لورن بوت، مدافع حقوق بشر و خواهر زن تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، گفته است که به او اجازه داده نشده است نوار غزه را ترک کند.


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: لورن بوت، مدافع حقوق بشر و خواهر زن تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، گفته است که به او اجازه داده نشده است نوار غزه را ترک کند.

بوت بیش از یک هفته پیش (۲۳ اگوست)، به همراه تعداد دیگری از فعالان حقوق بشر و صلح سوار بر دو کشتی از قبرس وارد غزه شده است. هدف از سفر این گروه صلح جلب توجه جهانیان به پیامدهای محاصره اقتصادی اسرائیل علیه غزه بوده است.

لورن بوت و بسیاری از اعضای این گروه در غزه مانده اند و کشتی ها به قبرس بازگشته اند.

بوت می گوید که یک بار در گذرگاه ارض توسط اسرائیلی ها و دو بار توسط مقامات مصر در گذرگاه رفح از خروج او جلوگیری شده است.

تونی بلر، اکنون به عنوان نماینده ویژه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه در منطقه بسر می برد و با مقامات ارشد اسرائیلی ملاقات و گفتگو داشته است.

وایر دیویس، گزارشگر بی بی سی می گوید که لورن بوت پیش از این مایه خجالت نخست وزیر سابق بریتانیا بوده است چون به طور علنی او را به خاطر سیاست های خارجی اش مورد انتقاد قرار داده است.

کنسولگری بریتانیا در بیت المقدس می گوید که با اتباع بریتانیایی در غزه ارتباط نزدیک دارد و حمایت مناسب در اختیار آنها قرار داده است اما دفتر بلر هنوز اعلام نکرده که برای خارج شدن خانم بوت از غزه اقدامی کرده است یا نه.

هفته گذشته پلیس اسرائیل یک شهروند این کشور را که عضو همین گروه فعالان صلح است، بازداشت کرد.

جف هالپر، یک شهروند اسرائیلی متولد آمریکا نیز هنگامی که از گذرگاه ارض وارد اسرائیل شد از سوی پلیس بازداشت شد.

او متهم به نقض قوانین اسرائیل شده است. طبق این قوانین شهروندان اسرائیل حق سفر به نوار غزه را ندارند.

اسرائیل از ماه جون ۲۰۰۷ هنگامی که حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفت، این منطقه را تحت محاصره قرار داد.

از آن زمان اسرائیل تنها اجازه ورود اندکی کمک های امدادی به منطقه را داده است. این اقدام به منظور وارد کردن فشار بر حماس برای متوقف کردن شلیک راکت به خاک اسرائیل انجام شده است.

مسدود شدن مرزهای غزه توسط اسرائیل و مصر به معنای آن است که تنها تعداد کمی از مردم توانستند از منطقه خارج شوند.

ورود دو کشتی بین‌المللی حامل بیش از چهل فعال صلح به غزه طی چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

۴۶ مدافع حقوق بشر، که تعداد زیادی بریتانیایی، یک نجات یافته هولوکاست و یک خواهر روحانی کاتولیک ۸۱ ساله از اعضای این گروهند با دو کشتی چوبی مسافت ۲۴۱ مایل بین قبرس و غزه را طی کرده اند.

در ماه مارچ امسال هشت گروه مدافع حقوق بشر در بریتانیا گفتند که ساکنان غزه با بدترین شرایط انسانی از زمان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به این سو، مواجه هستند.