تغذیه و بهداشت خانواده

 

ویتامین های مصنوعی که در بازار به فروش می رسند به صورت علمی و بهداشتی استانداردی ندارند و هر کمپانی روش مخصوصی در تهیه و به بازار آوردن آنها دارد. بسیاری از آنها حاوی مقدار زیادی مواد افزاینده هستند که رنگ های مصنوعی، مواد شیمیایی برای فرم گرفتن داروها مانند کپسول ها و غیره و مواد دیگری جهت افزایش حجم از این دسته هستند. بسیاری از کمپانی های کوچک داروسازی یا افرادی که با دست و با روش بسیار قدیمی ویتامین مصنوعی درست می کنند روی برچسب های محصولات خود ترکیبات موجود در ویتامین ها را نمی نویسند. در این صورت به طور کلی از خرید و مصرف آنها باید دوری کرد. در ضمن اگر برچسب های کمپانی های معروف مواد زیر را به ویتامین ها اضافه کرده اند از خرید و مصرف آن ها دوری کنید.

مولتی ویتامین های رنگارنگ

ـ ویتامین ها باید از منابع طبیعی مانند سبزی و میوه و برگ و گل و ریشه و دانه گیاهان تهیه و به صورت بسیار دقیقی مخلوط و تهیه شوند. اگر در آنها مواد مصنوعی مانند رنگ ها و اسانس ها و مواد شیمیایی به کار رفته باشد نه تنها برای بدن مفید نیست، بلکه مانند سم به تدریج اعضاء بدن را بیمار و فلج می کنند. به هیچ عنوان نباید چنین دسته از ویتامین ها را مصرف کرد.

ـ Magnesium Stearate (MS) ماده شیمیایی است که در تهیه ویتامین ها از آن استفاده می شود. در درازمدت MS سبب جلوگیری جذب مواد در بدن می گردد. با وجودی که این افزاینده مضر اسم منیزیوم را همراه دارد یک ماده شیمیایی است که خواص منیزیوم مورد بحث را ندارد. پس ویتامین هایی که با چنین ماده شیمیایی آلوده باشند قابل مصرف نخواهند بود.

ـ Titanium Dioxide ماده شیمیایی غیرضروری است که به خاطر رنگ آن در تهیه ویتامین ها استفاده می شود. مصرف زیاد آن سبب بروز ناهنجاری هایی در سیستم ایمنی بدن و سرطان و بیماری های مزمن دیگر می گردد. غیر از صدمه غیرقابل جبران به بدن این ماده شیمیایی هیچ خاصیت شناخته شده ای ندارد و برای بدن مضر است. سازمان بهداشت جهانی در دپارتمان سرطان این ماده را سرطان زا شناخته. متاسفانه بعضی از کمپانی های دارویی بزرگ در صنعت داروسازی از این ماده استفاده می کنند. یکی از لابراتوارهای مهم دارویی که از ذکر نامش خودداری می کنم در مولتی ویتامین خود مقداری رنگ شیمیایی آبی،  پودر آلومینیوم، رنگ قرمز شیمیایی و غیره اضافه می نماید که سموم خطرناکی هستند و مخصوصاً مصرف آن در کودکان بسیار خطرناک شناخته شده است.

ـ GMO یا مواد غذایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند یکی دیگر از موادی هستند که در ترکیبات مولتی ویتامین به کار می روند. این دسته از مواد غذایی در بررسی های مختلف زیانبار بودن خود را نشان داده ند و متاسفانه در حال حاضر قسمت اعظم غذاهای از پیش تهیه شده در بازارها مخصوصاً در جهان سوم را تشکیل می دهند. پس اگر GMO در ترکیبات ویتامین ها به کار رفته اند نباید آن محصول را مصرف کرد.

ـ مصرف چسب های مختلف برای فرم دادن به کپسول ها و از هم پاشیده نشدن، ترکیبات سیلیکان پودر تالک مخصوص و ده ها نوع از افزاینده هایی که برای بدن مضر می باشد و در صنعت داروسازی برای زیبایی ظاهری قرص ها و کپسول ها و رنگ و بوی مخصوص از آنها استفاده می کنند، موجب آلرژی، ناهنجاری های دستگاه گوارش و ده ها نوع عوارض می شود. متاسفانه مسئولان بهداشت قدرت کنترل و جلوگیری از مصرف این دسته از مواد غیر خوراکی را در ساختن داروها ندارند و معلوم نیست تا کی این بی بندوباری ادامه خواهد یافت. بارها در این صفحه اشاره کرده ام که من به طور کلی مصرف مولتی ویتامین ها یا ویتامین های مصنوعی را توصیه نمی کنم. یک بررسی بزرگ بر روی مصرف ویتامین های مصنوعی نشان می دهد که نه تنها مصرف ویتامین های مصنوعی برای بدن مفید نیستند، بلکه زیانبار می باشند. فقط چند گروه می توانند به مدت کوتاه از ویتامین های مصنوعی استفاده کنند (ناچاراً) که عبارتند از افراد خیلی مسن که قدرت و توانایی غذا خوردن ندارند. افرادی که به هر دلیلی قادر نیستند اندازه کافی ویتامین از غذا دریافت کنند و یا به بیماری هایی دچار هستند که باید مقدار ویتامین بدنشان تامین گردد. کسی که قادر است غذایی متنوع بخورد هیچ نیازی به مصرف ویتامین مصنوعی ندارد.

آیا می دانستید که:

ـ مصرف سرانه سالیانه ماست در کانادا حدود پنج لیتر است و در دو دهه گذشته میزان آن تغییر نکرده.

ـ در آمریکای شمالی میزان مصرف سالیانه قند و شکر ۵۶ پاند است.

ـ بزرگ ترین مصرف کننده آبجو مردم چک هستند و میزان مصرف سرانه سالیانه آن حدود ۱۳۲ لیتر است. در بین کشورهای دنیا که آماری در این مورد وجود دارد کشورهای سریلانکا و هند کمترین مقدار مصرف کننده آبجو می باشند و میزان مصرف سرانه سالیانه آنها حدود ۲ لیتر است.

ـ طبق آمار جدید مردم یونان بیشترین رقم سیگار را مصرف می کنند و میزان مصرف سرانه سالیانه آن حدود ۳۰۱۷ نخ سیگار است. در میان کشورهای دنیا اتیوپی کشوری است که میزان مصرف سالیانه سیگار مردم آن حدود ۵۲ نخ می باشد. البته نباید فراموش کرد این رقم مصرف سرانه سالیانه را نشان می دهد ولی از نظر کل جمعیت کشور چین از نظر مصرف سیگار در صدر جدول قرار دارد.

توت ها از بروز سکته قلبی جلوگیری می کنند

انواع توت ها یا Berries از دسته میوه جاتی هستند که مطالعات زیادی بر روی آنها از نظر سلامتی و پیشگیری و درمان بیماری ها به عمل آمده. در یک بررسی علمی جدید تعداد ۹۴۰۰۰ پرستار زن جوان و میانسال آمریکایی به مدت ۱۸ سال پیگیری شده و در سال یک بار به دقت چند و چون مصرف غذا مخصوصاً توت ها از آنها پرسش هایی به عمل آمده. در این مدت ۱۸ سال تعداد ۴۰۵ نفر از آنها دچار سکته قلبی گردیدند. وقتی عادات غذایی و به طورکلی مقدار مصرف توت ها بررسی و تجزیه و تحلیل شد معلوم گردید که مصرف توت ها در آنها ۳۲ درصد کمتر از دیگران بود که به سکته قلبی دچار نشده اند. و در این مطالعه علمی البته روش زندگی افراد تحت مطالعه مانند مصرف الکل و سیگار و ورزش و وزن بدن و غیره نیز به دقت بررسی گردیده تا اثر مخصوص توت ها بهتر مشخص شود. این بررسی ثابت می کند که مصرف توت ها شاید به علت ویتامین ها و وجود انتو سیانین و فلاوونوئید که رنگ قرمز و یا تیره مخصوص به توت ها می دهند باشد. این مواد در بسیاری از میوه جات خوش رنگ پر رنگ وجود دارند. اگر چه در این بررسی فقط زنان تحت مطالعه قرار گرفته اند محققان این بررسی باور دارند که اثر توت ها در پیشگیری سکته قلبی مردان نیز موثر هستند.

آمار سخن می گوید

در حال حاضر حدود ۸۷۰ میلیون نفر در دنیا غذای کافی ندارند و ۹۸ درصد از این دسته از مردم دنیا در کشورهای جهان سوم و در حال رشد زندگی می کنند. به طور کلی بیشتر از نصف جمعیت دنیا زن هستند و متاسفانه ۶۰ درصد جمع کل افراد گرسنه را زنان تشکیل می دهند زیرا یک مادر سهم ناچیز غذای روزانه خود را صرف تغذیه افراد خانواده مخصوصاً کودکان می کند و خود از گرسنگی رنج می برد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com