شهروند ۱۲۳۲  پنجشنبه ۴ جون  ۲۰۰۹

فیزیوتراپی حیطه ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بعضی از بیماریها، درمان و توان بخشی و بالا بردن سطح سلامت می باشد. واژه فیزیوتراپی از فیزیو= بدن + تراپی = درمان، به معنای ترکیبی درمان بدن ساخته شده است. اکنون برای تمامی بیماریها همانند بیماری قلب، ریه، مثانه، سامانه اعصاب، سامانه گردش خون، زنان، کودکان، آسیب های ورزشی، ارتوپدی، سوختگی و دیگر بیماریها روش فیزیوتراپی وجود دارد.

وقوع حوادث وسیع با تلفات انسانی نیاز به آمادگی قبلی و مدیریت در هنگام وقوع حادثه را دارد. بنابر این تمامی اعضای یک جامعه بخصوص بخش درمانی باید آمادگی فکری و جسمانی جهت مقابله با این حوادث را داشته باشند.

فیزیوتراپی، فراهم کننده خدمات برای مردم و جمعیت ها می باشد تا حداکثر حرکت و توانایی عمل را در طول دوران زندگی حفظ نماید و یا توسعه داده و به حال اول برگرداند. فیزیوتراپی شامل ارائه خدماتی به حرکت و عملکرد فرد می باشد که توسط فرایند پیری یا آسیب ها و بیماریها، مورد تهدید قرار می گیرند. در واقع تحرک کامل در مرکز چیزی قرار دارد که از آن به عنوان سلامتی نام برده می شود.

فیزیوتراپی به شناسایی و افزایش پتانسیل های حرکتی برای بهبود، پیشگیری، درمان و نوتوانی می پردازد.

دیدگاه منحصر به فرد فیزیوتراپیست از بدن و نیازها و پتانسیل های حرکتی آن برای رسیدن به تشخیص و استراتژی درمانی نقش اساسی دارد و تثبیت کننده هر موقعیتی می باشد که در آن خدمات ارائه میشود. این شرایط با توجه به هدف فیزیوتراپی در بهبود سلامت، پیشگیری، درمان و بازتوانی متغیر است.

در دنیای امروز نه تنها بعد از حوادث که برای رفع بسیاری از مشکلات بعد از عمل های جراحی، فیزیوتراپی نقشی چشمگیر دارد. برای مثال برای کاهش عوارض سرطان و همینطور کاهش عوارض بستری و درد بیمار، فیزیوتراپی پیشنهاد می گردد. در بسیاری موارد برای حل مشکلات استخوانی و عضلانی با تمرین درمانی به دفع آن اقدام می کنند و یا حتما شنیده اید در صدمات ناشی از ورزش یا بازی، فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبود عوارض آن دارد.

با توجه به موارد یاد شده باید در این جا به این نکته دقت کنیم که فیزیوتراپی مخصوص زمان خاص و سن مشخصی نیست و در هر مقطع از زندگی احتمال نیاز به آن وجود دارد. آیا شما خواننده گرامی که در استان انتاریو زندگی می کنید و تحت پوشش اوهیپ هستید می دانید که فیزیوتراپی از جمله مواردی است که تحت پوشش اوهیپ قرار نمی گیرد؟

و بنابه توصیه دولت شما می توانید بیمه تکمیلی در این مورد اختیار کنید.

شما حق انتخاب های متعددی دارید. میتوانید بیمه ای داشته باشید که ضمن پوشش دارو و دندان بتوانید از پوشش های دیگر از جمله فیزیوتراپی استفاده بفرمایید.

گاهی افراد به هر دلیل علاقمند نیستند از پوشش دارو و دندان استفاده کنند و تنها به پوشش درخصوص موارد جانبی دیگری نیاز دارند که تحت پوشش بیمه استانی نمی باشد. برای آن دسته که در استان انتاریو زندگی می کنند علیرغم تحت پوشش بودن بیمه بهداشتی استان Ontario Health Insurance Plan (OHIP) ، از آنجا که نمی توان از پوشش موارد یاد شده برخوردار بود، پیشنهاد شود بیمه تکمیلی در این موارد خصوصا مورد بحث ما (فیزیوتراپی) استفاده کنید. بیمه جهت پوشش فیزیوتراپی فرصتی است که با پرداخت مبلغی بسیار ناچیز و اندک بتوان از پوشش فوق العاده قابل توجه ای استفاده کرد و این فرصتی است که افرادی که مشکل اقتصادی دارند در صورت نیاز بتوانند از این فاکتورها استفاده کنند.

همیشه در نظر داشته باشید نگاه کردن به حوادث رخ نداده و پیش بینی چگونگی رویارویی با آن همیشه بهتر از فکر چاره پس از واقعه می باشد. نیاز به فیزیوتراپی از جمله مواردی است که اگر بدون بیمه به آن برخورد کنیم متحمل هزینه زیادی خواهیم شد. امروز به فکر فردا باشید.


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com