هنر آشپزی  (کیترینگ باران )

این هفته به دلیل نزدیک شدن به شب سال نو سبزی پلو و ماهی سفید را برای شما در نظر گرفته ایم. این غذا یکی از سنتی ترین غذاهای نوروز نزد ایرانیان است. چرا که در سنت ایرانی همواره خانواده ها شب سال کهنه را با سبزی پلو با ماهی سفید و کوکو به پایان می رسانند که این غذا سمبل سلامتی و سبزی و خرمی و برکت می باشد.

نکات لازم برای شناسایی ماهی تازه:

۱- فلس های ماهی باید تازه، زنده، درخشان و محکم به بدن متصل باشد.

۲- چشم های ماهی باید شفاف و برجسته باشد.

۳-هرگاه با انگشت روی بدن ماهی فشار وارد کنیم اثر فشار انگشت باید زود از بین برود.

۴- اگر زیر گوش های ماهی تازه را نگاه کنیم باید قرمز شفاف باشد، در حالی که زیر گوش ماهی کهنه قرمز کبود (خونمرده مانند) است و بوی زننده دارد.

۵- ماهی تازه را اگر از کمر در دست بگیریم سر و دم آن نباید پایین بیفتد بلکه شقی گوشت باید با کمی انعطاف پذیری و حالت ارتجاعی در دست لمس بشود.

۶- شکم ماهی کهنه شل، وارفته، کمی متورم و مخرجش بیرون زده است.

طرز تهیه:

فلس های ماهی را با کارد می گیریم یا ماهی را پوست می کنیم. بعد سر و دم ماهی را جدا می سازیم و از طول ماهی را ۳ تا ۴ قسمت می کنیم، بعد هر قطعه از ماهی را از وسط دو نیم کرده و استخوان ستون فقرات را در می آوریم. آنگاه ماهی را شسته و خشک می کنیم، کمی نمک و فلفل به گوشت ماهی زده یک ساعت می گذاریم ماهی بماند تا نمک جذب گوشت شود. سپس کمی زعفران  را در آب حل کرده به طوری که غلیظ باشد، با قلم مو سطح گوشت ماهی را آغشته به زعفران کرده و در روغن داغ سرخ می کنیم، تا سطح آن طلایی شود. قطعات ماهی را در دیس چیده و اطراف آن را با حلقه های لیمو ترش و جعفری تزیین می کنیم.

سبزی پلو 

مواد لازم:

سبزی پلو (تره، جعفری،گشنیز، شوید،کمی شنبلیله و سیر تازه) ۷۰۰ گرم

برنج  ۶ پیمانه

روغن  ۱۵۰ گرم

نمک به مقدار کافی

زعفران ۱/۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه:

برنج را مطابق دستور گذشته خیس کرده، آب را جوش آورده، برنج را در آب جوش ریخته می جوشانیم، وقتی برنج آماده شد در آبکش ریخته و مقداری آب نیمه گرم روی آن داده تا شوری  اضافی آن گرفته شود. ته قابلمه را مقداری روغن ریخته یکی دو کفگیر برنج می ریزیم و رویش  سبزی را که از قبل شسته و خرد  کرده ایم  می پاشیم و مخلوط می کنیم به همین ترتیب بقیه برنج را روی آن می ریزیم، اطراف برنج را  به شکل مخروط جمع کرده روی حرارت قرار می دهیم،کمی آب گرم در چهار گوشه ظرف ریخته و نیمی از روغن را روی برنج می دهیم سپس دم کنی روی در قابلمه قرار داده با حرارت ملایم حدود یک ساعت دم می کنیم. وقتی برنج پخته شد آن را در دیس کشیده و مقداری برنج را با زعفران حل شده مخلوط کرده و کمی روغن داغ کرده روی سطح آن می دهیم و به همراه ماهی سفید نوش جان کنید.

با آرزوی سلامتی برای شما در سال جدید

www.barancatering.ca