شهروند ۱۲۳۳  پنجشنبه ۱۱ جون  ۲۰۰۹

تنوع ریسکهای موجود در هر جامعه نشان از ساختار اقتصادی و اجتماعی آن دارد و باعث میشود که دست اندرکاران مدیریت ریسک و آکچورها و بیمه گران قادر باشند با توجه به قدرت خرید مردم و کشش پذیری محصولات بیمه ای طرح های متنوعی را ارایه نمایند.

در کشور کانادا که از نظر فرهنگی از تنوع خاصی بهره مند است روشهای فروش و بازاریابی متنوعی نیاز است چرا که درجه نیاز هر محصول بیمه ای برای افراد مختلف جامعه متفاوت است.

برای درک صحیح از اینکه چه نیاز بیمه ای برای هر یک از ما وجود دارد و چطور میتوان آن نیاز را با محصولات بیمه ای موجود منطبق کرد به نظر میرسد بهترین راه آن است که از توان حرفه ای یک بروکر بیمه استفاده کرد.

پروسه این عملیات توسط کارشناسان ارشد بیمه به نحوی طراحی شده که برای همگان آسان گردد. در این زمینه نظر شما خوانندگان محترم را به جدول ذیل جلب مینماید:

 
همانگونه که مشاهده میفرمایید ریسکهایی که حیات اقتصادی هر یک از ما را تهدید میکند به چند گروه تقسیم میشوند که مهمترین آنها عبارتند از:


ریسک فوت: البته بایستی خاطرنشان کرد که فوت و مرگ و میر به تنهایی ریسک محسوب نمیشود چون تحقق آن حتمی است و همه ما روزی به دیار باقی رهسپار میشویم. از نظر دست اندرکاران بیمه آن چیزی که تحقق یا عدم تحقق آن حتمی است قابل بیمه کردن نیست، چرا که شرکت بیمه احتمال وقوع ریسک را بیمه میکند پس چه چیزی این امکان را به ما میدهد که قادریم مرگی را که حتمی است بیمه کنیم؟

زمان تحقق این مرگ معلوم نیست و این مسئله به ما امکان میدهد تا قادر باشیم خودمان را در مقابل  فوت بیمه کنیم.


ریسک بیماریهای سخت و مهلک: این گونه بیماریها از نظر پزشکی تا چند سال پیش جزو بیماریهای مهلک و علاج ناپذیر شناخته میشد ولی به لطف پیشرفت علم پزشکی در حال حاضر مبتلایان به آن این شانس را دارند که از ادامه زندگی بهره مند باشند، ولی با توجه به نیازهای بعد از مبتلا شدن به آن موارد فرد یاد شده بایستی امکاناتی را فراهم نماید تا قادر باشد به زندگی جدیدش با شرایط متفاوت از قبل ادامه دهد. به همین منظور مبلغ توافق شده ای را فرد یاد شده با شرکت بیمه تعیین میکند تا چنانچه به آن بیماری مبتلا شد آن وجه نقد از طرف شرکت بیمه به وی(که در قید حیات است) پرداخت گردد.

این بیماریها در شرکتهای بیمه متفاوت است ولی اصول اولیه آنها به قرار ذیل میباشد:


 

۱-سکته مغزی، ۲ـ سکته قلبی، ۳ـ سرطان، ۴ـ بیماری های شدید تنفسی، ۵ـ از دست دادن قدرت بینایی(کوری)، ۶ـ کوما، ۷ـ هزینه های جراحی قلب(آنژیو گرافی)، ۸ـ بیماریهای شدید کلیه، ۹ـ  آلزایمر، ۱۰ـ پارکینسون، ۱۱ـ مننژیت، ۱۲ـ از دست دادن قوه ناطقه(لالی)، ۱۳ـ از دست دادن اعضای بدن، ۱۴ـ از دست دادن قدرت شنوایی(کری)، ۱۵ـ تومور مغزی، ۱۶ـ شکستگی استخوان که منجر به تغییر شکل بدن شود(ستون فقرات)، ۱۷ـ هزینه های جراحی تغییر دریچه قلب، ۱۸ـ صدمات فیزیکی سلسله اعصاب،  ۱۹ـ پیوند اعضای بدن، ۲۰ـ هزینه دارو و درمان سرطان، ۲۱ـ ام. اس، ۲۲ـ اچ. آی. وی 

درجه تعیین حق بیمه به نوع جنسیت/ سن و سال/ سیگاری یا غیر سیگاری/میزان سلامتی، مدت استفاده تا سن ۶۵ یا ۷۵/برگشت حق بیمه در صورت عدم استفاده و سابقه پزشکی فرد بستگی دارد. البته فن بیمه گری در هر شرکت بیمه متفاوت است ولی اکثرا از موارد یاد شده تبعیت میکنند.

 این نوع بیمه به تازگی طراحی شده و عمری بیش از ۲۵ سال ندارد و عامل اصلی تعیین حق بیمه میزان سلامتی جامعه است. این نوع بیمه برای اولین بار در انگلیس و استرالیا طراحی و به فروش رسید و به تبع آن به کشور کانادا هم رسیده است.

با توجه به گستردگی این بحث اجازه میخواهد تا دنباله آن را در هفته آینده به نظر شما خوانندگان محترم برساند.


 


 

فرهاد فرسادی ـ کارشناس ارشد بیمه


 

farsadi@cirmco.com