شهروند- آرش عزیزی: حزب لیبرال کبک که در حال حاضر حزب اپوزیسیون رسمی در این استان است، یکشنبه‌ ی گذشته رهبر جدید خود را انتخاب کرد.

به گزارش تورنتو استار از وردونِ کبک، فیلیپ کولیار، جراح مغز و اعصاب و وزیر سابق بهداشت کبک، در حالی موفق به کسب ۵/۵۸ درصد (۲۳۷۸ رای)‌ شد که خود هنوز در مجلس ملی کرسی ندارد.

کولیار اکنون باید در حالی اداره‌ ی نیروهای لیبرال در مجلس ملی کبک را به عهده بگیرد که با توجه به اقلیتی بودن دولت حزب کبک، هر لحظه امکان ورود به انتخابات هست.

اما این نگرانی ‌های بلافاصله ‌ی استراتژیک باعث نشده کولیار مسائل درازمدت و همیشه جنجالی استان کبک را فراموش کند. او در سخنرانی خود در کنوانسیون حزب تاکید کرد که خواهد کوشید این استان را به قانون اساسی کانادا اضافه کند.

وقتی قانون اساسی کانادا در اوایل دهه ‌ی ۸۰ به همت پیر الیوت ترودو، نخست ‌وزیر وقت کانادا، تصویب شد، کبک به رهبری رنه لوسک، اولین نخست ‌وزیر جدایی‌ طلب استان، تنها استانی بود که امضای خود را پای این قانون، که بخش اعظم آن شامل «منشور حقوق و آزادی ‌ها» می‌ شود، نگذاشت. پس از آن دو تلاش عمده در این راه در زمان نخست ‌وزیری برایان مالرونی (مذاکرات میچ ‌لیک و شارلوت ‌تاون)‌ ناکام ماند.

رهبر جدید لیبرال های کبک

کولیار گفت: «من می ‌خواهم این مساله که این قدر بین ما شکاف انداخته حل شود و به شیوه ‌ای، که ما را حول ارزش ‌هایمان و هویت مشترک‌ مان گرد هم آورد.»

از دیگر بحران‌ های اصلی پیش روی کولیار برخورد او با نتایج کمیسیون‌ تحقیقاتی کبک در مورد فساد مالی در این استان خواهد بود. نتایج تحقیقات این نهاد خبر از درگیری عمده‌ ی حزب لیبرال در این فساد می ‌دهد. حتی خود کولیار نیز چندین هفته است به خاطر روابطش با یکی از متهمین این پرونده مورد انتقاد قرار گرفته است.

رهبر جدیدِ اپوزیسیون رسمی استان در ضمن وعده داد حزبش را از نظر اخلاقی بازسازی می‌ کند و در صورت رسیدن به نخست ‌وزیری دست به اصلاحات مالی در دولت بزند. یکی از پیشنهادهای او برای کسب اطمینان از شفافیت مالی در سیاست استانی، نهاد مستقلی است که پیش از هر انتخابات کارنامه ‌ی کبک در این زمینه را نزد رای ‌دهندگان برشمرد.

حزب لیبرال پس از شکست در انتخابات قبلی و استعفای ژان شاره، که ۹ سال با پرچم این حزب دفتر نخست ‌وزیری را اشغال کرده بود، عازم انتخاب رهبر جدید شد. علاوه بر بالا گرفتن افتضاح فساد مالی در صنعت ساخت و ساز کبک، جنبش توده ‌ای دانشجویان علیه افزایش شهریه‌ ها از دلایلی بود که به انتخابات و سقوط شاره انجامید. شاره، که در انتخابات قبلی حتی کرسی خود در شربروک را هم از دست داد، در روز اول کنوانسیون حزب سخنرانی کرد و گفت از رفتاری که با دانشجویان کرده (از جمله وضع ممنوعیت‌ های شدید بر تظاهرات) خرسند است و آن‌‌ را کار درستی می‌ داند. بخش اعظم روز اول کنفرانس به بزرگداشت از شاره اختصاص یافته بود.