شهروند ۱۲۳۱  پنجشنبه ۲۸ می  ۲۰۰۹

علت نوشتن این مقاله به آن جهت است که اخیرا شاهد مواردی بودم که متاسفانه تنی چند از هموطنان ایرانی به جهت عدم اطلاع از شرایط نقل و انتقال مسکن در انتاریو متحمل خسارات جبران ناپذیری شده اند، چرا که قادر نبودند در روز کلوزینگ بیمه نامه لازمه را به وکیل خود برسانند و از این رو قرارداد دچار وقفه شده و مجبور به پرداخت جرایم پیش بینی شده گردیدند.

قطعا میدانید که یکی از اسنادی که در روز کلوزینگ برای انتقال خانه از فروشنده به خریدار لازم است بیمه نامه خانه است و دلیلش هم کاملا روشن است، چرا که بانک یا هر موسسه مالی که به خریدار وام داده است میخواهد وثیقه خود را در مقابل خطرات مختلف بیمه نماید تا در صورت تحقق هر خطری بتواند به پولی که به خریدار وام داده است برسد، چون خانه آتش گرفته یا سیل زده که به عنوان وثیقه برداشته قابلیت نقدینگیش کم شده و تنها منبعی که امکان بازپرداخت وام را به بانک یا موسسه مالی مربوطه دارد شرکت بیمه است.

پس اگر در روز کلوزینگ بیمه خانه نداشته باشید امکان عقد قرارداد میسر نشده و متحمل پرداخت مبلغ جریمه میشوید که بایستی از منابع مالی خودتان پرداخت شود و در بعضی مواقع این مبلغ بالغ بر ۲۰ یا ۳۰ هزار دلار هم میشود.

برای اجتناب از این مسئله ابتدا بایستی طرفهای درگیر در یک معامله مسکن را شناخت:

۱ـ خریدار و فروشنده

۲ـ موسسه مالی یا بانک وام دهنده

۳ـ وکیل خریدار و فروشنده

۴ـ شرکت بیمه و بروکر و نماینده بیمه

۵ـ نماینده و مشاور خریدار در امور مسکن

اگر هر یک از افراد یاد شده در این معامله به حدود وظایف و مسئولیتهای خود آشنا باشند قطعاً هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و این مسئله در سایه یک چیز میسر است و آن لایسنس بودن هر یک از گروه های درگیر در این معامله است چرا که در دوره های گذرانده شده و در سمینارهای دوره ای برای هر گروه موارد حقوقی و بیزینسی هر طرف مطرح شده و همگان بر وظایف محوله اشراف دارند. حال اگر چنین نباشد و بروکر بیمه یا مشاور مسکن لایسنس نباشند مشکل از اینجا شروع میشود چرا که مراحل قانونی و حقوقی و قراردادی را به درستی تشخیص نداده و قادر نیستند در زنجیره اجرایی با همدیگر به خوبی عمل کنند.

در ثانی همه افراد یاد شده بایستی بیمه نامه خطا و غفلت داشته باشند تا در صورت وارد کردن خسارتی به خریدار یا فروشنده از محل آن خسارت جبران شود، حال آنکه کسی که لایسنس نباشد بیمه نامه هم ندارد. پس در صورت وارد آمدن هر خطا و غفلتی از طرف هر کس باز خریدار مسئول پرداخت خسارت میشود. پس اولویت را به خانه مورد علاقه ندهید، چرا که اگر طرفهای شما لایسنس فعالیت مربوطه را نداشته باشند آن خانه رویایی یک شبه محو و آرزوهای چندین و چند ساله هم نابود میشود.

مرحله بعدی اطلاعات لازمی است که بایستی از طرف نماینده و مشاور مسکن تهیه و به خریدار یا بروکر بیمه داده شود تا امکان مهیا شدن بیمه نامه عملی گردد.

در این پروسه خریدار نقش تعیین کننده دارد به این معنی که برای همه بایستی روشن کند که کسی در این زنجیره معاملاتی قرار نیست به کس دیگر تحمیل شود و اگر بروکر بیمه به نیابت از خریدار خانه اطلاعاتی را از نماینده و مشاور مسکن طلب کرد در جهت سهولت انجام کار بوده و چون تهیه بیمه نامه خانه از ضروریات است بایستی نماینده و مشاور مسکن هر چه سریعتر آن موارد را تهیه و برای بروکر بیمه یا خریدار خانه ارسال کند.

اطلاعات مهمی که برای خرید بیمه نامه ضروری است را به قرار ذیل باستحضار میرساند:

۱ـ نام کامل خریدار یا خریداران خانه به انضمام سال تولد و مشخصات مندرج در گواهینامه رانندگی

۲ـ نشانی کامل خانه

۳ـ روز کلوزینگ(تاریخ شروع بیمه نامه)

۴ـ سابقه بیمه ای قبلی در آپارتمان یا خانه قبلی

۵ـ نوع خانه و عمر آن

۶ـ مشخصات کامل خانه شامل سال ساخت، مصالح به کار رفته، تعداد اتاق خوابها و حمام و دستشویی /شومینه و نوع گاراژ/ قیمت اموال بیرون خانه شامل درختان/استخر و کف و سقف و دیوارها و نوع پنجره ها و درها

۷ـ  انواع و تعداد وسایل اطفاء حریق و هشدار دهنده ها برای دود و گازهای مضر

۸ ـ فاصله تا ایستگاه آتش نشانی و شیر آب آتش نشانی محل اقامت

۹ـ  قیمت وسایل خانه

۱۰ـ قیمت اشیاء گرانبها در خانه شامل طلا و جواهر و دوربین یا کامپیوتر خاص

۱۱ـ وسایل هشدار دهنده برای دزدی

۱۲ـ نوع وسایل گرمایی خانه/نوع برق و وضعیت برقکشی/لوله کشی و نوع آن/نوع فرنس و سوخت

۱۳ـ تعداد افراد داخل خانه و وجود یا عدم وجود مستاجر در خانه

۱۴-ـ نام و نشانی بانک یا موسسه مالی که اقدام به وام دهی نموده(برای ارسال نسخه ای از بیمه نامه برای ایشان)


 

با تهیه این اطلاعات بروکر بیمه قادر خواهد بود در عرض حداکثر چند روز بهترین نرخ بیمه که منطبق با نیاز بیمه ای خریدار خانه باشد را از بازار تهیه و اقدام به خرید بیمه نامه نماید.

اگر فکر خرید خانه دارید حتما به نحوی عمل کنید که یک هفته قبل از روز کلوزینگ بیمه را خریده و با آسایش خاطر به دفتر وکیل خود بروید. 


 


 

فرهاد فرسادی ـ کارشناس ارشد بیمه


 

farsadi@cirmco.com