نقض غرض، فلسفه ی شکل گیری آن بود. اساسا مدت هاست هر مراسم و اظهارنظر حکومتیان به ضد خودشان تبدیل می شود و تصمیمات ارتجاعی شان آنها را از چاله ای به چاهی دیگر می اندازد!

رژیم اسلامی در میان دردسرها و بن بست های هر روزه اش گرفتار آمده و به همین دلیل است که احمدی نژاد این چرندیات را تحویل مردم می دهد.

احمدی نژاد این روزها فقط به بی آبرو کردن خودش، دار و دسته اش و تمام باندهای حکومت اسلامی و کل دم و دستگاهی مشغول است که بیشتر از سی سال است دارد دزدی می کند و سرکوب و کشتار و شکنجه به راه انداخته است.

احمدی نژاد دارد استیصال و ریاکاری و به بن بست رسیدن کلیت ساختار جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد. او دارد واکنش حکومت اسلامی را مخابره می کند به سیل بنیان کن خواسته ها و مطالباتی که به درگاه مقامات اسلامی نشت کرده و آنها را به طنازی و رقص واداشته است!