بخش دوم و پایانی

در خصوص سرمایه گذاری روی مستغلات، “املاک تجاری” (Commercial Properties) هم از نظر حجم و هم به لحاظ اهمیت در مقایسه با دیگر زمینه ها از جایگاه اول برخوردار است. املاک تجاری به شکل های مختلف وجود دارند که ممکن است با ساختمان و یا بدون ساختمان باشند. مراکز بزرگ و کوچک عمده فروشی و خرده فروشی مانند مال ها و پلازاها، ساختمان های اداری و دفتری و پزشکی، مجتمع های صنعتی و تولیدی و تعمیراتی، مراکز تفریحی و ورزشی و ده ها مثال دیگر در این ردیف از نمونه های املاک تجاری به حساب می آیند. سرمایه گذاری روی املاک تجاری از جمله به دلیل ماهیت ویژه اجاره داری مرسوم در این بخش، مطلوب ترین نوع سرمایه گذاری روی مستغلات در بلند مدت به حساب می آید. به طور سنتی و عمده، املاک تجاری  قلمرو فعالیت و عملیات سرمایه گذاران بزرگ است که در قالب نهادها، آژانس ها و شرکتهای بزرگ سازمان یافته اند. در این میان  گروه های کوچکتر و افراد فراون نیز وجود دارند  که در این بخش کاملا موفق عمل می کنند.

ارزش معاملاتی یک ملک تجاری که به منظور سرمایه گذاری خریداری می شود  در درجه ی اول به میزان درآمدی بستگی دارد که از محل اجاره دادن آن حاصل میشود. میزان درآمد از یک ملک  تجاری به طور مستقیم تابع اجاره بهای قابل دریافت به ازاء هر فوت مربع از مساحت قابل اجاره دادن آن از یک طرف و مدت خالی ماندن آن در فاصله های بین هر بار اجاره رفتن از طرف دیگر است. دوره اجاره ی املاک تجاری در مقایسه با املاک مسکونی عموما بلندتر است و با اجاره دادن آن یک جریان نقدینگی مستمر و پایدار برای سرمایه گذار ایجاد می شود و سالها ادامه می یابد. علاوه براین،  چون که بیشتر املاک تجاری سرمایه گذاری از واحدهای مستقل متعدد تشکیل می یابند و معمولا هر یک از واحدها  طی قراردادهای جداگانه به افراد مختلف اجاره داده می شوند، جریان کل اجاره بهای آن در طول زمان کمتر دستخوش نوسانات شدید حاصل از جا به جایی مستاجرها می شود.

گفتنی است که مقررات ناظر بر اعطای وام جهت خرید املاک تجاری متفاوت از این مقررات در خصوص املاک مسکونی است. اخذ وام برای خرید املاک تجاری معمولا نیازمند حداقل سی درصد پیش پرداخت است و خریدار باید حاضر به قبول نرخ بهره ی بالاتر و دوره بازپرداخت  کوتاهتر در خصوص وام مربوطه باشد.

سرمایه گذاری روی زمین یکی دیگر از عرصه های فعالیت سودآور در بخش املاک است. در این خصوص می توان به خرید زمین های مناسب به قصد ایجاد زیرساخت های ضروری  و تفکیک آن به قطعات کوچکتر، خرید زمین های دارای کاربری مشخص و کار روی آن به منظور ایجاد شرایط لازم برای تغییر کاربری موجود آن به کاربری مفیدتر، خرید زمین در حومه ی شهرهای در حال توسعه و نگهداری آن برای سال های طولانی و خرید زمین های آلوده به منظور پاکسازی و بازفروش اشاره نمود. برای موفقیت در سرمایه گذاری روی هر یک از این زمینه ها، مانند سرمایه گذاری در هر زمینه ی دیگر اطلاعات، دانش، تجربه و توان مالی و مدیریتی فرد سرمایه گذار اهمیت فوق العاده دارد.

سرمایه گذاری در برخی از شرکت های سهامی قسمی دیگر از سرمایه گذاری روی املاک است. بعضی از افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در بخش املاک هستند ولی از توان مالی چندانی برخوردار نمی باشند سهام پروژه های سرمایه گذاری و شرکت های سهامی فعال در زمینه املاک را خریداری می کنند. خرید سهام این شرکت ها سرمایه گذاری غیرمستقیم در املاک به حساب می آید. در این وضعیت  فرد سرمایه گذار کنترل مستقیم روی ملک سرمایه گذاری شده ندارد. از این نظر لازم است پیش از اقدام به خرید سهام این شرکت ها، با طرز کار و حوزه های فعالیت آنها آشنا شد و سابقه ی کار و بیلان عملکرد آنها را مورد بررسی دقیق قرار داد.

پرسشها و نظرات خود را از طریق ایمیل آدرس زیر با ما در میان بگذارد.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com

www.ArvinAryafar.com